گوشت بوقلمون ارزان‌تر از گوشت گوسفند و گاو!

گوشت بوقلمون ارزان‌تر از گوشت گوسفند و گاو!
با وجود برنامه‌ریزی برای افزایش دو برابری تولید گوشت بوقلمون به دلیل مشکلات و محدودیت‌ در واردات مواد اولیه و نهاده‌های تولید، همچون سال گذشته 20 هزار تن گوشت تولید خواهد شد و سرانه مصرف این محصول نیز ثابت مانده است.
امیر خیرخواه - عضو هیات مدیره تعاونی پرورش‌دهندگان بوقلمون - از یک و نیم میلیون قطعه جوجه‌ریزی تا پایان سال خبر داد و گفت: با توجه به روند روبه رشد جوجه‌ریزی پیش‌بینی می‌شد سه میلیون قطعه جوجه‌ریزی شود و تولید گوشت بوقلمون به 40 هزار تن افزایش یابد اما محدودیت‌های واردات نهاده‌های تولید مانع دست‌یابی این هدف شد.
وی اظهار کرد: ثابت ماندن قیمت فروش گوشت بوقلمون در برابر افزایش قیمت‌ مواد اولیه و هزینه‌های تولید برای پرورش‌دهندگان مقرون به صرفه نیست به طوریکه هر کیلوگرم گوشت بوقلمون برای پرورش‌دهندگان حدود 4700 تومان تمام می‌شود و قیمت فروش این محصول تقریبا به همین میزان است درحالی‌که مقرون به صرفه‌ترین قیمت برای پرورش‌دهندکنندگان بیش از 5000 تومان است.
خیرخواه افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت بوقلمون پس از کشتار و فرآوری حدود 6500 تومان است و در مراکز عرضه تقریبا کیلویی 7500 به دست مصرف‌کننده می‌رسد که نسبت به دیگر گوشت‌های مشابه (گاو و گوسفند) مقرون به صرفه‌تر است.
به گفته وی پرورش‌دهندگان بوقلمون همچون مرغداران مورد حمایت دولت نیستند و نظارت چندانی هم بر عملکرد آن‌ها صورت نمی‌گیرد.
عضو هیات مدیره تعاونی پرورش‌دهندگان درباره تأثیر قیمت مرغ بر مصرف بوقلمون گفت: هر وقت قیمت مرغ افزایش می‌یابد خود به خود رغبت مردم برای مصرف بوقلمون در کشور نیز بیشتر می‌شود اما در حال حاضر به دلیل افزایش نظارت دولتی بر کنترل قیمت‌ مرغ، شاهد کم‌رغبتی مصرف‌کنندگان برای خرید این محصول جایگزین هستیم.
خیرخواه با اشاره به سرانه مصرف 300 گرمی بوقلمون در سال گذشته عنوان کرد: با توجه به روند رو به رشد تولید، پیش‌بینی می‌شد که مصرف گوشت بوقلمون در سال جاری به بیش از 600 گرم افزایش یابد اما با توجه به ثابت بودن میزان تولید، میزان مصرف هم افزایش نیافته که این موضوع خود عاملی بر بی‌رغبتی تولیدکنندگان برای افزایش جوجه‌ریزی شده است.
وی خاطر نشان کرد: وجود برخی محدودیت‌ها هزینه واردات و تعرفه‌های گمرکی مواد اولیه‌ای همچون جوجه، تخم نطفه‌دار و نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا که از کشورهای آژرانتین، برزیل و هند صورت می‌گیرد را افزایش داده است اما با توجه به افزایش میانگین تولید جهانی گوشت بوقلمون، فروشندگان خارجی رغبت بیشتری برای عرضه این مواد به مشتریان ایرانی نشان می‌دهند.
به گفته این پرورش‌دهنده بوقلمون توانایی برای افزایش دو برابری تولید این محصول وجود دارد که در این صورت می‌توان صادرات به کشورهای متقاضی از جمله کشورهای اسلامی را توسعه داد.
خیرخواه درباره طرح بهینه سازی واحدهای پرورش بوقلمون گفت: همزمان با حمایت دولت از بهینه‌سازی مرغداری‌های کشور واحدهای پرورش بوقلمون نیز مورد حمایت قرار گرفته و در حال حاضر 40 درصد از واحدها بهینه‌سازی شده‌اند و 60 درصد دیگر درحال پیگیری برای بهینه‌سازی بوده یا این روند را موقتا متوقف کرده‌اند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com