۳ ضلع افزایش قیمت تخم‌مرغ

۳ ضلع افزایش قیمت تخم‌مرغ
کمبود تولید، افزایش تقاضا و افزایش قیمت نهاده‌ها موجب شده تا قیمت تخم مرغ طی هفته‌های اخیر در بازار روند صعودی به خود بگیرد.
سال گذشته به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا و خسارتی که این بیماری به مرغداری‌ها وارد کرد موجب شد تا میزان تولید تخم مرغ کاهش یابد و به دلیل تناسب نداشتن عرضه و تقاضا قیمت افزایش یافت و هر شانه تخم‌مرغ به رقم ۲۲ هزار تومان رسید و رکورد‌های جدیدی را ثبت کرد.
افزایش قیمت و کمبود عرضه موجب شد تا دولت تصمیم به واردات تخم‌مرغ از سایر کشور‌ها بگیرد تا بتواند تعادل را به بازار برگرداند.
با ورود تخم‌مرغ‌های وارداتی، قیمت آرام آرام کاهش یافت و به حدود ۱۳ هزار تومان رسید و از طرفی با رسیدن فصل گرما و کاهش مصرف بازار به تعادل رسید.
اما طی هفته‌های اخیر مجددا قیمت تخم‌مرغ افزایش یافت و به شانه‌ای ۲۲ هزار تومان رسید تا بازگشت خود به قیمت‌های قبل از عید را اعلام کند
گفتنی است طبق روال سالیان گذشته با افزایش دما و کاهش تقاضا برای تخم مرغ، قیمت کاهش می‌یافت اما، امسال این موضوع روند معکوس به خود گرفته و قیمت افزایش یافته است.
در این باره مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درباره دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود تولید و وجود تقاضا موجب افزایش قیمت در سطح بازار شده است.
وی افزود: با توجه به تقاضایی که وجود دارد اگر تخم‌مرغ وارداتی توزیع نشود، قیمت افزایش می‌یابد.
البته پیش‌تر مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید و بازار تخم‌مرغ گفته بود، هیچ تغییری در تولید و تامین تخم‌مرغ در هفته‌های گذشته نداشته‌ایم که باعث افزایش قیمت این محصول پروتئینی شود و به نظر می‌رسد گرانی تخم مرغ ناشی از هیجانات بازار است.
در همین باره هدایت اصغری مدیرعامل سابق اتحادیه مرغ تخمگذار درباره دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزا که صنعت مرغداری با آن روبه‌رو شده بود و خسارت‌هایی که دید هنوز کمبود‌ها جبران نشده و همچنان با کمبود تولید مواجه هستیم و عرضه و تقاضا تعادل ندارد.
وی افزود: استان‌های تهران، قزوین، قم و تهران جزو استان‌های بزرگ تولیدکننده تخم مرغ کشور هستند که با توجه به آسیبی که از بیماری آنفلوانزا دیدند با کاهش تولید مواجه شدند که بر بازار اثر گذاشته است.
اصغری خاطرنشان کرد: ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید تخم مرغ کشور از دست رفته است و واحد‌ها نگران هستند اگر دوباره جوجه ریزی کنند دوباره دچار خسارت شوند.
مدیرعامل سابق اتحادیه مرغ تخمگذار دلیل دیگر افزایش قیمت تخم مرغ را افزایش قیمت نهاده‌های دامی عنوان کرد و گفت: قیمت ذرت قبل از افزایش قیمت هر کیلوگرم ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بود که در حال حاضر به قیمت ۱۱۸۰ تومان رسیده است همچنین هر کیلوگرم سویا که با قیمت ۱۴۰۰ تومان به فروش می‌رسید به قیمت ۲۳۰۰ تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد قیمت تمام شده تخم مرغ مربوط به قیمت نهاده‌های دامی است، تصریح کرد: اگر دولت در این باره تدبیر نکند قطعا قیمت کاهشی نخواهد بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com