گران‌فروشی نکرده‌ایم تنها کیفیت را بالا برده‌ایم

گران‌فروشی نکرده‌ایم تنها کیفیت را بالا برده‌ایم
طی ماه‌های اخیر دامدارانی که شیر خام باکیفیت بالا‌تری تولید کرده‌ و براساس مصوبه سازمان حمایت علاوه بر قیمت پایه، جایزه افزایش چربی و کاهش بار میکروبی دریافت کرده‌اند، به جرم گران‌فروشی به پای میز محاکمه کشیده و میلیونی جریمه شده‌اند!
طبق مصوبه‌ اسفند‌ماه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هر کیلو شیر خام پایه با بار میکروبی یک میلیون و 3.2 درصد چربی باید 630 تومان از دامدار خریداری شود و به ازای هر میزان افزایش چربی و همچنین کاهش بار میکروبی که برای دامدار هزینه و زحمت مضاعف دارد، جایزه در نظر گرفته و به مبلغ شیر خام پایه اضافه شود.
این درحالی است که این موضوع برای بسیاری از مسوولان به درستی جا نیفتاده است، چرا که انتظار دارند دامداران هر نوع شیر خام تولیدی را به قیمت پایه 630 تومان بفروشند، در صورتی که طبق آنچه از سوی وزارت بازرگانی مشخص شده، باید برای افزایش کیفیت محصول، بر قیمت خرید اضافه شود.
اما طی ماه‌های اخیر دامداران متهم به گران‌فروشی شیر خام شده و به پای میز محاکمه کشیده شده‌اند؛ در این زمینه سعید سلطانی ـ مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ـ اظهار کرد: در استان تهران تعدادی دامداران به جرم گرانفروشی 500 و 700 میلیون تومان جریمه شده‌اند این در حالی است که هیچ‌گونه گرانفروشی نداشته‌اند و فقط براساس آنچه وزارت تجارت معین کرده، مبلغ کیفیت افزوده‌ شده بر شیر خام تولیدی را دریافت کرده‌اند.
به گفته وی تولید‌کنندگان که محصولات با کیفیت بیشتری تولید کرده‌اند، طبق استاندارد وزارت تجارت باید براساس افزایش کیفیت، پول بیشتری از شیر خام پایه دریافت می‌کردند اما به جرم گرانفروشی محکوم و میلیونی جریمه شده‌اند.
سلطانی تاکید کرد: این قضاوت غیرعادلانه و بدون هیچ معنای فقه اسلامی است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: گرانفروشی با گران‌ تمام‌شدن هزینه‌ تولید دو مقوله‌ جداگانه از یکدیگر است؛ زمانی که هزینه‌های تمام‌شده تولید از جمله آب، برق، واکسن، دارو و نهاده گران شده‌اند، طبیعی است که قیمت محصول تولیدی هم افزایش یابد و از سوی دیگر باید بهای افزایش کیفیت محصول بر قیمت پایه آن اضافه شود.
وی مدعی شد: دامدارانی که شیر خام را کیلویی 950 تومان فروخته‌اند، گرانفروشی نکردند، بلکه براساس کیفیت محصولی که برایشان معین شده و حقشان بوده مبلغ را دریافت کرده‌اند.
سلطانی تصریح کرد: در این میان وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان متولی تولید و حامی تولید‌کنندگان موظف بوده که طی نامه‌ای این موضوع را به محاکم قضایی اعلام کند، اما متاسفانه هیچ اقدامی در این خصوص نکرده است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران افزود: از سوی دیگر قانون افزایش بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده است که براساس هزینه‌ تمام‌شده‌ تولید و هم‌چنین سود معقول برای تولید‌کننده، قیمت تضمینی برای خرید شیر خام بگذارند و در صورتی که قیمت بازار از میزان نرخ خرید تضمینی کمتر بود، با اعتبار و بودجه‌ خود به خرید محصول تولید‌‌شده دامداران اقدام کند تا امنیت تولید برقرار باشد، اما نه قیمت تمام‌شده و نه قیمت تضمینی و نه خرید تضمینی در زمینه‌ شیر و گوشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین نشده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com