در مجمع مطرح شد : لزومی به استفاده از سامانه بازارگاه نیست
گزارشی از مجمع فوق العاده انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان

گزارشی از مجمع فوق العاده انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان
اولین مجمع فوق‌العاده انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان دوشنبه 30دیماه، با حضور اکثریت قریب به اتفاق اعضا برگزار شد. انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان به عنوان تنها تشکل توزیع نهاده در کشور ، در اساسنامه خود حوزه فعالیتش را استان تهران انتخاب کرده بود، اما بعد از گذشت کمتر از یک سال از فعالیت و بنا بر درخواست‌های فراوان به این نتیجه رسید که با تغییر در اساسنامه، سراسر کشور را پوشش دهد و همین موضوع اصلی‌ترین دلیل تشکیل مجمع فوق‌العاده این انجمن بود.
در این جلسه حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و همچنین مهندس علی ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان میهمان ویژه، مشکلات بخش کشاورزی و مخصوصا انجمن توزیع‌کنندگان نهاده‌های دامی را مورد بررسی قرار دادند.
در کنار موضوع دستور جلسه که به اتفاق آرا موردتصویب قرار گرفت تا انجمن توزیع کنندگان نهاده های دام و طیور بتواند در سطح کشور فعالیت کند ، برخی مشکلات این صنف نیز در جلسه مجمع مطرح و راهکارهای رفع آن مورد بررسی قرار گرفت که  از جمله مهم‌ترین آنها بررسی مشکلات ایجاد شده توسط سامانه «بازارگاه» بود؛ سامانه‌ای که تقریبا همه اعضا از عملکرد آن گلایه‌مند بودند. وزارت جهاد کشاورزی با همراهی بانک کشاورزی و بنابر دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه‌ای برای خرید و فروش نهاده‌های(فعلا در مورد کنجاله سویا) دام و طیور و آبزیان طراحی کرده که خرید و فروش این نهاده‌ها از طریق آن انجام شود.


اما اعضای انجمن توزیع کنندگان نهاده های دام و طیور و آبزیان معتقد هستند که  با توجه به ناکارآمدی این سامانه در توزیع نهاده‌ها و اختلالی که ایجاد کرده ، بسیار محتمل است که به دلیل توزیع نامناسب نهاده‌ها، تولید کافی مواد پروتئینی برای شب عید در کشور دچار مشکل شود. از طرفی نیز تا زمانی که نهاده‌ای مانند کنجاله سویا، زیرقیمت مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسد، دلیلی برای نگرانی از قاچاق و سوءاستفاده وجود ندارد و لزومی به استفاده از این سامانه نیست.
به همین دلایل و به علت نقص‌های فنی موجود در این سامانه، اعضای انجمن از وزارتخانه انتظار دارند که حداقل فعالیت در این سامانه را تا آخر امسال به تعویق بیندازند و پس از اصلاح در ساختار آن و رفع ایرادها، دوباره راه‌اندازی شود. از جمله مشکلات دیگری که اعضای انجمن از آن گلایه داشتند، انحصار بانک کشاورزی در استفاده از سامانه «بازارگاه» است؛ چراکه این موضوع باعث مشکلاتی برای اعضای انجمن می‌شود. مثلا عده زیادی از تولید کنندگان مانند مرغداران و دامداران دارای معوقات بانکی در بانک کشاورزی هستند و چون باید مبالغ خرید و فروش نهاده به این سامانه واریز شود، در استفاده از آن تردید خواهند داشت.


  • دکتر محسن حافظ، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان با اشاره به تلاش‌های هیات مدیره بزرگ‌ترین و موفق‌ترین اقدام انجمن از بدو شکل‌گیری را مشخص کردن هویت توزیع‌کننده در کشور دانست و افزود: در گذشته صنف توزیع‌کننده در کشور متولی نداشت و به عناوین مختلف هر اتفاقی به گردن واسطه و توزیع کننده می افتاد. موثرترین اقدام انجمن برگرداندن هویت صنفی بود و الان توزیع‌کنندگان حلقه جدانشدنی زنجیره تولید هستند و برای مسوولان اثبات شده است که ادامه روند تولید بدون توزیع‌کنندگان محقق نخواهد شد.
  • تاکید بر استمرار کار و پایداری
    در ابتدای جلسه آقای مجتبی فتاحی مدیر عامل انجمن ضمن خیر مقدم به حضار ،از تلاش و پشتکار تمام اعضاء برای به ثمر رسیدن و تشکیل انجمن تشکر و قدردانی کرد.سپس آقای فؤاد برزین بازرس انجمن پس از اعلام برنامه،طی سخنانی افزود لازمه هر کاری اجتماع ذی نفعان آن با یک هدف مشترک،ادبیات مشترک و کارکرد مشترک است.تشکیل این انجمن در پی نیازی بوده که در میان توزیع کنندگان خوراک دام و طیور احساس شده و تشکیل آن ضروری به نظر رسیده است ولی آنچه مهمتر از تشکیل انجمن است،استمرار کار و پایداری و حفظ انجمن بر اساس پیروی از قوانین و مقررات آن است.

    راه سخت و پر پیچ‌وخم تشکیل انجمن
    دکتر محسن حافظ، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان به تاریخچه‌ای از چگونگی تشکیل این انجمن و دشواری‌های سر راه آن اشاره کرد و گفت: جلسه اولیه برای تشکیل این انجمن در بهمن‌ماه 1394 به همت آقای کیومرث استیری تشکیل شد که عده‌ای از فعالان این صنف برای بنیان‌گذاری تشکلی جهت حل مشکلات این صنف دور هم جمع آمدند.سپس در تاریخ 6/4/95 به همت آقای نورالدین محمدخانی طی یک گردهمایی اعضاء هیات مؤسس انتخاب و کار خود را آغاز کردند. پس از سه سال تلاش طاقت‌فرسا و سخت، سرانجام با پیگیریهای فراوان جناب آقای فتاحی در فروردین ماه 1398 مجوز تأسیس انجمن اخذ شد و خردادماه 98 اولین مجمع عمومی آن تشکیل شد که در این مجمع اعضای هیأت‌مدیره، مدیرعامل و بازرس‌های انجمن انتخاب شدند.
    وی با اشاره به اهمیت این صنف 50 ساله در تولید محصولات پروتئینی در کشور گفت: اندک زمانی پس از تشکیل انجمن، به جایی رسیده‌ایم که اکثر ارگان‌های دولتی این انجمن را به رسمیت می‌شناسند و روی آن حساب ویژه باز کرده‌اند. در حال حاضر 70 توزیع کننده از تهران عضو انجمن هستند و پیش‌بینی مااین است که حداقل 300 شرکت برای شروع در سال اول عضو انجمن کشوری توزیع کنندگان نهاده های دام و طیور و آبزیان شوند.
    وی با اشاره به  برآورد حدود 10 هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنف در صنعت دام و طیور ادامه داد: با این گردش بالا، توقف روند کاری توزیع کنندگان، خلأ بزرگی را در تأمین نقدینگی تولیدکنندگان ایجاد می کند که در نهایت در فراهم کردن مایحتاج جامعه جهت محصولات پروتئینی نمود می یابد. وی به نقش صنف توزیع کنندگان در چرخه تولید محصولات و بهای تمام شده اشاره کرد و افزود:  تا چند ماه پیش برخی مسئولان اعتقادی به حضور توزیع‌کنندگان در این چرخه توزیع‌ نهاده نداشتند و معتقد بودند واردکنندگان باید به طور مستقیم این نهاده ها را به مصرف‌کنندگان برسانند ولی الان متوجه شده‌اند که بدون صنف توزیع کننده این زنجیره کامل نخواهد شد.
    دکتر محسن حافظ، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان با اشاره به تلاش‌های هیات مدیره بزرگ‌ترین و موفق‌ترین اقدام انجمن از بدو شکل‌گیری را مشخص کردن  هویت توزیع‌کننده در کشور دانست و افزود:  در گذشته صنف توزیع‌کننده در کشور متولی نداشت و به عناوین مختلف هر اتفاقی به گردن واسطه و توزیع کننده می افتاد. موثرترین اقدام انجمن برگرداندن هویت صنفی بود و الان توزیع‌کنندگان حلقه جدانشدنی زنجیره تولید هستند و برای مسوولان اثبات شده است که ادامه روند تولید بدون توزیع‌کنندگان محقق نخواهد شد.
    یکی دیگر از دستاوردهای انجمن کاهش ضرایب مالیاتی بود که به همت آقای مهدی ملک زاده عضو هیئت مدیره و آقای اصغری پیگیری و خوشبختانه با رایزنی فراوان در حال حاضر ضرایب مالیاتی که در برخی موارد غیرمنطقی بود اصلاح و کاهش پیدا کرده است.

  • نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی : صنفی که شما در آن فعالیت می‌کنید در خدمت معیشت مردم است و معیشت مردم بخصوص در شرایط تحریم بسیار بااهمیت است

  • تناقض در سیاست‌ها
    رئیس هیأت‌مدیره انجمن توزیع کنندگان نهاده‌های دام، طیور و آبزیان در بخش دیگری از صحبتهایش در مورد این انجمن گفت: تناقضاتی در سیاست‌های دولتی می‌بینیم که به بخش خصوصی آسیب‌های جدی وارد می‌کند، نقدینگی بالایی توسط این صنف در بازار تزریق شده و حدود 80 هزار نفر اشتغال‎زایی در سراسر کشور ایجاد کرده است. بعضی سیاست‌های دولت و انحصارهایی که ایجاد کرده، بازار رقابتی را از ما گرفته‌اند و عرصه را بر فعالان اقتصادی در اکثر حوزه‌ها و خصوصاً در حوزه فعالیت ما تنگ کرده‌اند. وی تاکید کرد:  شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان یک شرکت دولتی، رقیب صنف ماست ؛ به طور مثال بخش خصوصی موظف است کنجاله سویا را فقط داخل سامانه عرضه کند ولی پشتیبانی امور دام از این قاعده مستثنی است و به راحتی و خارج از سامانه در حال عرضه است.
    این فعال اقتصادی با اشاره به لزوم حمایت از بخش خصوصی گفت: وقتی میتوانیم  سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم که بتوانیم  برای سرمایه‌گذار داخلی امکانات لازم رافراهم کنیم که به عنوان الگو بتوانیم به سرمایه گذار خارجی نشان دهیم که تولید و فعالیت اقتصادی مورد حمایت دولت است و می تواند با شرایط مساعد به فعالیت ادامه دهد.
    حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی، که یکی از میهمانان ویژه این انجمن بود ،گفت: یکی از ارکان‌ مهم در اقتصاد، بخش توزیع است و اگر توزیع در جامعه به‌خوبی رعایت نشود، عدالت اتفاق نخواهد افتاد و هر نظامی که به فکر عدالت است باید به نظام توزیع که حلقه واسط بین تولید و مصرف است توجه ویژه داشته باشد.
    وی با اشاره به اهمیت اینکه توزیع باید توسط چه کسانی و چگونه انجام شود ، افزود: به نظر بنده هرکجا که بخش دولتی وارد شده نتوانسته است که به کارها سروسامان بدهد و تأکید مقام معظم رهبری هم این است که تا جایی که امکان‌پذیر باشد، دولت خودش را کنار بکشد و کارها را به بخش خصوصی واگذار کنندزیرا بخش خصوصی  بهتر می‌توانند کارها را مدیریت کنند.
    صنفی در خدمت معیشت مردم
    تقوی خطاب به اعضای انجمن افزود: صنفی که شما در آن فعالیت می‌کنید در خدمت معیشت مردم است و معیشت مردم بخصوص در شرایط تحریم بسیار بااهمیت است. شبکه توزیع نقش مهمی در اقتصاد بازی می‌کند و اگر برنامه‌ریزی خوبی برای توزیع وجود داشته باشد، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی رفع خواهد شد.
    نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد:این صنف در یک کار شایسته اقدام به ایجاد این انجمن کرد و باید جایگاه انجمن توزیع‌کنندگان نهاده‌های دامی و آبزیان و اهمیت آن مشخص شود و همه بدانند که چه نقش ارزنده‌ای در اقتصاد و تولید کشور ما بازی می‌کند. اگر به صرف اینکه عده‌ای در این میان سوءاستفاده‌هایی می‌کنند، نمی‌توان کل توزیع‌کنندگان را زیر سوال برد. خود انجمن هم مواظبت خواهد کرد تا یک عده اندک، حیثیت کار ارزشمندی که انجام می‌دهند را زیر سوال نبرند زیرا فعالان این صنف در جامعه خدمات مفید و بسیار ارزشمندی را انجام می‌دهند.
    در ادامه مهندس علی ابراهیمی ،سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنعت دام،طیور و آبزیان کشور علیرغم افت و خیزهای چندین دهه گذشته ،همواره به صورت خودکار روبه رشد بوده است،گفت:کشور در دهه های گذشته یکی از وارد کنندگان گوشت قرمز،فرآورده های لبنی و حتی تخم مرغ بود ولی امروزه،خوشبختانه نه تنها در تولید و تأمین گوشت قرمز در مرز خودکفایی قرار داریم بلکه یکی از صادر کنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ نیز می باشیم و حتی در حوزه فرآورده های لبنی بازار خارجی داریم.
    ایشان ادامه داد:اگرچه کشور در حوزه محصولات پروتئینی در وضعیت خوب و مطلوبی قرار دارد ولی مشکل اساسی که در صنعت کشاورزی و دامپروری در سطح کلان کشور وجود دارد،نبود یک ساماندهی اصولی و مناسب در این صنعت است.


     
     
    نظر خود را ثبت نمایید
    • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
    • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
    • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
    • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
    Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com