گیلان از استان‌های پیشتاز تولیدکننده مرغ بدون آنتی بیوتیک

گیلان از استان‌های پیشتاز تولیدکننده مرغ بدون آنتی بیوتیک
‌60 واحد مرغداری گیلان‌ در پرورش مرغ، آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کنند.
سهراب عاقبتی با  بیان این که مطلب گفت: بنا به حساسیت و اهمیت موضوع شعار امسال از سوی جامعه جهانی دامپزشکی و دفتر بین‌المللی بیماری‌های واگیر دامی با عنوان مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی انتخاب شده است.
وی افزود: سازمان جهانی بهداشت در ماههای گذشته اسامی تعدادی از عوامل بیماری‌زای مقاوم به آنتی‌بیوتیک از رده باکتری‌ها را منتشر کرده که به علت مقاومت روز افزون به آنتی‌بیوتیک، تهدید بزرگی برای سلامت بشر محسوب می‌شوند.
عاقبتی ادامه داد: آنتی بیوتیک‌ها بیشترین داروهای تجویزی هستند و از طریق کشتن میکروب‌ها و توقف تکثیر آنها با عوامل بیماریزا مقابله می‌کنند.
مدیرکل دامپزشکی با اشاره به آمارهای نگران کننده سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار نفر سالانه در سراسر دنیا بر اثر عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک جان خود را از دست می‌دهند و اگر اقدام فوری در این زمینه صورت نگیرد، پیش بینی شده که این قبیل عفونت‌ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی هر سال جان ۱۰ میلیون انسان را خواهند گرفت.
وی خاطرنشان کرد: باکتری‌ها برای اینکه با جهش ژنتیکی به آنتی‌بیوتیک مقاوم شوند به زمان احتیاج دارند اما مجموعه‌ای از عوامل این روند را تسریع کرده که در حوزه پرورش دام و دامپزشکی مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک و حتی آنتی‌بیوتیک‌های اختصاصی یا وسیع‌الطیف در دامداری، مرغداری، شیلات و کشاورزی است.
دکتر عاقبتی به سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه اشاره کرد و افزود: در این راستا به منظور کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی در استان گیلان بالغ بر 60 واحد مرغ گوشتی مبادرت به پرورش مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک می‌کنند.
وی افزود: کادر متخصص و آزمایشگاهی دامپزشکی گیلان طی سه مرحله وجود آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش را پایش می‌کنند و در سال گذشته میزان 3 میلیون و 237 هزار قطعه به وزن 5 هزار و 45 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک به بازار عرضه شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com