کشاورزان اروپایی از گرمای شدید رنج می‌برند

کشاورزان اروپایی از گرمای شدید رنج می‌برند
این روزها گرمای هوای تابستان در کشورهای آسیایی و اروپایی شدیدتر شده است. و امسال خشک‌ترین سال اروپا در دهه‌های اخیر است.
دمای هوا در اروپا از 30 درجه سانتی‌گراد فراتر رفته است و چند ماهی است که در این منطقه باران نباریده است؛ و این گرمای هوا ،دام‌ها، نهاده‌ها و علوفه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این گرمای هوای تابستانی باعث شده است که دستگاه‌های آب‌پاش در هر ساعت 10 لیتر سوخت مصرف کنند و در 7 روز هفته روزانه  20 ساعت کار کنند .اگرچه افزایش هزینه‌های ناشی از گرمای هوا بیشتر گریبان سبزی‌کاران را گرفته است اما دام‌پروران هم نسبت به افزایش این هزینه ابراز ناخوشایندی می‌کنند و می‌گویند که از پس این هزینه‌ها به‌راحتی برنمی‌آیند. این روزها شاهد حضور زودتر تراکتورها در مزارع هستیم موضوعی که چندان خوشایند نیست چراکه وضعیت محصولات، پایین‌تر از حد معمول است و در بعضی موارد حتی نیمی ازآنچه که باید باشد هم نیست.
یکی از کشاورزان هلندی دراین‌باره می‌گوید: « در حال حاضر زمین بسیار خشک است و تمام آبی که به علف‌ها داده می‌شود به جوی‌ها می‌ریزند. در این میان پول زیادی هدر می‌رود تا دستگاه‌ها زمین‌ها را آبیاری کنند».
وضعیت اضطراری و آتش‌سوزی‌های متعدد
 در تابستان سال جاری کشورهای شمال اروپا مانند سوئد، فنلاند و نروژ دمای بسیار بالایی را تجربه کردند و محصولات و دانه‌های کشاورزی آن‌ها تقریباً هرروز از بین رفت و زمین‌های سبز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند به دلیل مقدار کم آب که دولت به آبیاری اختصاص داده است به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ داده‌اند. هم‌چنین در این منطقه کشورهای دیگری چون لیتوانی و لاتویا هم وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند و کشورهای دیگری در جنگل‌ها و مراتع و زمین‌های کشاورزی خود با آتش‌سوزی روبه‌رو شده‌اند.
  • دام‌پرور هلندی می‌گوید: زمین آن‌قدر سخت شده است که هر چه قدر هم آب به علوفه بدهیم به جوی‌ها و آبراه‌ها می‌ریزند. و اگر بخواهیم زمین‌ها را آبیاری کنیم،هدر رفتن سرمایه است
  • 15 تا 20 درصد گندم کمتر در سوئد
     بر اساس آخرین برآوردهای انجام‌شده، در سال جاری میلادی ،میزان برداشت گندم در آلمان با 5/6 درصد کاهش به 89/22میلیون تن می‌رسد و انتظار می‌رود در لهستان، شاهد کاهش 7/6 درصدی برداشت گندم نسبت به سال گذشته باشیم و میزان برداشت گندم در این کشور به 9/10 میلیون تن برسد. هم‌چنین در این سال در لیتوانی هم شاهد اوضاع به سامانی نخواهیم بود و در این کشور برداشت ذرت به 2/3 میلیون تن خواهد رسید این در حالی است که میزان ذرت برداشت‌شده لیتوانی در سال گذشته چیزی در حدود 8/3میلیون تن بوده است. هم‌چنین این برآورد پیش‌بینی می‌کند که کشور سوئد نیز در این سال سیری نزولی را تجربه می‌کند و میزان محصول گندم آن در مقایسه با سال گذشته که 46/2 تن بوده است، 15 تا 20 درصد کاهش داشته باشد.
    لنارت نیلسون (Lennart Nilsson)، معاون رئیس اتحادیه کشاورزان سوئد اذعان داشته که سال جاری میلادی خشک‌ترین سالی بوده است که در سوئد تجربه‌شده است.
    وی در ادامه گفت: « در حال حاضر این وضعیت نابسامان در سوئد بسیار جدی و وخیم است و بسیاری از مناطق جنوب غربی سوئد از اولین روز ماه می ‌بارش باران نداشته‌اند. او در ادامه در تصریح این شرایط خاطرنشان کرد که امسال فرآیند کاشت محصولات خیلی زودتر از سال‌های قبل آغاز شد اما به نظر می‌رسد که سوئد در این سال کمترین میزان برداشت محصول را در 25 سال اخیر تجربه کند. او در ادامه گفت در بعضی موارد ما در مقایسه با سال‌های قبل شاهد کاهش 50 درصدی برداشت محصول بوده‌ایم که این خود ضرری شدید و ناراحت‌کننده است.»
    آبیاری زمین‌ها بسیار سخت شده است
     وضعیت کشاورزی و کشاورزان در هلند، کشوری که در آن کشاورزی رواج بسیاری دارد، هم ،آن‌چنان مطلوب نیست و کشاورزان این کشور نیز به دلیل دمای بالای هوا شاهد از بین رفتن محصولات خود هستند. در این کشور که دریا، جوی و آبراهه‌های فراوان وجود دارد، کشاورزان نمی‌توانند هزینه‌های آبیاری را به عهده بگیرند و درواقع آن را از دست دادن هزینه می‌دانند.
    سیکو هایلکما (Sicco Hylkema)، دام‌پرور هلندی می‌گوید: «زمین آن‌قدر سخت شده است که هر چه قدر هم آب به علوفه بدهیم به جوی‌ها و آبراه‌ها می‌ریزند. و اگر بخواهیم زمین‌ها را آبیاری کنیم،هدر رفتن سرمایه است. او می‌گوید بعضی مردم این خشک‌سالی را با خشک‌سالی سال 1976 مقایسه می‌کنند اما این اولین باری است که من چنین خشک‌سالی و عدم بارشی را می‌بینم. ما فقط منتظر بارش باران هستیم.»
    کشاورزان باید با این مشکل خود را مطابقت دهند
    نیلز لیندبرگ مادسن (Niels Lindberg Madsen)، مدیر سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا در شورای کشاورزی و غذای دانمارک درباره خشک‌سالی و مواجهه با آن گفت : «این‌یکی از سخت‌ترین خشک‌سالی‌هایی است که در 50 یا 60 سال اخیر تجربه کرده‌ایم. ما به علت عدم ریزش باران محصول بسیار کمی داریم.یکی از سخنگویان مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا گفته است که کشاورزان باید آماده باشند تا خود را با آب‌وهوای گرم عادت دهند. آن‌ها باید انواع دانه را بکارند و تنوع ایجاد کنند و درعین‌حال از مقدار مناسب آب برای آبیاری استفاده کنند.
    اتحادیه اروپا مجوز استفاده از زمین‌های غیر تولیدی را می‌دهد
    بعضی کشورها از کمیسیون اروپا برای حل مشکلات مربوط به خشک‌سالی درخواست کمک کرده‌اند. در راستای این درخواست کمیسیون اروپا نیز تصمیم گرفته است  تا به‌طور موقت 8 کشور سوئد، دانمارک، استونی، فنلاند، لاتویا، لیتوانی، لهستان و پرتغال را از قوانینی زیست‌محیطی که برای پیشرفت تنوع زیستی اعمال‌شده بود، معاف کند.
     
     
    نظر خود را ثبت نمایید
    • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
    • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
    • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
    • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
    Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com