کیفیت برتر تخم‌مرغ، امتیازی برای مرغ‌بومی

کیفیت برتر تخم‌مرغ، امتیازی برای مرغ‌بومی
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: کیفیت برتر تخم‌مرغ، پوسته تخم‌مرغ بهتر، درصد لاشه بالاتر و همین طور مقاومت به برخی بیماری‌ها و شرایط طبیعی در مرغ بومی اثبات شده است.
جاوید بهروزین افزود: سالانه 5368 تن تخم‌مرغ بومی در استان تولید می‌شود.
وی از میزان تولید تخم در مرغان بومی گفت و تشریح کرد: استحصال 200 - 160 تخم از هر مرغ بومی قابل پیش‌بینی است.
بهروزین ادامه‌داد: چون تغذیه طیور در حد تامین انرژی مورد نیاز بد انجام می‌شود، لازم است در فصول گرم از غذاهای با پروتئین و املاح زیاد استفاده کرد.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: استفاده از سنگریزه در تغذیه طیور بخصوص وقتی از دانه‌های سخت استفاده می‌شود مفید بوده و باعث افزایش هضم غذا در سنگدان می‌شود، اما چون طیور بومی ساعاتی از روز را به چرای آزاد می‌پردازند و از سنگریزه‌های موجود در مزارع و مراتع استفاده می‌کنند، گنجاندن سنگریزه در تغذیه ضرورتی ندارد.
وی با توصیه به مرغداران بومی اظهارکرد: جمع‌آوری پوسته تخم‌مرغ و استفاده از آن در تغذیه طیور به این دلیل که ممکن است آلوده به عوامل بیماری‌زا باشند، توصیه نمی‌شود.
بهروزین ضمن بازگوکردن تاثیر گرما در کاهش اشتهای مرغ بومی تاکید کرد: اشتهای طیور متاثر از درجه حرارت محیطی است و در فصول گرم به علت بالابودن حرارت محیطی اشتهای طیور کاهش می‌یابد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com