۲۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان اردبیل انجام شد

۲۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان اردبیل انجام شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گوشتی این استان در آذرماه بیش از ۲۱ میلیون قطعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.
ارژنگ عزیزی افزود: میزان تولید گوشت مرغ در استان مازاد بر مصرف بوده و بخش قابل توجهی از آن به سایر استان‌ها منتقل می‌شود.
وی گفت: چنانچه میزان جوجه‌ریزی در سایر استان‌های تولید کننده نیز به مانند استان اردبیل باشد در ماه‌های آینده و ایام منتهی به عید نوروز مشکلی به لحاظ عرضه مرغ و قیمت آن وجود نخواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم شنبه گفته بود: نرخ فروش گوشت مرغ پس از یک دوره اوج به تعادل رسیده و همین وضعیت با اندکی نوسان قیمت در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
نوبخت اژدری با اشاره به تخصیص غذای طیور و تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران و رفع دغدغه تولیدکنندگان افزود: هم‌اکنون هر کیلوگرم مرغ زنده و گوشت مرغ با نرخ نزدیک به قیمت مصوب دولتی به فروش می‌رسد و کمبودی در زمینه تامین نیاز بازار وجود ندارد.
وی قیمت مصوب گوشت مرغ را ۲۰۴ هزار ریال اعلام و بیان کرد: هم‌اینک هر کیلوگرم گوشت مرغ به صورت مرغ زنده درب مرغداری به قیمت مصوب ۱۴۸ هزار ریال، عمده فروشی ۲۰۰ هزار ریال و خرده فروشی به قیمت ۲۱۰ هزار ریال به خریداران عرضه می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به افزایش جوجه‌ریزی در این استان در آذرماه به بیش از ۲ میلیون قطعه اظهارکرد: این میزان جوجه‌ریزی علاوه بر تامین نیاز استان، بخشی از نیاز بازار در استان‌های آذربایجان‌شرقی، البرز و تهران را نیز تامین می‌کند.
وی از تامین همه نیاز مرغداری‌های استان در زمینه غذای مورد نیاز طیور خبرداد و گفت: بیش از ۹۵ درصد مرغداری‌های استان توانسته‌اند نسبت به خرید نیاز غذای طیور خود از جمله خرید کنجاله سویا و ذرت اقدام کنند و همین امر سبب رفع نگرانی در بازار تولید این محصول شده است.


اژدری اضافه کرد: با ادامه تامین و تخصیص غذای طیور، مشکلی در تولید رخ نخواهد داد و همین امر سبب تثبیت بیشتر بازار این محصول پرمصرف در هفته‌های پیش رو خواهد شد.
وی با پیش‌بینی افزایش قیمت گوشت مرغ در ایام تعطیلات نوروز به علت افزایش میزان مصرف افزود: با ادامه شرایط فعلی، مشکلی در زمینه تامین گوشت مرغ و یا افزایش ناگهانی قیمت گوشت مرغ رخ نخواهد داد و قیمت‌ها متناسب با نرخ مصوب خواهد بود.
سه هفته پیش در پی وقفه و تاخیر ۱۰ روزه در جوجه‌ریزی و تولید جوجه یکروزه و نیز افزایش قیمت غذای طیور در اوایل پاییز، قیمت گوشت مرغ در بازار کشور بویژه در استان اردبیل تا سقف هر کیلوگرم ۳۷۰ هزار ریال افزایش یافت.
نیاز غذایی صنعت طیور استان اردبیل در هر ماه حدود هفت هزار تن کنجاله سویا و ذرت و نیاز سالانه آنها نیز ۸۴ هزار تن اعلام شده است که توسط ۵۰۳ مرغداری مجوزدار استان مصرف می‌شود.
به طور میانگین در هر ماه در سالن‌های پرورش طیور استان اردبیل اعم از مرغ گوشتی، مادر گوشتی و سایر ماکیان، چهار میلیون قطعه تولید می‌شود.
همچنین ماهانه ۸.۲ میلیون قطعه جوجه یک روزه در استان اردبیل تولید شده و ۲.۵ میلیون قطعه از این تعداد در مرغداری‌های استان جوجه‌ریزی شده و ۵.۷ میلیون قطعه مازاد بر نیاز استان نیز برای جوجه‌ریزی به مرغداری‌های مناطق دیگر کشور ارسال می‌شود.
پیش‌بینی می شود امسال بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان اردبیل تولید شود که حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن آن در داخل استان مصرف شده و مابقی به صورت مرغ زنده و یا کشتار شده در بازار استان‌های تهران، البرز، آذربایجان‌شرقی و زنجان عرضه می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com