کشتار طیور خراسان رضوی از 54 میلیون قطعه فراتر رفت

کشتار طیور خراسان رضوی از 54 میلیون قطعه فراتر رفت

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: کشتار طیور در کشتارگاه‌های طیور این استان از مرز 54 میلیون قطعه در سال 1387 فراتر رفت.
جواد اعلمی در گفتگو با خبرنگار فارس‌ بیان داشت: این مقدار حاصل کار 13 کشتارگاه صنعتی در اقصی نقاط این استان است.
وی ادامه داد: با توجه به ضرورت نظارت دائم کارشناسان دامپزشکی در این کشتارگاه‌ها، از مجموع رقم یاد شده بیش از 510 هزار قطعه از لاشه‌های کشتار شده به وزن 570 هزار کیلوگرم در مراحل مختلف معاینه قبل و یا بعد از کشتار به دلیل ابتلای به برخی بیماری‌ها از جمله سپتی سمی، مسمومیت و ... از چرخه مصرف حذف شده است.
وی حضور ناظران شرعی در کنار ناظران فنی دامپزشکی در کشتارگاه‌های طیور را از دستاوردهای مهم دامپزشکی در سالیان اخیر دانست و افزود: درپی نظارت ناظران شرعی، در سال 87، بیش از 55 هزار لاشه که حرام تشخیص داده شده بود نیز حذف و نابود شد.
اعلمی میزان کشتار دام در کشتارگاه‌های دام استان را نیز طی سال قبل، بیش از یک میلیون و 799 هزار انواع دام سبک و سنگین عنوان کرد.
وی اظهار داشت: از این تعداد بیش از یک میلیون 680 هزار دام سبک شامل انواع گوسفند و بز و ‌بقیه انواع دام‌های بزرگ شامل‌ گاو، گوساله و شتر بوده است.
وی گفت: دامپزشکی در راستای انجام وظایف قانونی خود مبنی بر کنترل و نظارت بر کشتارگاه‌های دام و نیز پیشگیری از شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، در سال قبل از خروج 344 هزار کیلوگرم انواع لاشه دام‌های کشتار شده که در کشتارگاه‌ها مورد معاینه کارشناسان و ناظران دامپزشکی قرار داشته‌اند، جلوگیری به‌ عمل آورده است.
وی عمده علل ضبط لاشه‌های دام را در 33 کشتارگاه دام استان ابتلای لاشه‌ها به سارکوسیست، کاشکسی، انواع بیماری‌های عفونی و ... دانست.
معاون فنی دامپزشکی استان اظهار امیدواری کرد؛ تا در سال‌های آتی تمام‌ کشتارگاه‌های سنتی استان تعطیل و کشتارگاه‌های صنعتی جایگزین آنها شوند.

 
کلمات کلیدی کشتارگاه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com