گوشت در کارخانه های فرآوری، جای خود را به خمیر مرغ داد

گوشت در کارخانه های فرآوری، جای خود را به خمیر مرغ داد
افزایش قیمت گوشت و ممنوعیتهای صورت گرفته برای واردات گوشت صنعتی باعث شده کارخانه های تولیدکننده فرآورده های گوشتی خرید مرغ را جایگزین گوشت قرمز در محصولات تولیدی خود کنند.
در حالی که قیمت گوشت در طول ماههای گذشته افزایش 10 تا 12 درصدی داشته است و واردات گوشتهای صنعتی نیز روند نزولی به خود گرفته، به نظر می رسد قیمت فرآورده های گوشتی که کاملا بر اساس حاشیه سود متعارف بخش خصوصی است، هنوز افزایشی نداشته است.
فاصله 40 تا 60 درصدی یک کیلوگرم گوشت قرمز با فرآورده های گوشتی نشان می دهد که محصولات فرآوری شده گوشتی که اکنون شاخه های متعددی گرفته اند، افزایش چندانی نداشته است.
مدیرتولید شرکت فرآورده های گوشتی : افزایش قیمت گوشت طی سالهای گذشته باعث شده، میزان مصرف گوشت از منابع داخلی روند نزولی به خود بگیرد و گوشتهای صنعتی وارداتی ارزانتر در اختیار کارخانه های فرآورده های گوشتی قرار گیرد.
علی توکلی می افزاید: رقابتی که برای افزایش تولید و پایین نگه داشتن قیمت تمام شده فرآورده های گوشتی در میان کارخانه های تولیدکننده وجود دارد، باعث شده تولیدکنندگان به سوی استفاده از خمیر مرغ هدایت شوند.
وی خاطرنشان می کند: خمیر مرغ در بسیاری از محصولات فرآوری شده استفاده می شود. هرچند محصولاتی نظیر شنیسل، ناگت و سایر محصولات فرآوری شده از پروتئینهای گوشتی جایگاه خود را در سبد غذایی مردم پیدا نکرده اند، اما به نظر می رسد همزمان با افزایش قیمت گوشت، استفاده از فرآورده های گوشتی روند صعودی به خود گرفته است.
توکلی افزایش تعداد رستورانهای فست فود در سطح شهر تهران را بهترین دلیل افزایش مصرف فرآورده های گوشتی در کشور می داند و ادامه می دهد: فست فودها که در کمترین زمان ممکن آماده و به علت تنوع می توانند ذائقه های متفاوتی را جذب کنند، نشان دهنده افزایش فرهنگ مصرف محصولات فرآورده های گوشتی هستند. هرچند میزان مصرف فرآورده های گوشتی در داخل ایران نسبت به کشورهای اروپایی فاصله زیادی دارد.
استفاده از خمیر مرغ در مصارف انسانی ممنوع است
در حالی که فعالان تولید فرآورده های گوشتی از مصرف خمیر مرغ در محصولات تولیدی خود خبر می دهند، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، استفاده از خمیر مرغ در تمامی مصارف انسانی به ویژه تولید سوسیس و کالباس را ممنوع اعلام کرده است.
دکتر اصغر وحیدنیا می گوید: خمیر مرغ فرآورده ای است که تولید آن از اروپا آغاز شده و استفاده از آن در صنعت غذا و مصارف انسانی ممنوع است. ولی در سالهای اخیر در ایران در مواردی از آن استفاده شده است.
برای تهیه خمیر مرغ از دستگاههای استخوان گیر به نام "بادر" و یا "سیپراتور" استفاده می شود که قسمتهای نرم از اسکلت را در این دستگاه ریخته و برای تهیه خمیر از آن استفاده می کنند.
کارشناسان معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت معتقدند: رشد سریع باکتریها در خمیر مرغ باعث تولید سموم خطرناک توسط باکتریها می شود و حتی در حرارت زیاد نیز از بین نمی رود.
به نظر می رسد استفاده از نیترات به عنوان نگهدارنده قوی در خمیر مایه باعث بروز بیماری MS شده است.
فعالیت واحدهای تولید خمیر مرغ غیر قانونی است
هرچند از 15 شهریورماه سال گذشته استفاده از خمیر مرغ در کارخانه های فرآورده های لبنی ممنوع اعلام شده، اما گزارشهای رسیده از نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی اداره استاندارد نشان می دهد که کارگاههای زیرزمینی تولید خمیر مرغ در حال فزونی است.
بر اساس مصوبه سال گذشته اداره کل استاندارد، اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی کشور در حالی دستور پلمپ دستگاههای بادر را از کارخانه های تحت پوشش خود صادر کرد که معتقد است تضمینی وجود ندارد که از مواد اولیه مرغوب به منظور تولید خمیر مرغ استفاده شود. این در حالیست که مسئولان سازمان دامپزشکی کشور، مشکل اصلی تولید فرآورده های گوشتی نامرغوب را در دستگاههای بادر و خمیر مرغ نمی دانند و مواد اولیه نامرغوب را سبب تولید فرآورده های گوشتی بی کیفیت و ناسالم اعلام کرده و به همین جهت باعث جمع آوری پلمپ دستگاههای بادر نشدند.
بر اساس مکاتبات صورت گرفته با سازمان دامپزشکی، تمامی واحدهای تولید خمیر مرغ از این کار منع شده اند و از تولید این محصول جلوگیری می شود، اما سطح عمومی قیمت محصولات فرآورده های گوشتی به گفته فعالان این حوزه نشان می دهد همچنان خمیر مرغ اصلی ترین ماده اولیه فرآورده های گوشتی است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com