کوبا نمی‌تواند غلات ایران را تامین کند

کوبا نمی‌تواند غلات ایران را تامین کند
بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور گفت: برای تامین نیاز غلات باید مراودات تجاری را با کشورهایی که جزو تامین‌کنندگان عمده و اصلی غلات در دنیا محسوب می‌شوند مانند برزیل، آرژانتین، آمریکا، استرالیا، کانادا، اروگوئه، آلمان و فرانسه را توسعه بدهیم.

کسری لشگری، در پاسخ به این پرسش که معاون اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرده است که می‌توان نفت را به کوبا داد و در ازای آن غلات و نهاده دریافت کرد. آیا در عمل امکان عملیاتی کردن چنین طرح های برای ما وجود دارد؟ گفت: شرایط آب و هوایی کوبا به گونه‌ای نیست که بتواند غلات ایران را تامین کند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان پشتوانه منطقی برای این اظهار نظرها پیدا کرد، افزود: برای تامین نیاز غلات باید مراودات تجاری را با کشورهایی که جزو تامین‌کنندگان عمده و اصلی غلات در دنیا محسوب می‌شوند مانند برزیل، آرژانتین، آمریکا، استرالیا، کانادا، اورگوئه، آلمان و فرانسه را توسعه بدهیم.

این فعال صنفی تامین نهاده در کشور به مانند کلاف سردرگمی تشبیه کرد که نمی‌توان سررشته آن را پیدا کرد و افزود: دولت اعلام کرد که نهاده با ارز نیمایی وارد خواهد شد اما هنوز تاجری نمی‌تواند با این ارز ثبت سفارش کند علاوه بر این نرخ قیمت‌ها تغییر کرد این در حالیست که در سامانه بازارگاه نرخ نهاده مانند سابق است و تغییری نکرده است؛ اینجا این پرسش مطرح است چرا با وجود تخصص نهاده با قیمت‌های سابق چرا شاهد گران شدن کالاهای اساسی در بازار هستیم؟

لشگری خاطر نشان کرد: بعد از رسانه‌ای شدن اصلاح نظام یارانه‌ها نرخ نهاده در بازار آزاد روند تصاعدی به خود گرفت و قیمت ذرت تا کیلویی 13 هزار و 700 تومان نیز ارتقا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه سازمان تعاونی روستایی و اتحادیه سراسری دامداران کشور تجربه تجارت را ندارند، افزود: این دیدگاه طرح شد که بخش خصوصی از واردات نهاده سودهای هنگفت برده است اینجا این پرسش مطرح است که آیا دولت برای اتحادیه دامداران که یکی از وظایف ذاتی آن تامین نهاده است کمک کرده است؟ آیا ما نیروهای خود را برای جنگ اقتصادی آماده کرده‌ایم و آنها را میدان اعزام کردیم؟ به نظر من سازمان تعاون روستایی اقبال خوبی در این زمینه نخواهد داشت و تجربه خرید میوه شب عید این مهم را به خوبی به همگان ثابت کرد.

 بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ادامه داد: به نظر من دولت بنا ندارد بخش خصوصی در زمینه واردات نهاده فعالیتی انجام بدهد و مایل این وظیفه خود یا شرکت‌ها وابسته به دولت انجام دهند.

به گفته لشگری؛ بخش خصوصی هیچ گاه نتوانست در زمینه تهاتر موفق شود و در قبال صادرات اوره، نهاده وارد کند چراکه هیچگاه حمایتی که از دلال‌های نفتی می‌کردند از ما نکردند و اقتصادی بودن تهاتر از بین رفت. تضامین در تهاتر نیز آماده نیست کدام شرکت این ریسک را می‌کند که ابتدا نهاده و غلات را به ایران بدهد، ما ارتباطات بانکی نداریم و همین مسئله امکان مراودات را تقلیل می‌دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com