کاهش مصرف لبنیات با افزایش قیمت دستوری

کاهش مصرف لبنیات با افزایش قیمت دستوری
فعالان صنایع لبنی در کشور همواره از دخالت‌های دولت در کار خود گله می‌کنند. حالا در گردهمایی مدیران کارخانجات صنایع فرآورده‌های لبنی، به صلاح نبودن افزایش قیمت مطرح شده است. فعالان صنایع لبنی می‌گویند ضربه افزایش قیمت به سبد کالای مصرف‌کننده برخورد خواهد کرد و بهتر است که دولت با پرداخت یارانه به تولید هم شیر را در سبد کالایی خانوار حفظ کند، هم حاشیه سود تولید‌کنندگان و دامداران محصولات لبنی را حفظ کند.
بعد از عبور از ۴ماهه نخست سال که صنایع غذایی مجاز به افزایش قیمت نبودند حالا با گذشت ماه مبارک رمضان وزارت جهاد کشاورزی اجازه افزایش قیمت ۶درصدی را صادر کرده است اما فعالان این صنعت افزایش قیمت را به صلاح نمی‌دانند. روز شنبه گردهمایی مدیران کارخانجات صنایع فرآورده‌های لبنی برگزار شد و باصدور قطعنامه‌یی در خصوص وضعیت لبنیات در کشور به کار خود پایان داد. این گردهمایی که برای بررسی راه‌حل‌های مناسب برای چالش‌های پیش روی صنایع لبنی با تکیه بر اصل ایجاد تعامل حداکثری فیمابین ذی‌نفعان دولت، مصرف‌کنندگان، دامدارها و صنایع لبنی برگزار شد با صدور قطعنامه‌یی پایان یافت.
به نقل از دبیر انجمن صنایع لبنیات ایران از میان ۶۰۰ کارخانه لبنی کشور ۴۰۰ کارخانه با ظرفیتی کمتر از ۵۰ درصد کار می‌کنند و اغلب زیان‌ده هستند و همچنین سود ۳ماهه ۵ کارخانه لبنی فعال در بورس رقمی معادل ۲.۲۴درصد بوده است. بنابراین اوضاع این صنایع چندان تعریفی ندارد.
در این قطعنامه راهکارهایی برای برون‌رفت از رکود حاکم براین صنعت ارائه شده است. فعالان صنایع لبنی طبق این قطعنامه این‌بار خواهان عدم افزایش قیمت هستند زیرا برآورد می‌کنند که با افزایش قیمت این محصولات، بخشی از تقاضای بازار خود را از دست خواهند داد و با توجه به آنکه شیر و محصولات لبنی از اهمیت بالایی در سبد کالایی مصرف‌کنندگان برخوردار است این کاهش تقاضا می‌تواند در سلامت مردم تاثیرگذار باشد. در متن قطعنامه آمده است که هرگاه دولت در حمایت از امر سلامت آحاد ملت و مصرف‌کنندگان برای افزایش سطح مصرف سرانه سالانه شیر و لبنیات و جلوگیری از کاهش تولید شیرخام لازم و ضروری تشخیص دهد نسبت به کنترل قیمت و پرداخت مابه‌التفاوت قیمت‌های تعادلی عرضه و تقاضای بازار و قیمت‌های دستوری هر یک از بخش‌های کل زنجیره اقدام کند. آنها همچنین اصلاح قوانین مالیاتی و گمرکی و... را برای کاهش فشار از روی مصرف‌کننده را نیز مهم دانستند. افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان هم مساله دیگر مورد تاکید در قطعنامه است که از طرق مختلف می‌تواند نظیر توزیع در مدارس و... هم در تنظیم بازار کمک کند و هم در افزایش سطح سلامتی مردم. آنها همچنین خواستار شدند، سازمان دامپزشکی کشور برای اجرای طرح «ارتقای بهداشتی و کیفی شیرخام» و عملی کردن استاندارد اجباری شیرخام در سطح گاوداری‌های کشور برنامه‌ریزی و اقدام کند و وزارت بهداشت و درمان و نظام صنفی، بر عرضه محصولات لبنی سنتی غیرصنعتی و غیر پاستوریزه نظارت بیشتری برای جلوگیری از اشاعه بیماری‌های مشترک انسان و دام داشته باشد.
یارانه، پیشنهادی برای کنترل بازار
محمد فربد، نایب‌رییس انجمن صنایع لبنی با تاکید بر نقش دخالت نکردن دولت در قیمت‌گذاری گفت: بازار عرضه و تقاضا باید قیمت‌ها را تعیین کند.
وی افزود: صنایع لبنی ملزم هستند شیرخام را به قیمت ۱۴۴۰تومان از دامداران خریداری کنند که صنایع مقدور به خرید شیرخام در قیمت فوق نیستند و از طرف دیگر بازار نیز کشش افزایش قیمت را ندارد بنابراین انجمن صنایع لبنی پیشنهاد می‌کند که این مابه‌التفاوت به‌صورت یارانه پرداخت شود تا تقاضای مصرف‌کنندگان کم نشود.
محمد فربد گفت: اگر صنایع لبنی بخواهند شیرخام را در قیمت ۱۴۴۰تومان بخرند نیاز به افزایش قیمت ۱۶درصدی دارند و در این قیمت مصرف‌کنندگان توان خرید نخواهند داشت، حال وزارتخانه پذیرفته است ۶درصد هزینه‌ها افزایش یافته است که این میزان مربوط به افزایش دستمزد و سربار کارخانجات لبنی است و کفاف هزینه شیرخام را نمی‌دهد. نایب‌رییس انجمن صنایع برای نخستین بار سود ۳ ماهه ۵ کارخانه لبنی فعال در بورس را به اعلام کرد که رقمی معادل ۲.۲۴درصد است و فاصله زیادی با سقف قانونی ۱۴ تا ۲۰درصدی (بسته به منطقه) دارد بنابراین حتی با وجود قانونی بودن، رسیدن به این رقم غیر قابل دسترسی است.
سر دامداران هم بی‌کلاه مانده
همچنین پیش‌تر نعمتی، رییس هیات‌مدیره دامداران کشور گفته بود: قیمت شیر و پرداخت بهای آن مشکل بزرگی برای دامداران به وجود آورده است. سال گذشته دولت قیمت شیر را ۱۴۴۰تومان تعیین کرد ولی شیر ۱۱۰۰تومان و گاه کمتر از دامدار خریداری می‌شود. گاوداری‌های صنعتی معمولا شیر خود را مستقیم به کارخانه می‌فرستند اما دامداری‌های نیمه‌‌صنعتی و سنتی شیر خود را از طریق واسطه‌ها به کارخانه‌ها می‌رسانند. به همین دلیل دامدار سنتی ۹۰۰-۸۰۰تومان شیر را می‌فروشد. خوراک دام خشوی تقریبا ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: دامداران حدود ۲سال است که در فروش شیر ضرر می‌دهند. تا چند ماه پیش تمام ذخایر خود را استفاده کردند و نمی‌توانند گاوهای خود را سیر کنند. دولت باید حمایتی از دامداران بکنند مثلا قیمت شیر بالا برود یا یارانه‌یی به آن تعلق گیرد. اگر این اتفاقات نیفتد دامداران، گاوهای خود را به کشتارگاه می‌فرستند و تولید شیر پایین می‌آید. امسال قیمت لبنیات ۱۳.۸درصد افزایش داشت. از این افزایش هیچ چیزی به دامدار نرسیده و حتی قیمت شیر نسبت به ماه گذشته هم کاهش پیدا کرده است. با این اوصاف با وجود قیمت بالای شیرخام سر دامداران هم بی‌کلاه مانده است و آنها هم وضعیت نابسامانی دارند و اغلب از حاشیه سود اندک برخوردارند یا ضرر می‌دهند. به‌نظر می‌رسد راه‌حل در رهاکردن بازار و اجازه کارکردن بخش عرضه و تقاضا باشد تا هم دامداران با قیمت منطقی مواجه باشند هم صنایع بتوانند به حیات خود ادامه دهند زیرا با پرداخت یارانه بازهم این امکان وجود دارد تا زمینه‌ساز رانت شود و خطرات دیگری را گریبانگیر این صنعت کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com