کمبود عرضه گوشت نداریم

کمبود عرضه گوشت نداریم
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی، گفت: به دلیل محدودیت در مراتع کشور، پرورش دام‌های سبک که در سامانه‌های غیرمرتعی مقرون به صرفه باشند در دستور کار قرار می‌گیرد.
محمدرضا ملاصالحی درباره محدودیت‌های تولید گوشت قرمز در کشور، گفت: یک زمانی مانند شهریور ماه سال 93 با انباشت دام زنده و پرواربندی شده مواجه بودیم که روی دست دامدار مانده بود و دامداران مجبور بودند تا زیر قیمت تمام شده دام خود را عرضه کنند که ما از ابزار صادرات برای بهبود این وضعیت استفاده کردیم.
وی افزود: اما در 8، 9 ماه اخیر به دلایل مختلف از جمله محدودیت مراتع با مشکلاتی مواجه شدیم که حتی بیش از 6 ماه صادرات دام متوقف شده است.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کاهش تعرفه واردات گوشت قرمز و اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات این کالا را از جمله راهکارهای کاهش قیمت گوشت در بازار  عنوان کرد و افزود: اکنون گوشت تازه وارداتی گوسفند بین 30 تا 33 هزار تومان عرضه می‌شود و گوشت وارداتی منجمد گوساله هم 22 هزار تومان است.
وی با تأکید بر اینکه مشکلی برای عرضه گوشت نداریم، تصریح کرد: متأسفانه فرایندهایی که بر بازار حاکم و سبب شده تا شاهد افزایش قیمت باشیم.
ملاصالحی با اشاره به طرح‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد سامانه‌های غیرمرتعی در دستور کار دارد، اظهار داشت: ما بیش از یک حجم دام را نمی‌توانیم در مراتع پرورش دهیم در 3، 4 سال گذشته طرح‌هایی را در دستور کار داریم که دام متناسب با سامانه‌های غیرمرتعی را پرورش دهیم.
به گفته این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی همچنین با توجه به دسترسی کشورمان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای شمال ایران بهترین روش واردات گوشت تازه از شمال و صادرات به بازارهای پرکششی همچون حاشیه خلیج‌فارس است که یک مزیت محسوب می‌شود.
از ابتدای امسال با وجود عرضه فراوان گوشت قرمز چه از طریق کشتار دام داخلی و چه واردات گوشت تازه و منجمد قیمت در بازار گوشت قرمز روند صعودی داشته به طوری که خارج از سازمان میادین قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفند بین 40 تا 50 هزار تومان ثابت مانده است. ظاهراً واسطه‌ها و دلالان تنظیم بازار گوشت را در دست گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند تا با وجود عرضه این محصول در بازار قیمت‌ها کاهش یابد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com