۷ درصد تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود

۷ درصد تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم گفت: هفت درصد تخم مرغ و چهار درصد گوشت قرمز کشور در استان قم تولید می‌شود.
محمدرضا طلایی ظهر شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه تامین غذای مردم به عهده دولت است و دولت هم این وظیفه را به وزارت جهاد و کشاورزی واگذار کرده است، اظهار داشت: سعی ما این است که غذای سالم و کاملی در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم.
وی ادامه داد: استان قم هم در این همین راستا برنامه‌هایش را در قالب الگوی کشت و با نگاه به مسئله بحران آب تنظیم کرده است.
مدیرکل جهاد کشاورزی قم با اشاره به اینکه بزرگترین چالش ما در استان آب است، ابراز داشت: بر اساس گزارش وزارت نیرو ۴۶۵ میلیون متر مکعب آب در گذشته وارد استان می‌شده که امروز این عدد به صفر رسیده و تمام برداشت ما از آب‌های زیر زمینی است.
وی ادامه داد: چاه‌ها روز به روز عمیق‌تر شده و کیفیت آب شورتر می‌شود اما با این حال سعی کردیم تولید پایدار در استان داشته باشیم.
طلایی گفت: بر اساس دستور استاندار قم در رعایت الگوی کشت برنامه‌ای را شروع کردیم و ۲ هزار هکتار سطح زیر کشت غله کاهش پیدا کرده و هزار و ۵۰۰ هکتار تبدیل به باغ پسته و انار شده و ۵۰۰ هکتار هم تاپایان سال به این محصولات اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد: در مسئله مرغ و تخم مرغ در قالب خرید تضمینی مرغ از امور دام پشتیبانی می‌کنیم تا قیمت مرغ درحد معمول مانده و نوسانات کاهش پیدا کند.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه هفت درصد تخم مرغ کشور و چهار درصد گوشت قرمز کشور در استان قم تولید می‌شود، اظهار داشت: هر چند در مجموع استان قم استان خشکی است اما ما در قم مناطقی هم داریم که کیفیت آب مناسبی دارد و تجمع واحدهای مرغداری ما بیشتر در این محدوده‌ها قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در مسئله مصرف بهینه آب بر اساس مصوبات مجلس، برای هر هکتار آبی که از آبیاری قطرهای استفاده کند، دولت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت می‌‌کند.
۴۰ درصد غله بیمه شده است
طلایی اضافه کرد: امسال نزدیک به ۴۰ درصد غله بیمه شده و سال گذشته هم بیمه داشتیم و به آنهایی که خسارت داشتند تا حدی پرداخت شد.
وی گفت: هر زراعتی را یک حداکثری برایش سقف بیمه در نظر گرفته‌اند و این البته جبران کامل خسارت نیست اما حمایتی است که مورد استفاده کشاورز قرار می‌گیرد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم ابراز داشت: طی در سال گذشته بالای ۱۵مورد دوره آموزشی ورمی کمپوست برای کشاورزان برگزار شده است.
طلایی خاطرنشان کرد: ورمی کمپوست باید در مزارع استفاده شود ولی یک نکته را باید در نظر گرفت. استفاده از این کود در سطح زیر کشت بالا امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: ورمی کمپوست برای باغات و کشت گلخانه‌ای خوب است اما غله را نمی‌شود با ورمی کمپوست تغذیه کرد مگر به عنوان یک مکمل غذایی.
مدیرکل جهاد کشاورزی قم با اشاره به عملکرد این سازمان در زمینه پرورش آبزیان ادامه داد: سالانه هزار تن پرورش آبزیان داریم. سعی کردیم در این چند ساله چاه‌ها را به استخرهای دو منظوره مجهز کنیم که بیشتر هم قزل آلا تولید می‌کنند.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com