گوشت مرغ‌های عرضه‌شده در بازار همدان ارگانیک نیست

گوشت مرغ‌های عرضه‌شده در بازار همدان ارگانیک نیست
یرج خدادادی بیان داشت: ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا نام گرفته است که این نام‌گذاری قدمتی ۷۰ ساله دارد و در ۱۵۰ کشور این مناسبت گرامی داشته می‌شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: سازمانی جهانی بهداشت به دلیل اهمیت دادن به  غذا آن را در تقویم خود به عنوان روزی برای توجه به تغذیه ثبت کرده است و این روز معطوف به یک منطقه نیست و یک رویداد جهانی است.
وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی غذا «ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره» است، گفت: باید غذایی مصرف کنیم که از مرحله داشت تا برداشت از ایمنی تولید آن مطمئن باشیم.
وی با اشاره به اینکه باید حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت گیرد تا سفره سالمی داشته باشیم، بیان داشت: امنیت غذایی به این امر اطلاق می‌شود که غذا به مقدار کافی در اختیار همگان باشد و اقشار مختلف به مواد غذایی دسترسی پیدا کنند و از سویی غذایی در دسترس مردم باشد که اسیدهای چرب و آمینه‌ای که نیاز داریم را تأمین کند.
خدادادی اظهار داشت: برای تحقق غذای سالم نیازمند تغییر برنامه‌های اجرایی بودیم که امسال برنامه نشانگرهای تغذیه‌ای در دستور کار قرارگرفت و در آن الصاق راهنمای علائم غذایی بر روی مواد غذایی اجباری شد.
وی با بیان اینکه در این نشانگر رنگ سبز به معنی اطمینان و رنگ قرمز به معنی خطر و رنگ زرد به معنی احتیاط در مصرف است، گفت: این نشانگرها مصرف‌کننده را از کیفیت ماده‌ای که تهیه می کند، مطلع می‌سازد.

ارتقاء کیفیت غذا که بتواند نیاز گروه‌های مختلف را تأمین کند از سیاست‌های وزارت بهداشت است
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه با این کار همه اقشار می‌توانند آگاهی لازم را از ماده خریداری‌شده خود درک کنند، گفت: باید غذای باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد و برهمین اساس ارتقاء کیفیت غذا که بتواند نیاز گروه‌های مختلف را تأمین کند از سیاست‌های وزارت بهداشت است.
وی ادامه داد: ایمنی مواد غذایی به این معنی است که این مواد باید فاقد عوامل خطرساز باشند چراکه بسیاری از بیماری‌ها منشأ تغذیه‌ای دارد و اگر بتوانیم الگوهای تغذیه را تغییر دهم از مرگ میرهای مرتبط با آن جلوگیری می‌شود.
خدادادی با بیان اینکه این عوامل خطرساز می‌توانند از منشأ فراورده‌هایی تولیدی کشاورزی نیز باشند، اظهار داشت: دنبال یافتن مواد آلاینده در  غذاها هستیم کما اینکه براساس بررسی ها ۲۵ درصد نمونه مرغ‌های توزیع‌شده در تهران چندی پیش به سالمونالا آلوده بوده و آلودگی شکر به فلزات سنگین نیز همیشه یکی از دغدغه‌های این نهاد است.
وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم ایمنی مواد غذایی را تأمین کنیم باید برنامه‌ای جامع با همکاری همه نهادهای ذی‌ربط اجرا شود، گفت: در سال جاری برنامه بررسی آلاینده‌ها و باقی‌مانده سموم آفات نباتی در فراورده‌های کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ایمنی و امنیت غذا به قدری مهم است که در سطح عالی وزارت خانه شورای سلامت و امنیت غذایی  تشکیل شده است، اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته شاهد کاهش میزان کمبود آهن در مردم استان همدان بودیم که با اجرای طرح اضافه کردن آهن به نان درصدد جبران آن هستیم.

مادامی که تقاضا وجود دارد مواد غذایی نیز به صورت فله‌ای عرضه می‌شود
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: مادامی که تقاضا وجود دارد مواد غذایی نیز به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، اما اگر مردم آگاه باشند سلامتی خود را با هر چیزی معامله نمی‌کنند.
خدادادی با تاکید بر اینکه بیشتر آب لیموهای بازار تقلبی است و از سال‌ها پیش صنایع تولید آب لیمو به تقلب اقدام می‌کردند ولی به گستردگی حال نبود، ادامه داد: با توجه به نادیده گرفتن قوانین در سال جاری ۱۴ کارخانه تهیه آبلیمو در کشور پلمپ شده است.
وی با بیان اینکه در همدان کارخانه تولید آب لیمو نداریم و بیان اینکه تبلیغ محصول غیرارگانیک بعنوان محصول ارگانیک در کشور تخلف است، گفت: این امر شامل مرغ‌های عرضه شده در بازار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از سال ۸۵ کمیته تجویز منطقی دارو در همدان تشکیل شده است، بیان داشت: در این زمینه باید آموزش‌هایی به پزشکان و مردم داده شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com