یارانه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی عاملی برای تثبیت قیمت محصولات لبنی در سال ۹۳

یارانه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی عاملی برای تثبیت قیمت محصولات لبنی در سال ۹۳
یارانه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی عاملی برای تثبیت قیمت محصولات لبنی در سال ۹۳ است که مانع از کاهش سرانه مصرف می‌شود.
دو روز پیش در جلسه شورای عالی سلامت، رئیس جمهور از اختصاص  یارانه به محصولات لبنی برای جلوگیری از افزایش قیمت خبر داد.
این خبر در حالی از سوی رئیس جمهور مطرح شد که پیش از آن تولید کنندگان و فراوری‌ کنندگان محصولات لبنی هیاهویی برای افزایش قیمت این محصول به دلایل بالا رفتن قیمت تمام شده با اجرای هدفمندی یارانه‌ها مطرح می‌کردند.
البته صحبت‌های تولید کنندگان و کارخانه‌های لبنی با محاسبات بر روی کاغذ با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه‌ها مطابقت داشت اما خبری که رئیس جمهور مطرح کردند مانعی برای افزایش محصولات لبنی طی امسال خواهد بود.
اگر یارانه اختصاصی به لبنیات 2500 میلیارد تومان پرداخت شود، مانعی برای افزایش قیمت و عامل تثبیت قیمت محصولات لبنی در سال ۹۳ خواهد بود.
این در حالی است که سال گذشته نیز دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت در 3 ماهه آخر سال جاری 300 میلیارد تومان یارانه پرداخت کرد و از این طریق قیمت این محصولات را تثبیت کرد.
سال گذشته از محل یارانه 300 میلیارد تومانی در سه ماه آخر سال به ازای یک کیلوگرم شیر خام 190 تومان یارانه پرداخت شد  
به هرحال با توجه به اینکه محصولات لبنی علاوه بر ارزش غذایی به عنوان دارو نیز محسوب می‌شود و کارشناسان بارها در خصوص پایین بودن سرانه مصرف در کشور هشدار داده‌اند این اقدام از سوی دولت علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمت‌ها که بارها قول آن را داده است گامی در جهت افزایش سرانه مصرف نیز به حساب می‌آید.
سرانه مصرف شیر در کشور 80 لیتر یعنی نصف میانگین جهانی است در بسیاری از کشورهای اروپایی این میزان حتی 3 تا 4 برابر نیز است و سرانه مصرف آنها به 350 تا 400 لیتر هم می‌رسد.
کارشناسان بهداشتی اعلام می‌کنند بسیاری از پوکی استخوان، خرابی دندان‌ها، شکستگی استخوان‌ها و بسیاری بیماری‌های دیگر به دلیل استفاده کمتر محصولات لبنی است.

 
نظرات شما
  •  

    رضا گفت : ۹۳/۰۲/۱۸

    من یک دامدار در حد متوسط هستم از یارانه شیر 300 میلییاردی فعلا چیزی نسیب ما نشده است و من این رو می دونم با این وضع گاوداران تا چند وقت دیگر خود به خود شیر گران مشودچون همه گاو ها به کشتارگاه میر ود

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com