گردن‌کشی مرغ 9 هزار تومانی برای مازندرانی‌ها

گردن‌کشی مرغ 9 هزار تومانی برای مازندرانی‌ها
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال انتظار می‌رفت تنظیم بازارهای صورت گرفته بتواند بخشی از گرانی‌های شب عید را کنترل کند، اما فعلا قیمت «مرغ روی یک پا رفته است» و از این امر نافرمانی می‌کند.
با نزدیک شدن به شب عید ماجرای تکراری قیمت‌ها و افزایش بی‌رویه آنها داستان دیگری است اما زمانی که قیمت مرغ در کشور بنای افزایش را گذاشت حداقل انتظار می‌رفت در مازندران که در زمره تولیدکنندگان نخست کشور محسوب می‌شود این امر صورت نگیرد.
افزایش محسوس و یک باره قیمت مرغ از 5 هزار و 500 تومان در هفته‌های اخیر به 8 هزار تومان و مشاهده برخی قیمت‌های 9 هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم مرغ گرم نشان داد که مازندران نیز از بازار داغ گرانی دور نمانده است.
مدیرکل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه برای تنظیم بازار مرغ مازندران در زمانی که قیمت‌ها پایین بود اقدام به خرید و ذخیره‌سازی کردیم، اظهار داشت: با افزایش قیمت‌ها این مرغ‌ها به قیمت مصوب و برای حمایت از مصرف‌کننده به بازار روانه شده است.
عرضه مرغ 6 هزار تومانی در مازندران
سیدمصطفی ابراهیمی با اعلام اینکه در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت مرغ، مرغ منجمد با قیمت 5 هزار و 500 تومان به عاملان فروش تحویل شده است، افزود: این محصول با پنج تا 10 درصد سود و تا 6 هزار تومان در هر کیلوگرم به مشتریان عرضه می‌شود.
وی با بیان اینکه تمام فروشگاه‌های کارمندی، کارگری، رفاه، اتکا و کارکنان دولت اقدام به عرضه این مرغ می‌کنند، گفت: امروز شبکه توزیع به هر میزان مرغ نیاز داشته باشد قادر به تامین آن هستیم.
ذخیره 15 هزار تن مرغ منجمد در مازندران
این مسئول با اعلام اینکه قریب به 15 هزار تن مرغ در مازندران ذخیره‌سازی شده، یادآور شد: نگرانی از بابت تامین مرغ شب عید نداریم و حتی از اواسط بهمن ماه نسبت به توزیع و عرضه مرغ شب عید کرده‌ایم.
مدیرکل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این سئوال که با وجود همه اقدامات امروز قیمت مرغ در بازار چگونه است، گفت: مرغی که ما عرضه می‌کنیم مرغ منجمد است و مرغی که امروز در بازار قیمت آن به 8 هزار تومان می‌رسد مرغ گرم و به تاریخ روز کشتار شده است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه برای کنترل قیمت مرغ گرم، مرغ منجمد وارد بازار شده تا به عنوان یک راهکار قیمت این محصول متعادل شود، اضافه کرد: امروز تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مراکز عرضه بیشتری با همکاری مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها در استان ایجاد کنیم و روسای ادارات شهرستان‌ها ملزم به معرفی عاملان فروش بیشتری برای ارائه مرغ شده‌اند.
جدال قیمت مرغ گرم و منجمد در بازار
در حالی سازمان جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار اقدام به عرضه مرغ منجمد کرده است که امروز مشکل اصلی در اقبال مردم به مرغ گرم است و این افزایش قیمت‌ها نیز مربوط به این محصول می‌شود.
مدیرکل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این سئوال بیان کرد: قطعا مردم مرغ گرم را بیشتر اقبال می‌کنند اما از لحاظ کیفیت مرغ منجمد مشکلی ندارد و شاید بهتر هم باشد به دلیل اینکه در پروسه تولید، تمام آلودگی‌ها و عوامل مشکل‌ساز آن از بین می‌رود.
از سویی نیز به دلیل اقبال نکردن مردم از مرغ منجمد و نبود تبلیغات کافی و اطلاع‌رسانی از مراکز عرضه افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که این رویه در کنترل قیمت‌ها تاثیرگذار نبوده است، اما ابراهیمی در پاسخ به اینکه ذخیره‌سازی و عرضه مرغ منجمد چه میزان در تنظیم بازار موثر بوده، گفت: عرضه مرغ منجمد تاثیرگذار بوده است چون اگر این میزان وارد بازار نمی‌کردیم مطمئناً قیمت مرغ به کیلویی 10 هزار تومان هم می‌رسید.
ابراهیمی با بیان اینکه این توزیع عامل بازدارنده برای کاهش قیمت‌ها بوده است، ادامه داد: هرچه مراکز عرضه بیشتر شود نیز مراکز پرمصرف مانند رستوران‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و انتظامی از مرغ تنظیم بازار استفاده کنند قیمت‌ها متعادل‌تر می‎شود.
ثبات قیمت مرغ تا 10 اسفند
به گزارش فارس، نگرانی از این امر وجود دارد که میزان افزایش قیمت مرغ تا پایان شب عید روند صعودی داشته باشد، اما این مسئول معتقد است که قیمت‌ها بیش از این افزایش پیدا نمی‌کند.
وی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌کنیم به دلیل جوجه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی مرغ‌داران برای عرضه در شب قیمت‌ها بیش از این افزایش نخواهد داشت، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا 10 اسفند ماه قیمت‌ها روند متعادل‌تری به خود بگیرد.
افزایش قیمت مرغ روال سنتی ماه پایانی سال است
رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور نیز در پاسخ به سوال خبرنگار فارس وضعیت فعلی بازار مرغ را ناشی از جوجه‌ریزی برای شب عید از سوی مرغداران بیان کرد و گفت: معمولاً هر سال از 15 بهمن تا 15 اسفند ماه به دلیل جوجه‌ریزی برای شب خلایی در بازار رخ می‌دهد و در برابر عرضه کم، تقاضا برای مرغ بیشتر می‌شود.
نگرانی از بابت عرضه مرغ نداریم
عطاالله حسن‌زاده با تاکید بر اینکه در 10 ماه گذشته‌ هزینه‌های تولید و با قیمت فروش برای مرغداران قابل قیاس نبود، افزود: آنچه امروز در بازار عرضه می‌شود برای تولیدکننده کمتر از هزینه تولید است.
وی با اشاره به اینکه مرغداران در این مدت ضرر و زیان زیادی داشتند و به مسئولان نیز اعلام کردیم، تصریح کرد: اگر مرغداران امنیت تولید نداشته باشند شرایطی پیش می‌آید که توان تولید نخواهند داشت، اما برای شرایط فعلی با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان ذخیره‌سازی مناسب بوده است.
تمایل مردم به گرم‌خوری بخشی از عامل گرانی
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ مازندران با بیان اینکه نگران عرضه مرغ نیستیم، عنوان کرد: قیمت امروز بازار به دلیل این است که مردم ما تمایل به گرم خوری بیشتری دارند و به همین دلیل شرایط از حد توقع بیشتر است.
بخشی از افزایش قیمت مرغ به واسطه‌ها باز می‌گردد
حسن‌زاده با اشاره به اینکه تولیدکننده مرغ را به قیمت پنج هزار تومان با قیمت تمام شده 4 هزار و 800 تومان عرضه می‌کند، یادآور شد: این قیمت در کشتارگاه تا 7 هزار و 200 تومان و نهایت 7 هزار و 500 تومان است و قیمت بیش از آن به واسطه‌ها و دلالان باز می‌گردد.
تولیدکننده همین یک ماه را سود می‌کند
وی با اعلام اینکه ما نیز متعقدیم تا 15 اسفندماه قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود، افزود: طبق روال سنتی این قیمت‌ها به شرایط عادی باز می‌گردد.
این مسئول با بیان اینکه اگر بخواهیم تولیدکننده سود کند قیمت مرغ باید تا 7 هزار و 300 تومان برسد، تصریح کرد: تولیدکننده باید امنیت تولید داشته باشد و نباید شرایطی ایجاد شود که متضرر شود.
اگر چه به هر میزان کاهش قیمت‌ مرغ در هفته‌های آینده قیمت آن را به قبل از افزایش نخواهد رساند و مصرف‌کننده همچنان شاهد یک افزایش قیمت تکراری خواهد بود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com