۶.۵ میلیون قطعه طیور در خراسان جنوبی ذبح شد

۶.۵ میلیون قطعه طیور در خراسان جنوبی ذبح شد
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از ذبح ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه طیور در استان طی هفت‌ماهه سال جاری خبر داد و گفت: ذبح مرغ در تمامی کشتارگاه‌های استان به‌صورت شرعی بوده و با دست انجام می‌شود.
علیرضا رفیعی پور، بابیان اینکه ذبح این مرغ‌ها کاملاً با نظارت شرعی و بهداشتی انجام‌شده است، اظهار کرد: ذبح مرغ به‌طور یکی‌یکی و با دست انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ذبح کنندگان در کشتارگاه مسلمان بوده و هنگام ذبح مرغ، به نیت سربریدن، نام خدا را بر زبان جاری کرده و با استفاده از چاقوی آهنی عمل ذبح را انجام می‌دهند.
رفیعی پور بابیان اینکه این مراتب در ذبح هر مرغ رعایت می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه باور مردم بر این است که ذبح مرغ در کشتارگاه‌ها با دستگاه و به‌طور دسته‌جمعی انجام می‌شود.
ذبح طیور دستگاهی نیست
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: بسیاری از مردم بر این باورند که ذبح مرغ در کشتارگاه‌ها با دستگاه انجام می‌شود اما واقعیت حاکی از آن است که ذبح مرغ با دست صورت می‌گیرد.
حجت‌الاسلام علی حیدری با اشاره به ضوابط اسلام در ذبح دام و طیور، افزود: ذبح دام و طیور نیز طبق ضوابط اسلامی با چاقوی آهنی و روبه‌قبله انجام می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه اگر دام و طیور ذبح اسلامی نشوند، گوشت آن‌ها نجس است، بیان کرد: نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها یک قانون است که در خراسان جنوبی نیز از این قانون پیروی می‌شود.
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به شرایط ذبح اسلامی دام و طیور، اظهار کرد: دام و طیور باید هنگام  ذبح  کاملاً روبه‌قبله بوده و با چاقوی آهنی نیز ذبح شوند.
وی بابیان اینکه ذبح کننده هم نیز باید هنگام ذبح دام و طیور روبه‌قبله قرار بگیرد، تصریح کرد: در این راستا قصاب‌ها و ذبح کنندگان قبل از آغاز به کار در کشتارگاه‌های استان، آموزش‌های لازم را می‌بینند.
گوشت شتری که ذبح شود، حرام است
حجت‌الاسلام حیدری بابیان اینکه شتر باید نحرشود، اظهار کرد: گوشت شتری که ذبح شود حرام است.
وی ادامه داد: اگر بخواهند شتر را بکشند که بعد از جان دان پاک و حلال باشد، باید با کارد که از آهن و برنده باشد، در گودی بین گردن و سینه‌اش فروکنند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به قربانی کردن شتر در جلوی برخی هیئت‌های مذهبی، اظهار کرد: شتر در جلوی برخی هیئت‌های مذهبی ذبح می‌شود و این در حالی است که شتر باید نحر شود.
وی بابیان اینکه یکی از دستورات اسلام این است که حیوان حلال‌گوشت مانند دام، طیور و ماهی باید ذبح شود، افزود: اما ذبح شتر حرام است و باید نحر شود.
نظارت بر ذبح شرعی دام و طیور در کشتارگاه‌های خارج از کشور
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی خراسان جنوبی از نظارت بر ذبح شرعی دام و طیور در کشتارگاه‌های خارج از کشور مانند برزیل خبر داد و گفت: یکی از باورهای اشتباه مردم این است که می‌گویند گوشت‌های وارداتی حرام است.
وی ادامه داد: در کشورهای خارجه نیز که گوشت آن‌ها به ایران صادر می‌شود ناظرانی از ایران وجود دارند.
حجت‌الاسلام حیدری بابیان اینکه در کشتارگاه برزیل ۱۵ روحانی و ۲۵ دکتر از ایران نظارت دارند، بیان کرد: این افراد بر ذبح شرعی دام و طیور در کشتارگاه نظارت می‌کنند. 
وی تصریح کرد: اگر قصاب‌هایی که در کشتارگاه‌های دیگر کشورها قرار دارند مطابق ضوابط اسلامی ذبح دام را انجام ندهند در اسرع وقت اخراج می‌شوند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com