با تاکید شدید رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسر مرغداران گوشتی کشور مطرح شد
گشنه ماندن صنعت با توزیع قطره چکانی نهاده ها

گشنه ماندن صنعت با توزیع قطره چکانی نهاده ها
نوسانات ارز تاثیر مستقیمی بر روی روند مدیریتی توزیع و قیمت گذاری نهاده ها گذاشته است به طوری که این نظام مدیریتی  توزیع، خود مشکلاتی به مشکلات دیگر حال بد امروز صنعت مرغداری ایران افزوده است.
حسن زاده – رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در این خصوص می گوید: ما در راستای رفع مشکلات جلساتی را با آقای مهندس حجتی – وزیر جهادکشاورزی - ترتیب داده و برگزار کرده‌ایم و به ایشان یادآور شده ایمکه در صنعت ما بخشی از مشکلات، مشکلات ساختاری است و نیاز به ساز و کارهایی خاص برای تغییر ساختار وجود دارد؛ و در این زمینه به نمونه‌هایی نیز اشاره کردم، مثلاً درزمینه مدیریت تولید ما تلاش می‌کنیم کارها و مسائل را خودمان مدیریت بکنیم تا بتوانیم از رخ دادن برخی از مسائل و مشکلات جلوگیری کنیم و نوسانات کمتری داشته باشیم. اما بحث دیگری که وجود دارد بخش مدیریتی مسئله است که بهبود آن به شرایط خاص مدیریتی بستگی دارد و همه دوستان باید در راستای بهبود آن تلاش کنند.
در شرایط حال حاضر که نوسانات قیمت ارز مشکلاتی را ایجاد کرده است مرغداران و بهره برداران انتظار این را دارند که همگی برای بهبود اوضاع و مدیریت مناسبِ شرایط بحران، وارد عمل بشوند.
وی در خصوص مشکل ارز و تاثیر آن بر روی قیمت نهاده اعلام کرد: این بحث‌ها و مشکلات، مسئله امروز و دیروز ما نیست و نبوده است، این آزمون و خطاها را ما خیلی پشت سر گذاشته‌ایم و امروز و در مقابله با این مشکلات جای خطایی وجود ندارد و اگر خطایی صورت می‌گیرد به‌شدت ناراحت کننده و نگران کننده است چرا که این روزها هزینه‌ها و نقدینگی‌ها و دامنه نوسانات بسیار است و تاثیر بسیار منفی بر روی تولید و روند آن خواهد گذاشت.

نمودار ذرت  

از تاریخ 1397/01/01 تا تاریخ 1397/02/01 به صورت «روزانه»

منبع :ITPNews.com
این که نوسانات ارز امروز قانون‌مند می‌شود و من فردا یا فرداها می‌خواهم ثبت سفارش داشته باشم و قبلاً و در روزهای گذشته هم یک سری ثبت سفارش داشته‌ام و با قیمت ارز قبلی واردات انجام گرفته و امروز این واردات یا در بندرهای ما است و یا  در مسیرها و انبارهای ما در داخل کشور قرار گرفته و کسی بیاید عرضه تحویلی دیروز را با  ارز  4200 تومانی قیاس بکند و انبار و بارش را بفروشد کار درستی نیست به هر حال این ارز، ارز دولتی و ارز مبادله‌ای بوده است و نباید به صورت ارز آزاد درنظر گرفته شود.
حسن زاده ادامه داد : این مسئله توزیع نهاده باید سریعا مدیریت بشود و مدیریت  آن در شرایط حال حاضر باید توسط، مسئولین مرتبط با تنظیم بازار، حفظ منافع دولت و حفظ منافع تولید کننده صورت بگیرد؛ و نهادهای نظارتی و امنیتی باید در این شرایط ورود بکنند و برای حل مشکلات موجود آستین بالا بزنند.
وقتی در شرایط حال حاضر کسانی هستند که خودشان سو استفاده می‌کنند و  به بازار و تولید و منافع ملی ضربه می‌زنند یا ما درست متوجه نشده‌ایم و اطلاعات درستی نداریم یا واقعاً این وظیفه دولت است که ورود کرده و آسیب‌ها و مشکلات را به حداقل برساند تا بیشتر از این آسیب به مصرف کننده نرسد.
وی به سایر مشکلات موجود در توزیع نهاده ها اشاره کرد و اعلام داشت : چرا  در شرایط فعلی که شرایط نامساعدی هم می باشد باید نظام توزیع محدود شود؟ چرا باید وقتی توزیعشان در یک روز صد تن باشد 50 تن اعلام بکنند؟ چرا 50 تن را 20 تن و 500 تن را 100 تن اعلام می‌کنند؟ و این مسائل به جد مسائل ناراحت کننده و نگران کننده‌ای است طوری که نظام منظم تولید را زیر سئوال می برد و خود به خودی خود موجبات ایجاد بازارهای سیاه را فراهمن می آورد و باعث بالا بردن هزینه تولید در کشور می شود.
وی هشدا داد و گفت نظام توزیع نهاده مطلقا نباید به صورت قطره چکانی انجام می‌شود چرا که ما یک ظرفیت جوجه ریزی تقریبا ثابتی در کشور داریم که این ظرفیت نیاز به دانه و غذا و تغذیه دارد و باید ماهانه حدود 100 میلیون یا 105 میلیون قطعه جوجه یکروزه را تغذیه نمود و این نظام قطره چکانی هیچ دردی را دوا نمی کند و زمانی که تولیدکننده در خصوص تامین نهاده احساس خطر کند، هرگز تن به تولید و جوجه ریزی نمی دهد و نتیجه این عدم تولید چه می شود؟

نمودار کنجاله سویا  

از تاریخ 1397/01/01 تا تاریخ 1397/02/01 به صورت «روزانه»

منبع :ITPNews.com
وی شدیدا تاکید نمود که این مسئله نیاز به رسیدگی مسئولین ذی ربط دارد و اعلام داشت امروز خیلی از واحدهای ما تولیدشان باید هفته آینده وارد بازار بشود و در این یک هفته آخر تولید، چگونه می توانند با این قیمت نهاده که همان هم به صورت قطره ای تحویل آنها داده شده است این بار را به مقصد برسانند؟
رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در خصوص راه حل های خود برای کنترل موقت نحوه توزیع نهاده ها اعلام داشت : ما به  مسئولین پشتیبانی و وزیر جهادکشاورزی پیشنهاد‌هایی دادیم و متذکر شدیم که بهتر است که سریعا چند وارد کننده عمده که دارای انبار می باشند را شناسایی کرده و با آن‌ها مذاکره کرده و پرسیده شود که هزینه در حال حاضر شما چه قدر است، حالا 10 درصد بالاتر، 15 درصد بالاتر این را در اختیار تشکل‌ها قرار بدهید که تشکل‌ها توزیع بکنند.
حسن زاده در پایان صحبتهای خود اعلام کرد شرایط موجود اصلاً شرایط مطلوبی نیست و درخواست کرد تا سریعا کمیته ای یا گروهی با هدف نظارت دقیق به قیمت گذاری و نحوه تنظیم بازار و توزیع نهاده ها تشکیل شود چرا که هر روز شاهد ضرر بیشتر تولیدکننده و در نهایت مصرف کننده خواهیم بود.
وی اعلام کرد سود حاصل از این نابسامانی فقط نصیب دلالان می‌شود و ضرر آن را تولید کننده و مصرف کننده پرداخت می‌کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com