۱۵درصد تولید شیر در کشور کم شد

۱۵درصد تولید شیر در کشور کم شد
مجید حاجی‌فرجی امروز در نخستین جشنواره شیر و سلامت ایران که در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد، اظهار داشت: ارتقا و بهبود سلامت مردم همچنین ترویج مصرف شیر از رسالت‌های بزرگ ما محسوب می‌شود.
وی گفت: با توجه به مصرف دیرینه شیر به عنوان یکی از گروه‌های مهم هرم غذایی، محققان انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور کارهای تحقیقاتی زیادی در زمینه شیر انجام شده است.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: بر اساس آمارها ایرانیان روزانه کمتر از یک‌سوم نیازشان شیر مصرف می‌کنند و 15 درصد تولید شیر در کشور کاهش پیدا کرده که این یک ضایعه است.
حاجی‌فرجی اضافه کرد: شیر یک ماده بسیار مغذی است و مصرف یک لیوان شیر می‌تواند 28 درصد از نیاز روزانه افراد را تأمین کند البته مصرف نکردن شیر به برخی از عوامل مانند عوامل اجتماعی و اقتصادی برمی‌گردد؛
برخی از افراد عادت به مصرف شیر و لبنیات ندارند و حتی بزرگسالان نیز شیر را کم مصرف می‌کنند.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور ادامه داد: زمانی که شیر و لبنیات کم مصرف شود، ریز مغذی‌هایی مانند کلسیم نیز در بدن کاهش پیدا می‌کند و موجب بروز پوکی استخوان و بیماری‌های استخوانی می‌شود. هم‌اکنون سن بروز پوکی استخوان در کشور پایین آمده و به زیر 35 سال رسیده است.
وی عنوان کرد: ایرانیان دچار کمبود ویتامین D نیز هستند و تحقیقی صورت گرفته و دیده شده که بیش از 80 درصد از جامعه تهرانی‌ها دچار کمبود ویتامین D هستند و 90 درصد از کودکان دبستانی با درجاتی متفاوت دچار کمبود ویتامین D هستند.
حاجی‌فرجی تأکید کرد: شیر مدرسه یکی از برنامه‌های اساسی است که می‌تواند مواد مغذی مهمی را به بدن دانش‌آموزان برساند البته کمبود کلسیم و ویتامین D می‌تواند موجب بروز برخی بیماری‌ها مانند قلب و عروق شود.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور بیان داشت: 90 درصد از خانواده‌های ایرانی کمتر از نیازشان لبنیات مصرف می‌کنند و سیاست‌گذاری در زمینه تولید شیر تا توزیع آن و تخفیف و یارانه مناسب برای تولید این ماده مغذی و در اختیار گذاشتن تسهیلاتی برای خرید این ماده مغذی می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد.
 
کلمات کلیدی کاهش تولید شیر
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com