کاهش گزارشات شیوع انفولانزای مرغی

کاهش گزارشات شیوع انفولانزای مرغی
روسیه و تایوان تنها کشورهایی بودند که در طی هفتۀ گذشته گزارشاتی مبنی بر بروز انفولانزای مرغی دادند. 
در طی هفتۀ گذشته، روسیه و تایوان تنها کشورهایی بودند که گزارشات رسمی از شیوع انفولانزای حاد مرغی (HPAI) دادند؛ و هشداری در زمینۀ سرایت این بیماری به انسان نیز داده شده است. 
در هفتۀ گذشته، وزارت کشاورزی روسیه بروز 5 مورد دیگر انفولانزای حاد مرغی با نوع H5 را تأیید و به "سازمان جهانی سلامت حیوان" (OIE) گزارش داد. این شیوع اخیر در دسته های کوچک مرغداری که عمدتاً بین 44 تا 152 پرنده بودند، اتفاق افتاده و از مجموع 445 پرندۀ مبتلا، 85 پرنده از بین رفتند و 117 پرنده معدوم سازی شدند. 
یکی از نگرانیها اینست که بیماری به منطقۀ جدیدی به نام Smolensk کشیده شده است؛ اگرچه همچنان غرب روسیه محسوب می گردد اما این منطقه اندکی بیشتر از مناطق مبتلا شدۀ قبلی یعنی Kursk ، Penza ، Samara و Saratov به شرق روسیه نزدیکتر است.    
از اولین گزارش شیوع بیماری که در اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد) ارائه شد تاکنون 33 مورد HPAI در روسیه گزارش شده که تقریباً 488 هزار پرنده مبتلا شدند. 

آسیا : شیوع انفولانزای حاد در تایوان، تدابیر پیشگیرانه در ایران 
در تایوان، یک دستۀ 2,635 تایی از اردک گوشتی در منطقۀ Yunlin به ویروس H5N2 انفولانزای حاد طیور مبتلا گشته اند. بر اساس گزارشات رسمی ارائه شده به سازمان جهانی سلامت حیوان، مجموع گزارشات تایوان در سال جاری تاکنون به 42 مورد میرسد. 
پس از 9 مورد گزارش HPAI با ویروس H5N1 از دسامبر سال گذشته در کامبوجیه، وزیر کشاورزی این کشور وضعیت این بیماری را به "سازمان جهانی سلامت حیوان" "رفع شده" اعلام کرده است. آخرین موارد در اواسط ماه مارس (اواخر اسفند) گزارش شد.  
بر طبق رسانۀ Trend ، ایران 10 میلیون دوجین واکسن به منظور مقابله با انفولانزای حاد طیور واردات داشته است. به گفتۀ مدیر سازمان دامپزشکی مبارزه با انفولانزای طیور، اگرچه شیوع انفولانزای H5N8 در ماههای اخیر کنترل شده با اینحال واکسیناسیون امری ضروری به نظر می رسد.

نگرانی اندونزی از شیوع انفولانزای خفیف طیور
طبق گزارش Jakarta Post در هفتۀ گذشته، وجود ویروس انفولانزای خفیف در میان طیور اندونزی به تأیید رسید. بر اساس این گزارشات، یک گزارش مشترک از سوی وزارت کشاورزی و سازمان خواروبار و کشاورزی (FAO) بروز ویروس انفولانزای خفیف H9N2 را به تأیید رسمی رساند. 
اگرچه شیوع انفولانزای خفیف منجر به مرگ و میر بالا در دستۀ طیور نخواهد شد، اما باعث کاهش تولید تخم مرغ تا سقف 70 درصد خواهد شد. به گفتۀ مقام مسئول سلامت حیوان، این ویروس تاکنون خساراتی را برای مزرعه داران و تولیدکنندگان به بار آورده و برخلاف ویروس انفولانزای حاد H5N1 ، هیچگونه تدابیر واکسیناسیونی برای این ویروس خفیف وجود ندارد. 
صرفنظر از اینکه ویروس انفولانزای خفیف H9N2 راندمان تولید تخم مرغ را کاهش می دهد، برای سلامت انسان نیز خطرناک است. 

افریقا : افزایش موارد انفولانزای حاد طیور در مرغداری غنا 
سایت خبری Ghana Web هفتۀ گذشته از بروز دو مورد دیگر انفولانزای حاد خبر داد. تاکنون در حدود 11,800 پرنده در 3 فارم معدوم سازی شده اند. به گفتۀ یکی از مقامات مسئول، تمامی تجهیزات دو فارم تاکنون ضدعفونی شده اند. 
در سال 2016 میلادی، طی 13 شیوع انفولانزای حاد در غنا بیش از 25 هزار پرنده از بین رفت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com