گزارش مشکل مرغداران در تامین نهاده به رئیس جمهور منتخب

گزارش مشکل مرغداران در تامین نهاده به رئیس جمهور منتخب
مسئولان صنعت طیور کشور در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور منتخب مشکلات صنعت طیور را در عدم تامین نهاده اعلام کردند.
انجمن تولید کنندگان جوجه یکروزه، انجمن صنایع طیور ایران، اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، اتحادیه میهن(تخم‌گذار) طی نامه سرگشاده به رئیس جمهور منتخب، مشکلات صنعت طیور کشور را اعلام کردند.
متن نامه به این شرح است.
محضر مبارک حضرت حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهور منتخب
با سلام،
احتراماً، در محافل مطبوعاتی و در رسانه‌ها گفته می‌شود که مشاورین جنابعالی مشغول تغییر و تحویل دولت هستند. احتمالاً بخش‌های مختلف، گزارشاتی را محضر جنابعالی تقدیم می‌کنند اما، آنچه که از صنعت طیور تحویل حضرت‌عالی می‌شود به قرار ذیل است:
نه تنها تولیدکنندگان صنعت طیور کشور حال خوشی ندارند، بلکه مرغ‌ها و جوجه‌هایشان هم از نبود خوراک به شدت در رنجند! سال گذشته بی‌تدبیری‌ها موجب وهن آبروی نظام در رسانه‌های خارجی به علت ضعف در مدیریت تنظیم بازار محصولات طیور شد.
دولت برای ماه مبارک رمضان ذخیره‌ای نداشت و جنابعالی شاهد بودید که چه افتضاح عملیاتی و رسانه‌ای برپا شد. در حال حاضر می‌رویم که شاهد شکل‌گیری فاجعه‌ای مشابه در صنعت باشیم.
مدتی حدود سه هفته است که واردکنندگان نهاده‌های اصلی صنعت (ذرت و کنجاله سویا) در برزخ بلاتکلیفی به سر می‌برند. از آنها تعهد ترخیص با ارز مبادله‌ای خواسته می‌شود و در رسانه‌ها از ارز مرجع صحبت می‌کنند، نمی‌دانیم که اصلاً ارزی هم در کار است یا خیر؟
با توجه به کمبود شدید نهاده‌ها، قیمت‌ها به همان مأخذ ارز مبادله‌ای رسیده‌اند(ذرت حدود ده هزار ریال و کنجاله سویا بیش از 16 هزار ریال)، ولی تولیدکنندگان باید محصولاتشان را با مأخذ ارز مرجع به فروش برسانند و گرنه با غلاظ و شدادهای اصحاب تعزیرات روبرو می‌شوند.
در شرایط حاضر در صورتی که خوراک نرسد، گلّه‌های مولّد حذف خواهند شد و جبران این مافات حداقل یک سال طول خواهد کشید و در این یک سال به ناچار مرغ و تخم‌مرغ باید از طریق واردات تأمین گردد.
قیمت تخم مرغ شدیداً زیان‌ده است و گلّه‌های تخمگذار کشور در شرف حذف هستند. به دلیل اینکه هم با نبود دان باید دست و پنجه نرم کنند، یا تن به قیمت‌های گزاف بدهند، و هم این که تخم‌مرغ را با زیان بفروشند.
چنین وضعیتی قابل دوام نیست. گلّه‌های مولّد جوجه یکروزه گوشتی هم به علت افزایش شدید قیمت تمام شده و عدم وجود ذرت و کنجاله سویا طاقت تحمل زیان و ماندگاری در بازار را ندارند، لذا فرصتی باقی نیست و باید در اسرع وقت برای قیمت ارز نهاده‌ها تعیین تکلیف نمود.
با توجه به این که بیش از 1200 مزرعه تخمگذار، بیش از 400 مزرعه تولید جوجه گوشتی و حدود 23 هزار مزرعه پرورش مرغ گوشتی در کشور فعال هستند، خاموشی چراغ این مزارع، بیکاری و اختلال جدّی در صنعت بوجود خواهد آورد.
خواهشمند است به هر نحو که مقتضی است ابتدا از تخصیص ارز لازم اطمینان حاصل شود و سپس قیمت آن تصمیم‌گیری شود.
به هر روی، به نظر می‌رسد که از مرغ کیلویی 10 هزار تومان و تخم‌مرغ کیلویی 7 هزار تومان اجتناب نباشد.
این نامه به امضای انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه (دکتر حسن مهربانی یگانه)،انجمن صنایع طیور ایران (غلامعلی فارغی)، اتحادیه میهن(مرغ تخمگذار) هدایت اصغری، اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی (حسین مقدم نیا) رسیده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com