یک بیستم نیاز کشور به کنجاله سویا در داخل تأمین می‌شود/ تولید یک میلیون تن در برنامه

یک بیستم نیاز کشور به کنجاله سویا در داخل تأمین می‌شود/ تولید یک میلیون تن در برنامه

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید فعلی کنجاله سویا در کشور حدود 130 هزار تن و نیاز به آن بیش از 2.5 میلیون تن است.
مسعود وجدانی فرد مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: کنجاله سویا عمدتا برای خوراک طیور به کار می‌رود و از آنجا که گیاه سویا پتانسیل کشت پاییزه و زمستانه ندارد، فقط بصورت بهاره کشت می‌شود، بنابراین برای توسعه کشت آن برنامه‌ریزی مدونی باید انجام شود.
وی افزود: در طرح اقتصاد مقاومتی تدوین شده کشت زراعت سویا از حدود 80 هزار هکتار در سنوات اخیر به 350 هزار هکتار و تولید از حدود 170 هزار تن به حدود یک میلیون تن خواهد رسید که در صورت تأمین الزامات فعالیت‌های مربوط به شکل جدی‌تری عملیاتی شده و امیدواری برای تأمین بخش بیشتری از کنجاله مورد نیاز در داخل کشور فراهم می‌شود.
مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد بیان داشت: تولید فعلی کنجاله سویا در کشور حدود 130 هزار تن و نیاز به آن بیش از 2.5 میلیون تن است.
وجدانی فرد کشورهای مطرح در تولید سویا و کنحاله سویا را برزیل، آرژانتین، آمریکا و هندوستان عنوان کرد و گفت: اقلیم مناسب، آب در دسترس در زمان کشت و امکان توسعه کشت به شکل چندین میلیون هکتاری، عمده دلیل توسعه کشت و تولید فراوان سویا در این کشورهاست.
براساس این گزارش سال گذشته با واردات یک میلیارد و 239 میلیون دلار کنجاله سویا این محصول رتبه پنجم را در بین کالاهای وارداتی به خود اختصاص داده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com