۷۰درصد خوراک مرغداری‌ها وارداتی است

۷۰درصد خوراک مرغداری‌ها وارداتی است
یک تولید‌کننده صنعت مرغداری گفت: دولت باید نسبت به تثبیت قیمت ارز، خارج کردن واردات از حالت انحصار، تسریع در روند ترخیص گمرکی نهادهای طیور، انبار و ذخیره‌سازی آن به اندازه کافی و همچنین کشت و تولید داخلی نهاده‌ اقدام کند.
رضا سواری تولید‌کننده و مرغدار نمونه با توجه به نامگذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی» در مورد چالش‌های تولید در صنعت مرغداری و اینکه در حال حاضر تولید‌کنندگان این بخش با چه فشارها‌ و محدودیت‌هایی مواجه‌اند، همچنین سیاستگزاری‌هایی که دولت تاکنون داشته تا چه حد در راستای حمایت از این صنعت و تولید بوده است، گفت: صنعت مرغداری کشور پیشینه‌ای در حدود 50 سال دارد و در شرایط کنونی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.
وی ادامه داد: به دلیل شرایط حساس موجود زنده، تولید کنندگان این صنعت ‌دائماً در تب و تاب ناشی از نوسانات قیمت نهاده های خام، افزایش نرخ حامل‌های انرژی، قیمت فروش محصولات و در نهایت عدم توازن عرضه و تقاضا هستند که گاهاً منجر به ورشکستگی نیز شده است.
*بدون حمایت دولت رفع چالش‌های مرغداران امکان‌‌پذیر نیست
وی در ادامه افزود: چالش‌های پیش روی نیازمند تدبیر و حمایت جدی دولت است که تاکنون دولت نقش سازنده خود را در این خصوص به درستی انجام نداده و چنانچه دولت برای مشکلات فراروی این صنعت بتواند برنامه‌ریزی اصولی و عملی داشته باشد می‌توان به راحتی بر مشکلات فایق آمد.
* نقش سرمایه از سایر فاکتورهای دخیل در تولید موثر‌تر است
این مرغدار نمونه در مورد مشکل تولید‌کنندگان بخش خصوصی از نظر سرمایه در گردش و اینکه تولید‌کنندگان این صنعت چه انتظاری از بانک‌ها و دولت دارند، گفت: باتوجه به فضای صنعتی حاکم بر جهان و استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته می‌توان به جرات ادعا کرد که نقش سرمایه از سایر فاکتورهای دخیل در تولید موثرتر است. در اکثر کشورها تامین منابع مالی بر عهده بانک‌ها به عنوان بنگاه‌های توسعه اقتصادی و بازوی توانمند دولت در حمایت از بخش خصوصی است.
وی افزود: به همین منظور تولیدکنندگان صنعت طیور کشور نیز نیازمند عزم راسخ دولت در راستای توسعه و حمایت از این بخش بعنوان تامین کننده پروتئین سفید جامعه هستند، تا با تدوین دستورالعمل‌های تاثیر‌گذار به بانک‌ها و نظارت بر اجرای عملی آن و با در اختیار گذاشتن منابع مالی بعنوان سرمایه در گردش با سود تک رقمی بتوانند نقش بسزایی در رشد و شکوفایی صنعت طیور و خرید و ذخیره حداقل نهاده‌های ضروری این صنعت را بر عهده گیرند.
* صادرات مرغ و تخم مرغ قربانی بیم و دلهره مسئولان
سواری در مورد وضعیت صادرات در صنعت مرغداری و مشکلات صادرات در این بخش و اینکه در این خصوص تاکنون دولت چه حمایت‌هایی از تولید‌کنندگان به عمل آورده است، گفت: صادرات در صنعت مرغداری چشم‌انداز بلند مدت ندارد. علت آن هم دلهره و بیمی است که مسئولان امر از تعادل عرضه و تقاضای این محصولات ضروری در سبد غذایی مردم دارند، همین مسئله هم موجب شده هیچگاه صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ بطور جدی مورد توجه قرار نگیرد.
وی افزود: زمانی صادرات امکان‌پذیر است که اطلاعات کافی از کشش بازار و میزان تولید در مقاطع مختلف سال وجود داشته باشد و با درک این مهم مازاد تولید را می‌توان برای صادرات روانه بازار کشورهای همجوار کرد، این ظرفیت و پتانسیل تولید در صورت حمایت دولت امکان‌پذیر است.
این تولید‌کننده و مرغدار نمونه افزود: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع کافی ارگان‌های ذیربط از میزان تولید محصولات طیور در مناطق مختلف کشور، بجای اینکه دولت در فکر حمایت از تولیدکنندگان و صادرات محصولات آنان باشد،با واردات ناهماهنگ و بدون برنامه درفصول مختلف سال به جهت نگرانی از وضعیت تعادل بازار عملا به حمایت از تولیدکنندگان خارجی و خروج ارز از کشور همت گماشته و صادرات تولیدات داخلی را به حاشیه می‌راند.
سواری گفت: این نگرش ضربه مهلکی بر پیکره تولیدکنندگان داخلی و خالی کردن عرصه رقابت درخارج از مرزهای کشور و توان رقابت با محصولات مشابه در بازارهای بکر کشورهای همجوار همانند عراق است.
* صنعت مرغداری توان تبدیل شدن به یکی از صادرکنندگان مطرح را دارد
وی در مورد وضعیت بازار داخلی و حمایت‌های دولت در ایجاد بازار مناسب برای عرضه محصولات مرغداری‌ها گفت: یکی ازفاکتورهای ضروری برای تعین سیاست‌های میزان تولید، محاسبه و اطلاع کافی ازمیزان نیاز مصرف بازار داخل است. بر همین اساس هم باید توسعه واحدهای تولیدی مدنظر قرار گیرد و در صورت توان تولید مازاد باید ساز و کار لازم برای صادرات محصولات در نظر گرفته شود.
به گفته سواری با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای کشور در صورت داشتن برنامه‌ای مشخص و هدفدار با محوریت ورود به بازار سالم و رقابتی تولیدکنندگان صنعت مرغداری این توانمندی را دارند تا ضمن تامین نیاز بازار داخل بعنوان یکی از صادرکنندگان مطرح در جهان محسوب شوند. دولت بعنوان پشتیبان صنعت طیور باید مشکلات این صنعت را ازنزدیک رصد کند و با خرید به موقع در زمان مناسب که مازاد تولید داخل را داریم برای مواقع ضروری انبار و ذخیره سازی کند.
این تولید‌کننده افزود: حتی در تسریع صادرات محصولات تولیدی پیشگام باشد و با حمایتهای مشوقانه و پرداخت جوایز صادراتی زمینه رشد و توسعه این صنعت را فراهم کند،  نه در آن موقع بانقش منفعل خود به هنگام افزایش تولید داخل در صدد واردات مرغ گوشتی و تخم مرغ برآید و موجب نابودی تولیدکنندگان داخلی شود.
* التیام زخم جراحی بزرگ اقتصادی نیاز به زمان و مراقبت بیشتری داشت
سواری در پاسخ به این سؤال که ارزیابی‌تان از تأثیر اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بر این صنعت چیست و با توجه به اینکه قرار است بزودی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شود چه انتظاراتی از دولت دارید گفت: هدفمندکردن یارانه‌ها جراحی بزرگ در اقتصاد کشور بود. بدون تردید التیام زخم ناشی از این جراحی بزرگ نیازبه زمان مراقبت بیشتری داشت که متاسفانه در اثر تعجیل در اجرا و نبود بسته‌های حمایتی متناسب با آن شتاب، مشکلات ناشی از هدفمندکردن یارانه نمایان و قابل لمس شد.
وی در ادامه افزود: بطوریکه پیش‌بینی شده بود 30 درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌‌ها باید به چرخه تولید و به تولیدکنندگان پرداخت شود که متاسفانه این مهم میسر نشد و حمایت‌ها تنها معطوف به 3 ماه اول اجرای طرح بود.
این تولید‌کننده گفت: اگر چنانچه دولت عزم راسخ در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها دارد، ابتدا لازم است کاستی‌ها و مشکلات ناشی از اجرای مرحله اول را به درستی آسیب شناسی و برطرف کند و با پرداخت 30 درصد سهم تولیدکنندگان‌، این بخش عظیم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را از اضطراب و نگرانی ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندکردن یارانه آسوده خاطرسازد.
* انحصاری بودن واردات دان مرغ مشکلات را چند برابر کرده است
سواری در ادامه در مورد سوال دیگر خبرنگار فارس که دان مرغ به عنوان مهمترین نهاده مورد نیاز در مرغ‌داری‌ها، وارداتی است به نظر شما در این خصوص چه تمهیداتی باید اندیشیده شود و دولت چه کمکی می‌تواند در زمینه تأمین این نهاده در داخل داشته باشد نیز گفت: بیش از 70 درصد از نهاده‌های خام صنعت مرغداری از خارج کشور تامین می‌شود و وارداتی است‌.
وی ادامه داد: شناور بودن و عدم ثبات قیمت ارز و بالارفتن بدون کنترل آن قیمت خرید مواد اولیه را بصورت محسوسی بالابرده و با توجه به اینکه واردات دان مرغ تنها در انحصار چند نفر است، مشکلات تامین آن را سنگین‌تر کرده است.
وی در ادامه افزود: چنانچه دولت بخواهد در راستای بهادادن به تولیدات داخل همت گمارد،باید نسبت به تثبیت قیمت ارز، خارج کردن واردات از حالت انحصار، تسریع در روند ترخیص گمرکی نهادهای طیور و انبار و ذخیره‌سازی آن به اندازه کافی اقدام کند تا ماجرای کمبود و نایاب شدن سویا در چند ماه اخیر که منجر به کشتار و حذف زود هنگام بسیاری از مرغداران گوشتی و فشار سنگینی بر تولیدکنندگان مرغ مادر و تخم‌گذار شد تکرار نشود.
سواری گفت: از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی بعنوان متولی و حامی تولیدکنندگان صنعت مرغداری لازم است در سال حمایت از تولید ملی با مطالعه و شناسایی مناطق مستعد برای کشت محصولات پرمصرف و وارداتی، زمینه تامین به موقع و کاهش وابستگی آن را به خارج از کشور فراهم نماید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com