کمبود امکانات پرورش دهندگان شتر مرغ را تا مرز ورشکستگی پیش برد

کمبود امکانات پرورش دهندگان شتر مرغ را تا مرز ورشکستگی پیش برد
پرورش شتر مرغ به عنوان یکی از سودآورترین زمینه های اقتصادی در خراسان جنوبی محسوب می شود اما علیرغم بهترین شرایط محیطی برای پرورش شتر مرغ به دلیل کمبود امکانات برای تولید کنندگان و نبود آگاهی در مصرف کنندگان این صنعت پیشرفت چندانی ندارد و مشکلات پرورش دهندگان را تا آستانه ورشکستگی پیش برده است.
شتر مرغ یکی از بزرگترین و سودآورترین پرندگان جهان است که خداوند این پرنده را به گونه ای آفریده که تمامی اعضای بدنش برای انسان مفید فایده بوده و در بدن این حیوان چیزی برای دور ریختن وجود ندارد.
زیستگاه اصلی این پرنده در قاره آفریقا است اما اقلیم گرم و خشک خراسان جنوبی هم به دلیل مقاومت این پرنده در برابر گرما و سرما برای پرورش شتر مرغ یکی از قطب های مهم کشور محسوب می شود.
با وجود مناسب بودن اقلیم آب و هوایی خراسان جنوبی و سودآوری بسیار زیاد این پرنده در چرخه اقتصاد کشاورزی و صادارات غیر نفتی، نبود امکانات در خراسان جنوبی از جمله نبود مراکز فرآوری، بسته بندی و صادرات، نبود کشتارگاه مخصوص و همچنین ناآگاهی فرهنگی در سطح استان و کشور در خصوص مصرف گوشت و خواص درمانی و مصارف غذایی این پرنده موجب شده پرورش دهندگان شتر مرغ در استان تا مرز ورشکستگی پیش رفته و بعضی از آنها هم ناچار شده اند شغل خود را تغییر دهند.
اما در صورت ترویج فرهنگ مصرف گوشت شتر مرغ و راه اندازی مراکز فرآوری و تولید فرآورده های فرعی از شتر مرغ مانند چرم و صادرات گوشت و فرآورده های فرعی این حیوان می توان انتظار داشت خراسان جنوبی در آینده ای نزدیک به یکی از مهم ترین قطب های تولید گوشت و محصولات شتر مرغ در کشور و خاورمیانه  تبدیل شود.
در این صورت درآمد سرانه و میزان اشتغال زایی در استان رشد چشمگیری خواهد داشت و این موضوع به معنای تحقق اقتصاد توسعه محور در سطح استان و سپس کشور خواهد بود.
تولید سالانه 37 تن گوشت شتر مرغ در خراسان جنوبی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، با بیان این که پرورش شتر مرغ یکی از سود آورترین صنایع وابسته به بخش کشاورزی است، گفت: خراسان جنوبی در سطح کشور و در سطح منطقه یکی از نقاط کلیدی برای پرورش شتر مرغ محسوب می شود.
ولی پور مطلق با بیان این که زیستگاه اصلی شتر مرغ کشور آفریقا است،اظهارکرد: این پرنده با سایر حیوانات از جمله گاو و گاومیش هم زیستی مسالمت میز داشته و غذای مصرفی این پرنده علاوه بر غذاهای آماده در استان به صورت خودرو که در اصطلاح محلی به آن (کنگر ) می گویند رشد می کند.
وی با بیان این که شترمرغ تنها حیوانی است که غذای مصرفی خود را به انرژی تبدیل کرده و در مدت 11 تا 12 ماه به سن بلوغ رسیده و به وزن 110 کیلو گرم می رسد و آماده عرضه به بازار است، گفت: متاسفانه نبود آگاهی عمومی و نبود مراکز فرآوری برای کشتار و استفاده فرعی از فرآورده های تولیدی شتر مرغ مانند چرم از مهم ترین مشکلات پرورش دهندگان شتر مرغ در استان است.
وی با بیان این که در حال حاضر در استان شش واحد فعال برای پرورش شتر مرغ وجود دارد، گفت: سه درصد از گوشت تولید شده شتر مرغ در استان به مصرف رسیده و 30 درصد از گوشت تولید شده این حیوان به استان های همجوار از جمله خراسان رضوی،فارس و تهران صادر می شود.
ولی پورمطلق با بیان اینکه شهرستان های قاین و سرایان مهم ترین مراکز پرورش شتر مرغ در استان هستند، بیان داشت: نبود آگاهی در خصوص شتر مرغ و خواص آن موجب شده در استان کشاورزان اقبال کمی برای پرورش این حیوان سود آور داشته باشند.
وی افزود: در حال حاضر حدود 30 تا 90 عدد تخم مرغ شتر مرغ سالانه در استان تولید می شود که در اختیار پرورش دهندگان شتر مرغ قرار می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی از کسانی که دارای زمین برای پرورش شتر مرغ هستند حمایت کرده و تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار می دهد.
لزوم فرهنگ سازی برای مصرف گوشت شتر مرغ/گوشت شتر مرغ سالم ترین غذای موجود روی کره زمین است
کارشناس طب سنتی و عضو انجمن پزشکان طب سنتی ایران گوشت شتر مرغ را سالم ترین غذای موجود روی کره زمین عنوان کرد و گفت: افزایش مصرف فرآورده های تولیدی از شتر مرغ نیازمند فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ مصرف غذای سالم در استان است.
علیرضا پرهیز درگفتگو با مهر، با بیان اینکه گوشت شتر مرغ سالم ترین غذای موجود در روی کره زمین است، عنوان کرد: گوشت شترمرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست به طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دنیا گوشت شتر مرغ است.
وی افزود: میزان کالری، کلسترول و چربی موجود در گوشت شتر مرغ در مقایسه با گوشت مرغ و بوقلمون بسیار پایین بوده به همین دلیل مصرف گوشت شترمرغ برای بیماران قلبی و عروقی، افراد دچار چربی خون بالا و کسانی که دچار چاقی هستند توصیه می شود.
عضو انجمن طب سنتی و حجامت ایران افزود: اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گوشت شترمرغ 30 درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می دهد که یکی از مزیت های مهم این گوشت محسوب می شود.
پرهیز، افزایش رشد و نمو در افراد و نوزادان کم رشد، جلوگیری از لخته شدن خون و سکته قلبی، تامین پروتئین و آهن مورد نیاز برای افراد کم خون و زنان باردار، افزایش سلامتی افراد با فشار خون بالا به دلیل کمی سدیم و داشتن عناصر مانند منیزیم و روی را از مهم ترین فواید و خواص درمانی گوشت شتر مرغ برای مصرف کنندگان و سلامت جسمی انسان عنوان کرد.
وی افزود: گوشت شتر مرغ پس از گوشت ماهی یکی از پر مصرف ترین و سالم ترین غذاهای موجود در جهان است که متاسفانه مصرف این گوشت و غذای مغذی در سبد مصرف غذایی خانواده های ایرانی یا بسیار کم بوده و یا اصلا مصرف نمی شود که همین موضوع بر سلامت اعضای خانواده و نوزادان و کودکان تاثیر عمده ای دارد.
پزشک طب سنتی خراسان جنوبی با اشاره به  بالا بودن نرخ گوشت شتر مرغ و اینکه امکان خرید آن برای همه خانواده ها وجود ندراد؛ ادامه داد: بهتر است وزارت بهداشت و دولت در سبد حمایتی خانواده ها به جای سایر گوشت ها، گوشت شتر مرغ را به مردم عرضه کند.
ایجاد مراکز فرآوری و تولید فرآورده های مختلف از شتر مرغ
پرورش دهنده شتر مرغ در خراسان جنوبی ایجاد مراکز فرآوری شتر مرغ را از نیازهای ضروری پرورش دهندگان شتر مرغ دراستان عنوان کرد.
علی خسروی یکی از پرورش دهندگان شتر مرغ در بیرجند با بیان این که پرورش این حیوان از درآمد هنگفتی برخوردار است، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه نبود مراکز فرآوری و تولید محصولات فرعی از شتر مرغ و نبود کشتارگاه مخصوص مهم ترین مشکلات پرورش دهندگان شتر مرغ در استان است.
وی تصریح کرد: این موضوع پرورش دهندگان این حیوان مفید را به دلیل کمی درآمد خانواده ها در مرز ورشکستگی قرار داده است.
پرورش دهنده شتر مرغ در خراسان جنوبی با بیان این که گوشت شتر مرغ برای خانواده های ایرانی بسیار گران است ولی در سلامتی آنها مهم ترین نقش را دارد، گفت: بهتر است دولت این گوشت را در سبد کالایی خانواده ها قرارداده و یا از مصرف کنندگان این گوشت حمایت های یارانه ای به عمل آورد.
وی با بیان این که در استان تنها گوشت شتر مرغ مصرف می شود، گفت: مابقی فرآورده های شتر مرغ به دلیل نبود مراکز فرآوری به دور ریخته می شود.
خسروی با بیان این که چرم،ژلاتین، چربی زیر شکم، پوسته تخم مرغ و استخوان های این حیوان برای انجام کارهای تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: تمامی اعضای این حیوان برای انسان مصرف شده و هیچکدام از اعضای بدن این حیوان دور ریخته نمی شود.
وی یادآور شد: تبدیل خراسان جنوبی به یکی از قطب های پرورش شتر مرغ نیازمند یک برنامه ریزی منسجم و همکاری همگانی مدیران استانی، مدیران جهاد کشاورزی و کشاورزان و پرورش دهندگان این حیوان در استان است.

 
نظرات شما
  •  

    دکتر تورج صباراد گفت : ۹۳/۰۵/۰۴

    باعرض پوزش لازم است یادآوری کنم که سن بلوغ شتر مرغ 24تا36 ماه است نه 11تا12ماه این سن رسیدن به کشتار است .ازطرفی تعداد 30تا90 عدد تخم شتر مرغ متعلق به یک دوره تولیدی تنها یک قطعه شتر مرغ است واین همه بحث وجدل درمورد تولیدات شتر مرغ و... تنها یک مولد در استان خراسان جنوبی پرورش داده میشود .لطفا درخصوص مطالب نوشته شده کمی دقت گردد تاکسانی که در سایر نقاط جهان این مطالب را میخوانند به هوش وهواس ودرایت واطلاعات مسئولین ما خرده نگیرند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com