گرانی شیر و لبنیات بدترین راهکار جبران هزینه های تمام شده تولید

گرانی شیر و لبنیات بدترین راهکار جبران هزینه های تمام شده تولید
با توجه به کاهش سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهانی ،گرانی شیر و لبنیات بدترین راهکار جبران هزینه های تمام شده تولید است چرا که با افزایش قیمت ،میزان فروش و مصرف کمتر می شود.
درحالی میانگین مصرف شیر و فرآورده های لبنی در جهان بین 300 تا 400 کیلوگرم است ،که سرانه مصرف در ایران برای هر نفر به کمتر از 70 کیلوگرم می رسد از طرفی کاهش سهم شیر و لبنیات در سبد مصرفی هر خانوار ،علاوه بر تهدید سلامت جامعه ، باعث می شود که تولید کننده با خرید شیر به قیمت تمام شده فعلی و بدون حمایت یارانه ای دولت و کاهش تقاضا از سوی مصرف کننده با مشکلاتی مواجه شود .
علی رغم اینکه 90 درصد ایرانیان با کمبود کلسیم و 80 درصد آنها با کمبود ویتامین دی به عنوان عامل جذب حداکثری کلسیم روبرو هستند ،با افزایش قیمت فرآورده های لبنی زمینه بروز انواع بیماری جسمی و پوکی استخوان به ویژه در کودکان و سالمندان  گسترش خواهد یافت براساس آمارها سرانه مصرفی شیر در برخی کشورها همچون چین از 23 کیلوگرم در سال 2005 به 68 کیلوگرم در سال 2014 افزایش یافته است و تولید شیردر ترکیه  از 8 میلیون در سال 2008 به 17 میلیون در سال 2014 رسیده است .
 برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه تولید شیر خود را از هشت میلیون تن در سال 2008 به 17 میلیون تن در سال 2014 افزایش داده اند و برخی کشورها مثل چین سرانه مصرف خود را از 23 کیلوگرم در سال 2005 به 68 کیلوگرم در سال 2014 رسانده اند در حالی تولید مصرف شیر در ایران رو به کاهش است که سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته جهان بین 250 تا 400 کیلوگرم در نوسان است.
به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع لبنی کشور افزایش مجدد قیمت شیر خام و تشدید بهای فرآورده های لبنی می تواند کاهش مصرف شیر و محصولات لبنی در کشور را تشدید کند دولت به جای آنکه هزینه های هنگفتی را برای بخش درمان در نظر بگیرد.
 باید بخشی از منابع مالی را برای سلامت جامعه به مصرف شیر و فرآورده های لبنی اختصاص دهد گفتنی است در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل اهمیت سلامتی انسان هزینه ها هنگفتی صرف حوزه سلامت ،بهداشت و درمان می شود.
 علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیر و لبنیات با ارزش غذایی بالایی که دارند بایستی به سهولت در اختیار مصرف کننده قرار بگیرند افزود: اختصاص یارانه و کاهش قیمت در افزایش سرانه مصرف شیر لازم و ضروریست.
 وی تصریح کرد : افزایش قیمت شیر کاهش سرانه مصرفی را رقم می زند کما اینکه بایستی 24 میلیون دانش آموز درمدارش با شیر سالم و بهداشتی تغذیه شوند نماینده مردم مبارکه یکی از راهکارهای حمایتی دولت در کاهش قیمت شیر را اختصاص یارانه تولید به دامدار و تولید کننده دانست و خاطر نشان کرد : با  پرداخت یارانه از سوی دولت، تولید کننده و مصرف کننده هر دو حمایت خواهند شد.
 ایرانپور اظهار داشت : با پرداخت بخشی از قیمت تمام شده شیر توسط دولت؛ تولید کننده حمایت می شود . عضو کمیسیون کشاورزی مجلش شورای اسلامی با اشاره به سال های گذشته و تاخیر در پرداخت مطالبات دامداران یادآور شد : متاسفانه بسیاری از دامدارن و تولیدکنندهای صنایع لبنی بدقولی دولت را درعدم  پرداخت به موقع مطالبات در گذشته تجربه کرده اند که این امر منجر به بروز مشکلات می شود .
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورا ی اسلامی افزود : افزایش هزینه های تمام شده بسته بندی محصول ،حمل و نقل و کسب درآمد با احتساب سود منطقی از جمله مواردی است که دامداران را بعضاٌ با برخی از گلایه مند ها مواجهه کرده است.
وی تاکید کرد :دولت بهتر است در جهت ارتقاء سطح سلامکت جامعه به جای واردات دارو هزینه درمانی ، از صنایع شیر و دامداری ها در افزایش تولید حمایت کند رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود : با اختصاص یارانه تولید باید تلاش کرد تا با حمایت از مصرف کننده قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کاهش نیابد و شیر از برنامه غذایی عموم حذف نشود.
نوروزی اظهار داشت :بهتر است با تدابیر و برنامه ریزی های لازم در حمایت از مصرف کننده  شیر به عنوان یک کالای ضروری در سبد مصرفی هر خانوار گنجانده شود و یارانه آن به طور نقدی همچون یارانه نان ازسوی دولت پرداخت شود وی تصریح کرد :با افزایش قیمت شیر نباید سرانه مصرف اقشار آسیب پذیر و سالمندان کاهش یابد .
سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درادامه تاکید کرد : حمایت دولت از تولید و مصرف بایستی  دو سویه اعمال شودو نه مصرف کننده متضرر شود و نه تولید کننده . اختصاص یارانه تولید حمایت از به بخش کشاورزی است.
 ناصر صالحی نسب  نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  با اشاره به ضرورت اختصاص یارانه تولید به بخش کشاورزی افزود : یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در کاهش قیمت محصولات اساسی باشد تخصیص و وصول یارانه به کشاورز است و ضروریست از بخش کشاورزی با پرداخت یارانه تولید حمایت شود در تفسیر این گزارش باید افزود : افزایش قیمت شیر علاوه بر کاهش سرانه مصرف و تهدید سلامت جامعه ، منجر به رکود در بازار و کاهش تقضا خواهد شد   شیر بعنوان یک ماده مغذی و مورد نیاز برای تمامی سنین است که با سرمایه گذاری های لازم باید تلاش کرد تا صورت رایگان در تمامی مقاطع سنی در مدارس توزیع شود.
هرچند که براساس آمارها میزان تولید شیر طی 9 سال گذشته بین هفت تا هشت میلیون تن در سال ثابت مانده است. با تصویب ستاد تنظیم بازار از 12 خرداد ماه امسال مبنی بر اینکه کارخانجات باید شیر خام را به قیمت 1440 تومان از دامدار خریداری کنند ؛خرید شیر به قیمت تصویب شده مقرون به صرفه نبوده و با عدم حمایت دولت در پرداخت یارانه ،تولید کننده و مصرف کننده هر دو متضرر می شوند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com