۳۶۰ میلیارد تومان سهم ضرر صنعت مرغداری در هر سال

۳۶۰ میلیارد تومان سهم ضرر صنعت مرغداری در هر سال

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت: 7 ماه است تخم مرغ 50 درصد زیر قیمت تمام شده عرضه می‌شود، یعنی قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ 1200 تومان است و 800 تومان به فروش می‌رسد، به عبارتی روزانه یک میلیارد تومان و سالانه 360 میلیارد تومان این بخش ضرر می‌دهد.
علی آذروش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: ظرفیت تولید مرغ حتی 30درصد بیش از نیاز کشور است اما در بازارهای بین‌المللی توان رقابت نداریم.
وی گفت: نرخ ارز در 6 سال گذشته ثابت بوده اما همه ساله حدود تورم 20 درصدی به بازار اضافه شده است و هزینه‌های تولید هم چندبرابر شده است به عنوان مثال کارگر در 1383نود هزار تومان با تمام مزایا دریافت می‌کرد اما امسال 505 هزار تومان دریافت می‌کند.
وی افزود: به طور میانگین برای یک واحد 30 هزار قطعه‌ای با مدیریت خوب اگر دان مرغ را خودش تأمین کند، نیاز به 6-5 کارگر است و هزینه کارگر 5,5 برابر شده است، هزینه حمل و نقل هم 3 تا 3.5 برابر شده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری هم به همین نسبت اضافه شده است.
آذروش اضافه کرد: ثابت بودن نرخ ارز ابتکار عمل را از دست تولیدکنندگان گرفته و تولید کنندگان داخلی توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند.
وی گفت: الان سیاست تنظیم بازار به عهده وزارت بازرگانی است و این به ضرر تولید کننده است، ما نمی‌توانیم بپذیریم که تولید تحت نظر جهاد کشاورزی و عرضه زیرنظر وزارت بازرگانی باشد باید اینها تجمیع شوند.
آذروش اضافه کرد: 7 ماه است تخم مرغ 50 درصد زیر قیمت تمام شده عرضه می‌شود، یعنی تخم مرغی که قیمت تمام شده آن برای هر کیلوگرم 1200 تومان است 800 تومان به فروش می‌رسد و با احتساب تولید روزانه 2200 تن تخم مرغ در کشور روزانه یک میلیارد تومان و سالانه 360 میلیارد تومان این بخش ضرر می‌دهد.
وی افزود: کل سرمایه‌گذاری‌های جاری بخش تولید تخم مرغ در کشور 1500 میلیارد تومان است که کشور سالانه 360 میلیارد تومان آن را از به دلیل تنظیم نبودن قیمت بازار از دست می‌دهد.
اذروش تأکید کرد: باید تولید و تنظیم بازار را یک وزارتخانه کنترل کند که در این صورت منطقی‌تر و به نفع تولیدکننده خواهد بود و یا حداقل این دو وزارتخانه با همدیگر هماهنگ باشند.
وی افزود: قیمت تمام شده گوشت مرغ 1800 تومان به بالاست به دلیل اینکه هوا گرم است و مردم زیاد گوشت نمی‌خورند 1400 تومان به فروش می‌رسد و به ضرر تولیدکننده است، اما 2 ماه دیگر که ماه رمضان است و مصرف بالا می رود گوشت مرغ گران می شود و آن موقع هم مصرف کننده ضرر می‌کند، بنابراین متولی تنظیم بازار باید از همین الان به فکر باشد و مرغ را ذخیره کند یا انجماد کند تا قیمت بازار کنترل شود.
دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور اضافه کرد: ما اکنون 30 درصد ظرفیت خالی برای تولید داریم و در شرایط کنونی هرگونه واردات جفا در حق تولیدکننده است برخی شنیده‌ها حاکی از این است که دولت می‌خواهد مرغ و تخم مرغ وارد کند.

 
کلمات کلیدی خسارت خسارت مرغداری
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com