گام های استان لرستان برای تولید مرغ سبز

گام های استان لرستان برای تولید مرغ سبز
تلاش محققان این بار یکی از محصولات دامی را به عنوان تولیدی سالمتر و عاری از آنتی بیوتیک به چرخه تولید و مصرف استان لرستان وارد کرده است .
مدیرکل دامپزشکی لرستان می گوید: تولید مرغ سبز یا بدون آنتی بیوتیک حدود 2 سال است که در کشور مطرح شده است و بعضی استانها مانند گیلان، فارس و قزوین در تولید آن پیشتاز بوده اند اما از ابتدای امسال استان لرستان نیز دراین زمینه شروع به کار کرده است .
آقای توکلی می افزاید: سازمان دامپزشکی کشور این مرغ ها را در دوره پرورش سه بار آزمایش می کند و اگر در هر سه نوبت داروهای آنتی بیوتیک در بدنشان وجود نداشته باشد، مجوز عرضه به عنوان مرغ سبز را دریافت می کنند.
آقای غضنفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم می گوید: تولید مرغ سبز به آن معنا نیست که مرغ های تولیدی مشکل دارند بلکه کیفیت مرغهای سبز بالاتر و سالم تر است .
آقای شیرنسب کارشناس دامپزشکی استان می گوید: مرغ سبز به مرغی گفته می شود که طی دوره پرورش آن که 45 روز است از هیچ نوع آنتی بیوتیکی استفاده نمی شود .
آقای نجیب زاده معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان می گوید: در استان 556 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید سالانه 46 میلیون قطعه وجود دارد درحالیکه اکنون 10 واحد از مرغداری های استان با ظرفیت 500 هزار قطعه در سال مرغ سبز تولید می کند.
آقای شیرنسب کارشناس دامپزشکی استان می گوید: مرغ سبز باید دارای بسته بندی، پروانه بهره برداری و بهداشتی، مهر استاندارد و تاییدیه سازمان دامپزشکی کل کشور باشد .
وی می افزاید: دانه مصرفی جوجه ها باید کیفیت بالاتری نسبت به سایر مرغداریها داشته باشد .
خانم هاشم پور کارشناس آزمایشگاه دام و طیور می گوید: در آزمایش مشخص می شود این مرغ آنتی بیوتیک گرفته یا نَه که اگر نگرفته باشد به عنوان مرغ سبز وارد بازار می شود ولی اگر گرفته باشد وارد چرخه معمولی بازار می شود.
یکی از تولید کنندگان مرغ سبز می گوید: مرغداری من با ظرفیت 75 هزار قطعه در حال تولید مرغ سبز است .
مرادی دیگر تولید کننده مرغ سبز می گوید: به کمک مدیریت این محصول طوری کنترل می شود که بتواند با موفقیت روانه بازار شود.
یکی از تولیدکنندگان با اشاره به برخی مشکلات بر سر راه تولید این محصول می گوید: در هر دوره 2 میلیون تومان هزینه آزمایش است که دامپزشکی تایید کند این نوع مرغ داروی آنتی بیوتیک مصرف نکرده و سالم و سبز است .
دیگر مرغدار می گوید: بزرگترین دغدغه من این است که مرغ سبز را کجا به فروش برسانم.
حسنوند تولید کننده دیگر مرغ سبز می گوید: با اینکه مرغ سبز فواید بهتری دارد اما هزینه تولید آن نسبت به تولید مرغ های معمولی بیشتر است .
این در حالیست که یکی از فروشندگان مرغ سبز می گوید: حداقل روزی 50 تا 60 کیلو مرغ معمولی می فروشم درحالیکه فروش مرغ سبز روزی 10 تا 15 کیلو و علت این است که هم تفاوت قیمت دارند و هم اینکه هنوز بطور کامل مصرف کنندگان اطلاع کافی در خصوص مرغ سبز ندارند.
آقای غضنفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان می گوید: اتحادیه ها می توانند با ادارات قرارداد ببندند و این محصول را هدایت کنند و ما هم در این خصوص آمادگی همکاری داریم .
فاضلی از تولیدکنندگان مرغ سبز می گوید: در دیگر استانها محدودیت سن را اغماض کرده اند ولی در استان ما باید سه بار آزمایش بگیریم و 45 روز برای جواب آزمایش منتظر می مانیم و این قدرت رقابت را با دیگر استانها از ما می گیرد.
مشکل یکی دیگر از تولید کنندگان مرغ سبز این بود که در تولید این نوع مرغ فعلا تسهیلاتی در اختیار مرغدار گذاشته نشده است.
اما آقای غضنفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید: اگر تسهیلات ، سرمایه درگردش و مشاوره های فنی و علمی نیاز باشد، مجموعه سازمان جهاد کشاورزی درخدمت این تولیدگنندگان هستند.
آقای توکلی مدیرکل دامپزشکی استان هم ابراز امیدواری می کند، با ایجاد انگیزه در مرغداریها و رفع موانع موجود بر سر راه تولید مرغ سبز، بتوانیم در آینده ای نزدیک بخش عمده ای از مرغداریهای استان را زیرپوشش تولید مرغ سبز قرار دهیم .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com