کشتارهای استان در کشتارگاه‌های صنعتی تجمیع می‌شود

کشتارهای استان در کشتارگاه‌های صنعتی تجمیع می‌شود
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در 20 ماهه‌ گذشته کلیه کشتارگاه‌های نیمه جنوبی استان تعطیل شده‌اند و در ماه‌های آینده نیز با هدف عملیاتی کردن تجمیع کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی، کشتارگاه‌های نیمه شمالی نیز از سوی اداره کل دامپزشکی تعطیل خواهند شد.
بهراد زندیه با بیان این‌که دامپزشکی تحت هیچ شرایطی، کشتار در کشتارگاه‌های سنتی را تایید نمی‌کند، توضیح داد: به دلیل ضرورت وجود کشتارگاه و جلوگیری از قاچاق‌کشی دام در شهرستان‌ها، کشتارگاه‌های سنتی تحمل می‌شود و به نحو احسن بر فعالیت آنها نظارت می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی استان با ابراز خرسندی از تدوین طرح به‌سازی کشتارگاه‌های طیور استان و اجرای آن، اظهار امیدواری کرد، تا پایان امسال این کشتارگاه‌ها به سطح استانداردهای بین‌المللی برسند و شاهد صادرات مستقیم از استان به سایر کشورها باشیم.
او با اشاره به نقش و تاثیرگذاری دامپزشکی در تامین بهداشت جامعه‌، اظهار کرد: برای نظارت شرعی و بهداشتی بر کشتارها، از ابتدای امسال علاوه بر ناظران ویژه دامپزشکی، با استقرار یک روحانی و یک ناظر بهداشتی در محل کشتارگاه، بر کلیه مراحل کشتار از جمله ذبح شرعی دام، نظارت می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی استان از فعالیت 1300 مرغداری در سطح استان خبر داد گفت: در نیمه‌ی اول سال جاری، ناظران دامپزشکی بر کشتار 10 میلیون قطعه نظارت داشتند که از این میزان، 35 هزار قطعه مرغ غیر قابل مصرف شناسایی و معدوم شد.
او با تاکید بر جدیت اداره کل دامپزشکی استان در برخورد با مراکز غیرمجاز دام و طیور در سطح استان، تصریح کرد: نظارت کارشناسان این اداره کل بر اماکن دام و طیور سخت گیرانه است و هرگز اجازه فعالیت به مراکز غیرمجاز را نخواهد داد.
زندیه از پلمپ دو واحد جمع آوری شیر، یک کشتارگاه دام، یک کشتارگاه طیور و پنج کارخانه خوراک دام و طیور طی شش ماه گذشته که فعالیت غیرقانونی داشتند، خبر داد.
مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این‌که دامپزشکی بر کارخانه‌های خوراک دام نظارت سختگیرانه اعمال می‌کند، گفت: هیچ کس بدون مجوز از سوی اداره کل دامپزشکی، حق ایجاد و تولید خوراک دام و طیور را ندارد.
او با اشاره به این‌که در مجموع 26 کارخانه‌ی تولید خوراک دام و طیور در استان فعالیت دارند، گفت: از این تعداد، پنج کارخانه خوراک دام و طیور که فعالیت غیرقانونی داشتند پلمپ، و 2 مورد دیگر در مراحل بررسی جهت پلمپ قرار دارند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی بیان کرد: در نیمه نخست امسال 228 هزار قطعه جوجه یکروزه، 128 هزار جلد "دایکراست" دامی، 1050 جلد "سالامبور" گوسفندی، 52تن پای مرغ، 1000 کیلوگرم عسل، 600 کیلوگرم ماهی قزل‌آلا و 1000 قطعه پرنده زینتی از این استان به مقاصد ارمنستان، جمهوری نخجوان، اسپانیا، آفریقای جنوبی، کویت و هنک کنگ صادر شده است.
او از راه‌اندازی گروه نظارت بر شیر استان در 6ماهه نخست سال خبر داد و افزود: در همین مدت و با نظارت گروه ناظر بر سلامت شیر آذربایجان شرقی 40 تن شیرغیر قابل مصرف که حاوی مواد افزودنی بود، شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از ساخت قرنطینه منطقه‌ای در شهر صوفیان از توابع شهرستان شبستر خبر داد و افزود: تجهیزات پیشرفته‌ای نیز برای نصب در قرنطینه‌های نوردوز و جلفا خریداری شده است.
او با اشاره به اتخاذ سیاست پیشگیری مقدم بر درمان از سوی اداره کل دامپزشکی استان، گفت: در شش ماه نخست سال، 365 هزار راس دام در آذربایجان شرقی، با همکاری سازمان بسیج سازندگی علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.
زندیه با اشاره به وقوع خشکسالی‌های اخیر، از کاهش تولید گوشت قرمز خبر داد و افزود: این امر منجر به پدیده واردات دام زنده از ارمنستان که تنها راه گریز از این چالش بود، شده است.
او با بیان این‌که اداره کل دامپزشکی استان با واردات دام زنده مخالف است، گفت: هزینه نظارت و قرنطینه این دام‌ها برای دامپزشکی بسیار سنگین و زمانبر است.
او، اعمال 21 روز قرنطینه در مرز ارمنستان، و پیگیری‌های مکرر تا زمان پخش در بازار را از عمده دلایل مخالفت اداره کل دامپزشکی با واردات دام زنده عنوان کرد.
زندیه با اشاره به وارد شدن 72هزار و 540راس گوسفند زنده از مرز ارمنستان، گفت: با توجه به استعداد کشورمان از حیث تولید محصولات دامی، سعی داریم تا به عنوان صادر کننده‌ی این محصولات مطرح شویم.
وی همچنین با تاکید بر این‌که هیچ مورد از آنفلوآنزای فوق حاد طیور در آذربایجان شرقی گزارش نشده است، افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر را به علت کاهش جوجه ریزی در مرغداری‌های برخی استان‌ها بیان کرد.
او با بیان این‌که مرغ‌های کشتار شده در زمانی بیش از مدت 42 روز، دارای بقایای دارویی و چربی بیشتر بوده و احتمال بیمار بودن آن‌ها بیشتر است، از رسانه‌ها خواست مردم را به مصرف مرغ‌های با وزن کم که نتیجه کشتار زیر 42 روز مرغ است، تشویق کنند.
زندیه، مرغ‌هایی با وزن 1500 تا 1700 گرم را برای استفاده شهروندان، وزن مناسب دانست و ترویج استفاده از مرغ‌های با وزن کم را باعث افزایش مرغ ریزی در مرغداری‌ها در طول سال از چهار به هشت تا 9 بار دانست و آن را در رونق اقتصادی مرغداری ها موثر ارزیابی کرد.
وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی با تولید 11 درصد از مجموع تخم مرغ تولیدی کشور، مقداری بیش از مصرف خود را تولید می‌کند، عنوان کرد: افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار مربوط به کاهش تولید نبوده بلکه به مسائل بازرگانی مربوط است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرردهی مرغ‌های گوشتی و عدم توجیه اقتصادی آن، گفت: در حال حاضر جوجه‌ریزی با کاهش مواجه شده و مرغداران با توجه به عدم صرفه اقتصادی به جوجه‌ریزی تمایل کمتری دارند.
او با بیان این‌که متاسفانه مردم علاقه بیشتری به مصرف مرغ‌های درشت تر دارند، یادآور شد: در صورت فرهنگ سازی مناسب در راستای استفاده از مرغ‌های کوچکتر، علاوه بر تامین سلامتی مردم، گام بزرگی نیز در راستای توسعه اقتصادی برداشته می‌شود.
زندیه با اشاره به نحوه کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، گفت: در راستای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تاکنون، چهار میلیون مترمربع مکان دامی در این استان سمپاشی رایگان شده است و 365 هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.
 
کلمات کلیدی کشتار کشتارگاه صنعتی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com