کاهش پنج میلیارد دلاری واردات محصولات کشاورزی در دولت یازدهم

کاهش پنج میلیارد دلاری واردات محصولات کشاورزی در دولت یازدهم
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی ادعای برخی مبنی بر واردات بی رویه محصولات کشاورزی در دولت یازدهم توسط این وزارتخانه را تکذیب کرد و گفت: طبق آمارها در دو سال اخیر واردات محصولات کشاورزی پنج میلیارد دلار کاهش یافته است.
عبدالمهدی بخشنده این مطلب را عصر یکشنبه در حاشیه رونمایی از پنج سامانه خدمات الکترونیکی و کاربردی این وزارتخانه در پاسخ به پرسش ایرنا اعلام کرد.
وی در جمع خبرنگاران افزود: طبق آمار گمرک، امسال واردات محصولات کشاورزی حدود 13 میلیون تن بوده است در حالی که در سال های 1391 و 1392 بیش از 22 میلیون تن محصول کشاورزی به کشور وارد شد که همین امر تراز تجاری کشور را به منفی هشت میلیارد دلار رساند.
وی ادامه داد: اکنون تراز تجاری بخش کشاورزی به سه میلیارد دلار رسیده و در دو سال اخیر پنج میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی کاهش داشته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال 1391 واردات محصولات کشاورزی به دستور شورای امنیت ملی به دلیل مذاکرات مربوط به برجام اندکی بیشتر انجام شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر هشت محصول اصلی از ذخایر راهبردی کشور به شمار می رود که طبق مصوبات شورای امنیت ملی باید ذخیره سازی هر یک از این محصولات راهبردی برای سه ماه انجام شود که در سال یادشده (1391) میزان ذخایر برای 6 ماه ارتقا یافت.
بخشنده با تاکید بر اینکه واردات بی رویه ای از شروع به کار دولت یازدهم نداشته ایم، گفت: با شروع کار دولت تدبیر و امید ذخایر گندم کشور به کمتر از 19 روز رسید در صورتی که طبق مصوبه شورای امنیت ملی ذخایر باید تا سه ماه تامین می شد. حتی در برخی استانها ذخایر گندم به سه تا چهار روز رسیده بود؛ بنابراین ناچار شدیم 7.5 میلیون تن گندم به کشور وارد کنیم.
** متوقف شدن ثبت سفارش های جدید واردات گندم از سال آینده
این مقام مسئول اضافه کرد: امسال حدود هشت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد بنابراین برای حمایت از تولید داخل و دستیابی به خودکفایی در تولید گندم، در مکاتباتی خواستار متوقف شدن ثبت سفارش های جدید واردات گندم از سال آینده شدیم؛ این امر نشان می دهد که نیازی به واردات گندم نداریم.
وی افزود: در حال حاضر گندم خریداری شده در انبارها موجود است و با توجه به مصرف تدریجی و ذخایری که داریم، گندم مورد نیاز کشور از وضعیت خوبی برخوردار است به طوری که تا 6 ماه آینده ذخیره داریم.
بخشنده ادامه داد: امیدواریم تا شهریورماه سال آینده بتوانیم بیش از 9 میلیون تن گندم مورد نیاز کشور را از گندمکاران خریداری کنیم و دیگر نیازی به واردات این محصول نداشته باشیم.
** تامین 75 درصد دانه روغنی مورد نیاز کشور در برنامه 10 ساله
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید دانه های روغنی کشور نیز گفت: شرمندگی بخش کشاورزی از وضعیت تولید دانه های روغنی این است که نزدیک 90 درصد این محصول از طریق واردات تامین و کمتر از 10 درصد آن در داخل کشور تولید می شود.
بخشنده با بیان اینکه اتکای ما در تولید دانه های روغنی به دانه کلزا است، افزود: البته دانه های روغنی دیگری همچون آفتاب گردان و سویا نیز در کشور تولید می شود اما باید تلاش شود از ارقام دیگری نیز استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با تلاش های انجام شده هم اکنون سطح زیرکشت زراعی دانه های روغنی در سال زراعی جاری دو برابر شده است اما نیاز کشور به این محصول برطرف نمی شود بنابراین در نظر داریم در یک برنامه 10 ساله، 75 درصد دانه های روغنی مورد نیاز را در داخل کشور تامین کنیم و این جزو برنامه های راهبردی این وزارتخانه است.
بخشنده اضافه کرد: طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در نظر داریم یک میلیون هکتار از سطح زیرکشت گندم را کاهش داده و این میزان به سطح زیر کشت کلزا اضافه کنیم.
** تاکنون مجوزی برای تولید انبوه محصولات تراریخته صادر نشده است
معاون وزیر جهاد کشاورزی در زمینه محصولات تراریخته نیز گفت: تولید محصولات تراریخته در سطح فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی هیچ محدودیتی ندارد اما در صورت تکثیر و تولید باید مجوزهای لازم از سوی کمیته مربوطه صادر شود.
بخشنده با بیان اینکه کمیته صدور مجوز محصولات تراریخته در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی مستقر است، افزود: تاکنون مجوزی برای تولید و تکثیر انبوه محصولات تراریخته صادر نشده است.
** میوه و مرغ شب عید تامین است
بخشنده در پاسخ به ایرنا درخصوص تنظیم بازار میوه و مرغ شب عید نیز گفت: در هفت تا هشت سال گذشته دولت تلاش داشته در زمینه تنظیم بازار محصولات کشاورزی از جمله میوه و مرغ شب عید با بخش خصوصی همکاری داشته باشد؛ در همین رابطه ذخایر مناسبی از سیب و پرتقال و همچنین مرغ انجام می دهد که در صورت نیاز برای تنظیم بازار شب عید عرضه کند.
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ذخایر سیب، مرغ و پرتقال شب عید امسال نیز در حال خریداری و بسته بندی است تا در صورت نیاز، کمبود آن در بازار تامین شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در تامین سیب، پرتقال و مرغ نداریم، اظهار داشت: بیش از 80 هزار تن مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده است تا در صورت نیاز در شب عید به بازار عرضه شود.
** برنج طبق استاندارد ملی و بین المللی وارد می شود
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همه محصولات وارداتی از جمله برنج که یک محصول راهبردی است طبق استانداردهای ملی و بین المللی و براساس نظارت های مستمر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد وارد می شود.
بخشنده افزود: در صورت وجود هرگونه تردیدی برای توزیع محصولات کشاورزی و غذایی به بازار، اجازه توزیع نخواهیم داشت؛ تاکنون آنچه که در بازار توزیع شده از استاندارد بهداشتی برخوردار بوده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com