کمبود شیر در روسیه فرصتی برای صادرات ایران

کمبود شیر در روسیه فرصتی برای صادرات ایران
کمبود شیر در روسیه به میزان هفت میلیون تن نسبت به نیاز مصرفی 30 میلیون تنی این کشور یک فرصت برای شرکت های ایرانی فعال در عرصه لبنیات و فرآورده های شیری به شمار می رود.
الکساندر تکاچف وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرده است که این کشور برای واردات شیر از بلاروس و سوئیس برای جبران کمبود آن بین پنج تا شش میلیارد دلار هزینه می پردازد.
وی با اعلام اینکه سطح سود پائین و زمان زیاد بازگشت سرمایه از جمله دلایل تامین نشدن شیر مورد نیاز سالانه در روسیه است، اعلام کرد که برای رسیدن به خودکفایی در این بخش بین پنج تا هفت سال وقت نیاز است.
هم اکنون چندین شرکت بزرگ ایرانی فعال در حوزه لبنیات که بیشتر صادرات پنیرهای سخت را در دستور کار دارند توانسته اند براساس مقررات غذایی و بهداشتی روسیه مجوز صادرات به این کشور را کسب کنند و با توجه به کمبود اعلام شده شیر باز هم می توانند صادرات خود را گسترده تر کنند.
برنامه صادرات لبنیات از ایران به روسیه در قالب قراردادهای بازرگانی و همکاری های اقتصادی و کشاورزی بین دو کشور عملی شده است.
همچنین شرکت های دیگر ایرانی نیز می توانند از نیاز بازار روسیه به شیر وارداتی و همچنین صادرات انواع فرآورده های تازه لبنیاتی به این کشور بهره بگیرند.
از سوی دیگر، تهران و مسکو چندی پیش قرارداد راه اندازی گذرگاه سبز گمرکی را در تهران امضا کردند که بر اساس آن برای تامین نیازهای روزانه میوه و سبزیجات، لبنیات، گوشت سفید و آبزیان این کشور برای صادر کنندگان ایرانی ساده سازی مقررات گمرکی اجرا خواهد شد.
همچنین در مذاکرات چندی پیش هیات های استانی البرز و اتاق بازرگانی مسکو برای راه اندازی پروازهای روزانه باری غذایی و کشاورزی از فرودگاه پیام کرج به پایتخت روسیه تفاهم شد که می تواند به صادرات منظم و برنامه ریزی شده لبنیات از ایران به مسکو نیز کمک کند.
هم اکنون تولید کنندگان محصولات کشاورزی و باغی در ایران به صورت انبوه میوه و سبزیجات تازه را به روسیه صادر می کنند که انواع فلفل دلمه، هندوانه، کیوی، خیار، کلم و کلم بروکلی بیشترین سهم را دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com