کاهش20 درصدی تولیدات دامی عشایر استان در اثر خشکسالی

کاهش20 درصدی تولیدات دامی عشایر استان در اثر خشکسالی
خشکسالی های اخیر سبب شد تولیدات دامی عشایر استان تا بیش از 20 درصد کاهش یابد که در سال گذشته این میزان 6 درصد بود.
مدیر کل امور عشایری با بیان این مطلب گفت: عشایر خراسان جنوبی با یک میلیون و 373 هزار راس دام سبک و سنگین حدود 30 درصد تولیدات دامی استان را تامین می کنند که معادل 9 هزار و 500 تن شیر، 500 تن کرک و پشم و 4 هزار و 600 تن گوشت قرمز است.«ابراهیمی» با اشاره به این که جامعه عشایری به عنوان سومین جامعه کشور بعد از شهر و روستا از کمترین خدمات بهره برده است، افزود: با توجه به نقش این قشر در تولید و همچنین مرزبانی، مسئولان دستگاه های اجرایی باید بیش از پیش به عشایر توجه کنند که در این مورد عمل به آیین نامه ساماندهی عشایر (مصوبه هیئت وزیران) بهترین راهکار ممکن است.
مشکل عمده کمبود آب شرب دام
وی به زندگی مبتنی بر دامداری عشایر استان اشاره و خاطرنشان کرد: خشکسالی های چندین ساله باعث شد عشایر خسارت های جبران ناپذیری را متحمل شوند که البته با حمایت های مدیریت بحران استان و دیگر مسئولان این آسیب ها تا حدی پوشش داده شد ولی مهم ترین مشکل، فقر مراتع و تغذیه دستی دام های عشایر است که در این زمینه باید برای تامین علوفه خاص عشایر و با قیمت مناسب به طور جدی چاره اندیشی شود.
به گفته وی، با توجه به هدفمندی یارانه ها هیچ گونه اعتبار یا یارانه ای در اختیار این اداره کل قرار نمی گیرد و همیشه در زمان توزیع اعتبارات مربوط به علوفه یارانه ای، سهم عشایر با دیگر دامداران یکسان و یکجا دیده می شود که باعث می شود مشکلات این قشر حل نشده باقی بماند بنابراین باید سهمیه ای ویژه اختصاص داده شود.
وی کمبود آب شرب دام را مشکل عمده عشایر استان دانست و گفت: این اداره کل علاوه بر آبرسانی سیار توسط تانکرهای کششی، در بحث احداث بندها و سدهای خاکی اقدام کرد.
اجرای80 ریزپروژه در صورت تخصیص اعتبارات
مدیر کل امور عشایری از اختصاص بیش از 22 میلیارد ریال در سال گذشته به جامعه عشایری خبر داد و افزود: این رقم 5/2 برابر نسبت به سال های گذشته افزایش یافت و از ابتدای امسال نیز 8 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 12 مدیریت بحران و 11 میلیارد و 630 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک و دارایی های استان برای این اداره کل تصویب شد که در صورت تخصیص برای اجرای 80 ریز پروژه در مناطق عشایری استان هزینه خواهد شد.
وی جمعیت عشایر استان را 80 هزار و 175 نفر برابر 15 هزار و 153 خانوار عنوان کرد و گفت: عشایر 13 درصد جمعیت استان هستند و خراسان جنوبی از این نظر جایگاه چهارم را در کشور دارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com