‌٧٠ درصد وسعت کشور برای پرورش شتر مرغ مساعد است

‌٧٠ درصد وسعت کشور برای پرورش شتر مرغ مساعد است

شترمرغ پرنده‌ای است که به دلیل قابل استفاده بودن بسیاری از اعضای آن از جمله پوست، گوشت، تخم و پر در طی چند سال اخیر جایگاه ویژه‌ای را در بین تولیدات دام و طیور پیدا کرده است. صنعت پرورش شترمرغ به دلیل تولیدات گوشت، پوست و ایجاد اشتغالزایی در بخش کشاورزی بسیار باصرفه است و صنعت پرورش شترمرغ ساده ترین و نزدیک‌ترین صنعت برای تولید گوشت قرمز بدون کلسترول است.
پرورش شترمرغ از حدود 12 سال پیش در کشورما شروع شده و استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های مستعد در زمینه تولید و پرورش این پرنده ارزشمند است.
در این خصوص خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، به سراغ یکی از پرورش دهندگان شترمرغ رفته تا توضیحات لازم را در این باره جویا شود.
این پرورش دهنده شترمرغ در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به وسعت 70 درصدی مناطق بیابانی و غیرقابل کشت ایران این مناطق برای پرورش شترمرغ مساعد است و هدف از ایجاد مجتمع پرورش شتر مرغ، توسعه، تولید و صنعت شترمرغ در جنوب شرق کشور و ارائه گوشت قرمز بدون کلسترول به دست مردم است.
غلامرضا قهستانی، پرورش دهنده شتر مرغ در خراسان جنوبی افزود: با توجه به این که گوشت شترمرغ، بدون کلسترول و با آهن و پروتئین بالاست بهترین گوشت برای افراد دارای فشار خون بالا، ناراحتی قلبی و دیابت است.
این پرورش دهنده شترمرغ با اشاره به این‌که این مجتمع استان سیستان و بلوچستان را نیز پوشش می‌دهد گفت: این مجتمع در سال 87 با اعتباری بالغ بر 450 میلیون تومان که 270 میلیون تومان آن از محل تسهیلات بنگاه‌های زودبازده بوده با 60 قطعه شتر مرغ به بهره‌برداری رسیده است.
قهستانی از اشتغال‌زایی مستقیم، 40 تا 50 نفر اشتغال زایی غیرمستقیم از طریق این مجتمع خبر داد و افزود: متخصصین این مجتمع شامل یک کارشناس دام پرور، دام پزشک، تکنسین جوجه کشی و فعالیت دو فارغ التحصیل دام پروری و دام پزشکی به عنوان اعضای شرکت هستند.
وی تصریح کرد: این مجتمع شامل بخش‌های مولد شتر مرغ، پرواربندی و جوجه کشی است.
این پرورش دهنده شتر مرغ گفت: تخم گذاری این پرنده از اول بهمن آغاز و تا پایان مهر ماه سال بعد ادامه دارد که هر شتر مرغ در این دوره بین 70 تا 100 تخم می‌گذارد.
قهستانی با اشاره به این‌که 60 درصد تخم‌های شتر مرغ به جوجه تبدیل می‌شود تاکید کرد: در طی یک سال حدوداً دو هزار و 400 کیلو گوشت قرمز خالص از هر شتر مرغ به دست می آید.
وی افزود: کمبود آب و فضای کافی برای پرورش شتر مرغ از مشکلات این مجتمع پرورش شترمرغ است که با واگذاری اراضی اطراف مجتمع به عنوان اجاره توسط مسوولین مربوطه قسمتی از مشکلات این مجتمع رفع می شود.
این پرورش دهنده شترمرغ گفت: پوست شترمرغ از مقاوم‌ترین و گران‌ترین پوست‌هاست اما به دلیل نبود امکانات نگهداری پوست آنها را به قیمت ارزان از استان و بعد از کشور خارج کرده و با فرآوری در دیگر کشورها با قیمت گزاف به فروش می‌رسد.
قهستانی تصریح کرد: با توجه به این‌که مصرف کننده تا حدی به خواص این گوشت آشنایی پیدا کرده و مصرف این گوشت روز به روز در حال افزایش است اما فقط در سطح استان به صورت پراکنده پرواربندی ها با ظرفیت پایین وجود دارد.
وی اظهار داشت: مواد غذایی شترمرغ شامل یونجه، سبوس گندم، کنستانتره، ذرت، سویا و مقداری افزودنی است که 50 درصد آن را یونجه تشکیل می‌دهد.
قهستانی خاطرنشان کرد: جوانان جویای کار با دریافت وامی 10 میلیون تومانی برای ساخت یک پرواربندی شتر مرغ می تواند با پرورش 20 تا 30 شتر مرغ در طی 10 ماه مبلغی بالغ بر 3 میلیون تومان در آمد زایی داشته باشد.

 
کلمات کلیدی شترمرغ شتر مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com