گرم شدن هوا وافزایش نظارت های بهداشتی

گرم شدن هوا وافزایش نظارت های بهداشتی
مدیرکل دامپزشکی سیستان وبلوچستان گفت: با توجه به گرم شدن هوا و افزایش فعالیت انگل های خارجی خصوصا کنه نظارت های بهداشتی قرنطینه ای در دام ها افزایش یافته است.
گرمای هوا و وجود  انگل های خارجی در دام ها یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در این فصل از سال علاوه بر ایجاد خارش در دام،سبب ایجاد برخی بیماری های داخلی از جمله زردی شده و با کاهش بازدهی دام ها به علت ایجاد بیماری پوستی،کم خونی،لاغری و کاهش رشد دام و انتقال عوامل بیماری زا موجب ضرر و زیان جبران ناپذیر به دامپروری نیز می شود.
این انگل که در صورت عدم توجه و رسیدگی می تواند دام های سالم را به سرعت آلوده کند،هر ساله ضرر زیادی را متوجه دامپروران می کند.
چندی پیش رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست کارگروه سلامت سیستان وبلوچستان که در شهرستان چابهار برگزار شده بود با بیان اینکه بدون حمایت همه جانبه از سازمان دامپزشکی کشور کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ممکن نیست؛ یکی از عوامل مهم بروز برخی بیماری‌های دامی و مشترک بین دام و انسان را ورود و خروج غیرمجاز و قاچاق دام زنده عنوان کرد و گفته بود قاچاق دام باید توسط دستگاه‌های ذیربط کنترل و به‌طورجدی جلوی آن گرفته شود.
در همین رابطه مهدی حسینی،مدیرکل دامپزشکی سیستان وبلوچستان افزود:با توجه به گرم شدن هوا و افزایش فعالیت انگل های خارجی خصوصا کنه نظارت های بهداشتی قرنطینه ای خصوصا در دام های وارداتی افزایش یافته است.
وی با تاکید بر تشدید اقدامات بهداشتی قرنطینه ای در مبارزه با انگلهای خارجی گفت:در طی ماه جاری کمیته سلامت دامپزشکی با موضوع بررسی وضعیت CCHF  تب کریمه کنگو در استان برگزار و مصوبات این جلسه به ادارات دامپزشکی شهرستان ها ارسال شده است.
حسینی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: اطلاع رسانی به مسئولین فنی بهداشتی و مدیران جهت نظارت بر حسن اجرای اقدامات بهداشتی و حفاظت فیزیکی پرسنل،برگزاری کلاس های آموزشی فراگیر برای کارگران کشتارگاه ها، مراکز بسته بندی، بهورزان شبکه بهداشت و روستاییان و عشایر با همکاری مرکز بهداشت،توزیع بروشور و اطلاعیه های بهداشتی، رصد و پایش تاثیر سم استفاده شده علیه انگل های خارجی در دام های وارداتی و هماهنگی با مرکز بهداشت شهرستان جهت ارائه گزارش به موقع موارد احتمالی ار بروز بیماری CCHF از جمله مصوبات کمیته سلامت دامپزشکی استان بوده است.
وی در ادامه به ورود سه محموله دام از طریق بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در مرحله اول حدود 45 هزار و 524 راس دام،مرحله دوم 15 هزار و 915 راس و مرحله سوم 15 هزار و 940 راس دام وارد استان شده که کارشناسان دامپزشکی استان در 3 نوبت کاری(24 ساعته) وظیفه شمارش، تطبیق و بازرسی و صدور مجوز های حمل این دام ها را به مقصد دامداری‌های مجاز برعهده داشته،همچنین مسئولین فنی بهداشتی و ناظرین شرعی هم بر روند کشتار به صورت کامل نظارت دارند.
مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه خاطر نشان کرد: این سازمان با نظارت مستمر بر واحدهای پرورشی،کشتارگاهی و صنایع وابسته نقش موثری در افزایش کیفیت تولید داخلی ایفا کرده که نتیجه آن گرایش جامعه به استفاده از این محصولات شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com