کنسانتره ویژه فصول گرم

کنسانتره ویژه فصول گرم
پیشرفت های ژنتیکی در پرندگان صنعتی ، پرندگانی را با بیشترین رشد و پتانسیل بالای تولیدی را خلق کرده است.
این پرندگان حساس، بدون تغذیه مناسب و کافی و همچنین بدون شرایط زندگی ایده آل توانایی بروز پتانسیلشان را ندارند. فاکتورهای فیزیکی زیادی مانند، هوا ، تراکم ، دما ، رطوبت ، نور ، آب ، ذرات معلق در هوا ، صداها ، فضولات و...در این امر تأثیرگذار هستند.
همه این عوامل بصورت تک به تک و یا حتی گروهی اثرات خود را بر روی عملکرد فیزیولوژیکی طیور نشان می دهد .در این میان دما یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بحساب می آید. در طول تابستان دماى بالا و رطوبت هوا مسئله غیر عادى نیست و نکته مهم در اینجا تنش ناشى از گرما و میزان تاثیر آن بر گله است.
تنش گرمایی به شرایطی اطلاق می شود که دمای محیط بالاتر از 30 درجه سانتی گراد باشد و رطوبت نسبی نیز بالا باشد، در چنین شرایطی عملکرد رشد، ضریب تبدیل و بازده پرنده افت پیدا میکند و ممکن است مشکلاتی در وضعیت فیزیولوژیکی پرنده نیز رخ دهد. این موضوع سبب شده تا در فصل تابستان جوجه ریزی ها کاهش یابد و مدیریت پرورش در واحدهای مرغداری با مشکلاتی مواجه شود.
از آنجایی که تحقیقات نشان می دهد افزایش هر 3 درجه سانتی گراد دمای سالن (بیشتر از 33 درجه سانتی گراد) رشد را به اندازه 9 درصد و ضریب تبدیل را به مقدار ۲.۱ درصد کاهش می دهد. هرچند اولین قدم برای حل مسئله باید بهبود شرایط محیط و ارائه راهکارهای مدیریتی باشد اما به لحاظ تغذیه ای نیز راهکارهایی برای کاهش آثار منفی تنش گرمایی وجود دارد.
در این میان متناسب سازی کنستانتره و جیره گله با توجه به وضعیت فارم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شرکت دی جی إم تکنومیکس با در نظر گرفتن این فاکتور مهم، اقدام به تولید و عرضه کنستانتره و جیره های متناسب با آن برای مقابله با تنش گرمایی نموده است.مجموعه تولیدی دی جی ام تکنومیکس همواره تلاش کرده است با تولید محصولات جدید و دانش بنیان به کمک صنعت طیور کشور بیاید و گامی برای حمایت از قشر زحمت کش مرغداران بردارد. در این راستا تولید کنسانتره های فصلی مخصوص تابستان و پیشنهاد جیره های مخصوص برای آن یکی از این اقدامات بوده است .
1- تغذیه جوجه های گوشتی در شرایط آب و هوایی گرم چه تفاوتی با شرایط معمول دارد ؟
خصوصیت بارز جوجه¬ های گوشتی , سرعت رشد بالای آنهاست به همین خاطر مصرف خوراک این پرنده بسیار زیاد است. خوراک به منزله یک سوخت پر انرژی است که برای حمایت از رشد سریع جوجه های گوشتی به مقدار زیاد استفاده می شود. سوخت و ساز خوراک مصرفی سبب تولید حرارت زیادی در بدن پرنده می شود که دمای بدن را افزایش می دهد. حرارت مازاد تولید شده باید از بدن دفع شود. در زمستان به دلیل خنک بودن محیط این گرما به راحتی به محیط پیرامون منتقل می شود اما در تابستان چون دمای محیط هم بالاست پرنده نمی تواند به راحتی این گرمای اضافی را دفع کند لذا مصرف خوراک خود را کاهش می دهد.
2- آیا راهکاری برای مقابله با آثار منفی تنش گرمایی بر پرنده وجود دارد؟
مسلماً اولین و بهترین راهکار خنک کردن محیط پرورش جوجه است اما در اغلب مناطق و سالن های مرغداری فراهم کردن چنین شرایطی براحتی میسر نیست بنابراین متخصصین تغذیه طیور همواره به دنبال راهکارهایی بوده اند تا با دستکاری جیره عملکرد پرندگان تحت تنش گرمایی را بهبود دهند. استفاده از منابع چربی به جای کربوهیدراتها برای تأمین انرژی به دلیل حرارت افزایش پایین ترچربی ها مورد توجه قرار گرفته است . همچنین افزایش نسبت انرژی به پروتئین جیره و تامین احتیاجات پرنده به اسیدهای آمینه ضروری به جای تکیه بر پروتئین خام می تواند میزان حرارت افزایشی تولید شده در بدن را کاهش دهد. راهکارهای دیگری نیز همانند تنظیم تعادل الکترولیت ها نیز در شرایط تنش گرمایی وجود دارد .
3- کنسانتره تابستانه چگونه موجب بهبود عملکرد رشد جوجه در فصل تابستان می شود؟
کنسانتره تابستانه به گونه ای متوازن شده است که دارای محتوای اسید آمینه متیونین, لایزین و ترئونین بیشتری است این مسئله امکان کاهش سطح پروتئین خام جیره را ضمن تأمین اسید آمینه مورد نیاز جهت رشد مطلوب را فراهم می سازد . همچنین مقدار جوش شیرین این کنسانتره بیشتر است که توازن آنیون – کاتیون را در جیره های پیشنهادی بهبود می دهد . به علاوه برای عملکرد بهتر جوجه ها از ترکیب فیتوژنیک o.x.plant  استفاده شده است که به طور موثری عوارض منفی تنش گرمایی را تخفیف می دهد. علاوه بر تمامی این موارد توصیه های کاربردی متخصصین مجموعه دی جی ام تکنو میکس به مرغداران برای مقابله با تنش گرمایی به آنها کمک می کند تا در پرورش موفق¬تر باشند .
 
نظرات شما
  •  

    استاد گفت : ۹۵/۰۶/۲۳

    با سلام.اولا استرس گرمایی در دمای بالاتر از 29 درجه سانتیگراد شروع می شود
    دوما استرس گرمایی سبب افزایش ضریب تبدبل می شود نه کاهش 2.1 درصدی
    بهتره دوستان اول خوب مطالعه کنند بعد ادعای تولید کنند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com