کمبود مرغ در بازار رشت

کمبود مرغ در بازار رشت

در آستانه سال نو و تعطیلات نوروزی کمبود مرغ در بازار رشت تعجب همگان را برانگیخته است و خبرها حاکی از آن است که روز گذشته کشتارگاه ها تنها یک سوم نیاز روزانه استان را کشتار کردند.
به گزارش خبرنگار مهر در رشت، کشتار روز گذشته کشتارگاه های استان حدود 45 تا 50 تن بود این در حالیست که مصرف روزانه مرغ گیلانی ها در حالت عادی 120 تا 130 تن در روز است ولی در پیک مصرف یعنی در مسافرتهای نوروزی و ایام ماه مبارک رمضان و سایر ایام این نیازمندی به 150 تن می رسد.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این ارتباط گفت: از 15 اسفند ماه سال جاری تا 15 فروردین ماه سال 89 طبق برآورد، حدود شش هزار تن گوشت مرغ می تواند وارد بازار استان شود و این حجم تولید چیزی در حدود هزار و 500 تن مازاد بر نیاز استان خواهد بود.
مجید غلامی افزود: استان گیلان در بحث تولید گوشت مرغ هیچ مشکلی ندارد، مسئله ای که اتفاق افتاده طی دستوری بوده که از سوی سازمان بازرگانی استان ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: طی بررسی های انجام گرفته کلیه کشتارگاه ها و تشکلهای مرغداریهای استان گیلان آمادگی توزیع و عرضه گوشت مرغ را به قیمتی که بازار کشش آن را داشته باشد، دارند.
معاون جهاد کشاورزی گیلان افزود: علاوه بر این آنان بر اساس برآورد کارشناسی و حتی به قیمت 150 تومان ارزانتر از قیمتی که در بازار است آمادگی توزیع مرغ در فروشگاهها، نمایشگاهها و سایر مراکز را دارند و این موضوع مکتوب به مجتمع ستاد تنظیم بازار استان اعلام شده است.
وی گفت: سال گذشته در این مقطع میزان جوجه ریزی در استان گیلان برای تنظیم بازار استان در حدود سه میلیون تن بوده در حالیکه امسال حجم جوجه ریزی به بیش از سه میلیون و 500 هزار تن رسیده است و بازار به راحتی قابل تنظیم است.

سالانه 60 درصد جوجه تولیدی استان گیلان به کشورهای همسایه و استانهای همجوار صادر می شود
غلامی با اعلام اینکه سالانه 60 درصد جوجه تولیدی استان گیلان به کشورهای همسایه و استانهای همجوار صادر می شود، افزود: علاوه بر این 30 درصد تولید گوشت مرغ استان گیلان نیز به بازارهای همجوار منجمله تهران صادر می شود.
معاون جهاد کشاورزی گیلان همچنین به وضعیت طیور صنعتی و بومی استان اشاره کرد و افزود: در بخش طیور صنعتی ظرفیت جوجه ریزی گوشتی 9 میلیون و 700 هزار قطعه است که توان تولید حدود 75 هزار تن گوشت مرغ دارد که از نظر درصدی 5.8 درصد مرغ تولیدی کشور است.
وی همچنین ظرفیت مرغ مادر استان گیلان را یک میلیون و 447 هزار قطعه عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان مرغ مادر توان تولید 163 میلیون قطعه جوجه یک روزه را دارد که از نظر درصدی حدود 7.5 درصد جوجه یک روزه کشور را شامل می شود.
غلامی اظهار داشت: علاوه بر این ظرفیت مرغ اجداد استان حدود 76 هزار و 500 قطعه بوده و توان تولید این میزان مرغ اجداد سه میلیون و 800 هزار قطعه جوجه مادر است که 25 درصد سهم کشوری را شامل می شود.
معاون جهاد کشاورزی گیلان یادآور شد: در استان 16 کارخانه جوجه کشی وجود دارد که ظرفیت این دستگاه ها 393 میلیون عدد تخم در طول سال است.
معاون توسعه داخلی سازمان بازرگانی استان گیلان نیز در این باره گفت: با توجه به اینکه استان گیلان یکی از قطبهای تولید مرغ کشور است و 35 درصد تولیدات در حالت عادی به خارج از استان صادر و بقیه در خود استان مصرف می شود همچنین با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد و تقاضا برای مرغ خیلی زیاد است نرخی را سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با مرغ زنده با لحاظ کلیه هزینه ها اعلام کرده است.
وی عنوان کرد: نرخی که سازمان حمایت در رابطه با قیمت تمام شده مرغ اعلام کردند، قرار شد در استانهای تولید کننده قیمت مصرف کننده دو هزار و 800 تومان و در غیر استانهای تولید کننده دو هزار و 900 تومان عرضه شود.
معاون بازرگانی گیلان گفت: تعاملی که با تولیدکنندگان و کشتارگران استان داشتیم قرار بر این شد تا سقف دو هزار و 950 تومان تولیدکنندگان بتوانند مرغ را به بازار مصرف عرضه کنند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد عده ای از این فضایی که به وجود آمده سوء استفاده می کنند، سازمان بازرگانی نیز در راستای تنظیم بازار توزیع گسترده مرغ منجمد آغاز کرده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد و از سویی نرخی که سازمان حمایت اعلام کرده بیش از نرخ مرغ زنده در سایر استانهاست و گرانفروشی تلقی می شود.
کامران پی با اعلام اینکه نرخ اعلام شده دقیقا کارشناسی شده است، افزود: سازمان بازرگانی در جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان وظیفه دارد این نرخ را کنترل کند و اگر منافع مصرف کنندگان نادیده گرفته شود بطور حتم جلوی خروج مرغ زنده از استان گرفته خواهد شد.
رئیس اتحادیه مرغداران استان گیلان نیز گفت: همانطوری که سازمان بازرگانی قیمت مرغ را اعلام کرده باید قیمت جوجه را هم اعلام کند تا تولید کنندگان تکلیف خود را بدانند.

مرغ از شمول تعزیراتی خارج بوده و قیمت مرغ بر اساس عرضه و تقاضاست
حبیب اسدالله نژاد در خصوص اینکه استانهای تولید کننده مرغ باید دو هزار و 800 تومان و سایر استانها دو هزار و 900 تومان مرغ را به فروش برسانند گلایه کرد و افزود: مبنای تعیین قیمت گذاری هزینه تمام شده است و استانهایی که هزینه تمام شده بالاتر دارند باید مرغ را با قیمت بالاتری بفروش برسانند.
وی ضمن انتقاد از سازمان بازرگانی استان افزود: متاسفانه مسئولان این سازمان به جهت عدم آشنایی با ساز و کارهای تنظیم بازار در بدترین شیوه ممکن یعنی برخورد تعزیراتی اکتفا کرده و با توجه به اینکه استان گیلان وضعیت مناسبی و ایده آلی برای تولید مرغ دارد متاسفانه این فرصت را نیزبه یک چالش بزرگ تبدیل کرده اند.
رئیس اتحادیه مرغداران استان گیلان ادامه داد: مرغداران گیلانی در یکسال و نیم گذشته ضرر و زیانهای فراوانی را متحمل شده اند و این ضرر و زیانها باعث شده دیگر توانی برای تولید نداشته باشند.
وی همچنین تاکید کرد: با وجود اینکه معتقدیم مرغ از شمول تعزیراتی خارج است و قیمت مرغ بر اساس عرضه و تقاضاست با توجه به مواضع بسیار شفاف استاندار گیلان، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در استان اعلام می کنیم.

 
کلمات کلیدی کمبود گوشت مرغ گیلان
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com