وزیر جهاد کشاورزی برکنار شد

وزیر جهاد کشاورزی برکنار شد
کاهش آنتی بیوتیک در زنجیره تولید حیوانی (از اقدامات امنیت زیستی گرفته تا پیشرفت در زمینه افزودنی های جدید خوراکی)، نیازمند رویکردی زنجیره ای است. اما این هدف، چگونه به دست می آید؟
کاهش استفاده از آنتی بیوتیک در سیستم های تولید حیوانی، در سرتاسر جهان به مسئله ای مهم در جهت رسیدن به سلامتی، تبدیل شده است و برای پیشرفت این استراتژی موثر، بخش های مختلف زنجیره تولید، باید مورد ملاحظه قرار گیرند (شکل 1). البته همه این ها، با داشتن حیوانی سالم حاصل می شود. پیش نیازهای داشتن یک حیوان سالم، شامل موارد زیر می شود:
•    شرایط خوب محل نگهداری حیوان
•    دسترسی به آب تازه و تمیز

شکل 1 – کاهش آنتی بیوتیک از طریق کل زنجیره تولید

مدیریت کیفیت آب
آب، اولین نیاز برای تمامی حیوانات مزرعه است.
•    آب، بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت حیوانات را شامل می شود.
•    آب، برای غذا خوردن حیوان نیز ضروری است؛ حیوانی که آب نمی نوشد، نمی تواند غذا بخورد.
•    آب، می تواند برای حیواناتی که بیمار هستند، به صورت راهی برای پخش مواد دارویی در بدنشان عمل کند.

از آن جایی که کیفیت آب، می تواند متاثر از انواع مختلف خاک و شیوه ذخیره و مدیریت آن باشد، سطوح بسیار متفاوتی را شامل می شود. ذخیره و مدیریت آب، می تواند بر شرایط فیزیکی، شیمیایی و باکتری شناختی آن تاثیر بگذارد. منبع و منشا آب، هر چه که باشد (شبکه، چاه، چشمه)، حتما باید کارهای بهداشتی لازم، متناسب با فارم ها انجام شود تا حیوانات، همیشه به آب تمیز دسترسی داشته باشند. برای مثال، مزرعه داران می توانند از نرم افزار مدیریت کیفیت آب استفاده کنند (تا کیفیت آب، تشخیص داده شود و با توجه به انواع حیوانات، وضعیت فیزیولوژیکی آن ها، تعداد حیوانات فارم و تجهیزات مورد استفاده، یک ابزار راهنما، برای بهبود کیفیت آب ایجاد شود). ابزارهای دیگری نیز در بازار موجود می باشند تا در طول زنجیره تولید، به بهبود فنی و سلامتی حیوانات، کمک کنند.

کاهش آلودگی باکتریایی
واژه بیوسکیوریتی یا امنیت زیستی، برای روند یا اقداماتی مورد استفاده قرار می گیرد که برای حفاظت از حیوانات، در برابر عوامل خطرناک موجود در محیط زیست، طراحی شده اند. بیوسکیوریتی، فاکتور بسیار مهمی جهت حفظ سلامت حیوانات و در نتیجه، کاهش استفاده از آنتی بیوتیک، می باشد.
اعمال تدابیر بهداشتی و سلامتی، از فارم ها تا کشتارگاه ها، اقدامی ضروری برای حفظ سلامتی می باشد.

این اقدامات، عبارتند از:
•    ایجاد حصار در ورودی فارم ها، اجرای اصل جریان یک طرفه و اعمال حداکثر کاهش فشار عفونت، در محیطی که در آن پاکسازی و ضدعفونی به خوبی انجام شده است.
•    هر مرحله از زنجیره تولید، باید کنترل شود تا خطر آلودگی با منشا باکتریایی، محدود گردد.
•    هدف ما، کاهش شیوع عوامل عفونی ای است که منجر به مسمومیت غذایی مشترک (CFP) می شوند (یعنی بعد از مصرف نوشیدنی ها یا غذاهای آلوده به پاتوژن هایی نظیر کامپیلوباکتر یا سالمونلا، آلوده شده باشند).
•    شناسایی خطرات و نقاط کنترل بحرانی در هر مرحله از زنجیره تولید، برای بهبود کارها و تضمین محصول نهایی سالم، ضروری است.
•    در نهایت، حتما باید به توافق نامه ها و مجوزهای بازاریابی محصولات امنیت زیستی، توجه شود.

جیره ها و مواد افزودنی موثر به مواد خوراکی
هدف ما این است که حیواناتی سالم با سیستم ایمنی قوی تولید کنیم؛ برای این منظور، تغذیه، تاثیر بسیار زیادی دارد. یک جیره با توازن عالی، شامل مواد خام با کیفیت بالا و یک پرمیکس (ویتامین ها، مواد معدنی، آمینواسیدها) می شود که سیستم ایمنی حیوان را تقویت می کند. کنترل کیفی منظم باید صورت گیرد تا تضمین نماید که خوراک فرموله شده، نیازهای تغذیه ای حیوان را برآورده می کند و همچنین ثبات میان ارزش های تغذیه ای مواد خام و موادی که در نرم افزار فرمولاسیون ثبت شده است، بررسی شود. یک سیستم مادون قرمز نزدیک، ابزاری بسیار موثر برای انجام این تحلیل ها می باشد. مواد نامطلوبی مانند سایکوتوکسین ها، باید پیدا شوند زیرا می توانند عملکرد حیوان را بدون هیچ علامت قابل مشاهده ای، کاهش دهند.
یک جیره غذایی با توازن عالی، همچنین شامل افزودنی های خوراکی نیز می شود تا به طور مثال، سلامت روده یا وضعیت ایمنی بدن را بهبود بخشد. به استفاده از فیتوژنیک ها، اسیدهای ارگانیک و یا پروبیوتیک ها فکر کنید. وضع قوانین جدید و افزایش فشار مصرف کننده ها بر کاهش آنتی بیوتیک، شرکت ها را ملزم کرده تا بر اساس مواد فعال جدید، افزودنی های خوراکی جدیدی را توسعه دهند. کارهای پیشرفته ای که حول این موضوع انجام گرفته، محصولات بسیار پیچیده ای را به وجود آورده است که می تواند بر بخش های مورد نظر دستگاه گوارش تاثیر بگذارد. این محصولات، می توانند برای گونه های مختلفی از حیوانات و در تمامی مراحل پیشرفت فیزیولوژیکی، استفاده شوند. هدف ما، استفاده از مقادیر مناسبی از محصول، و پخش آن در محل و زمان صحیح است و در عین حال باید از هدر رفتن آن در محیط، جلوگیری شود. زمانی که قوانین و مقررات سخت تر می شود، مثلا در اتحادیه اروپا که قوانین استفاده از زینک اکسید بسیار سفت و سخت است، این موضوع، بسیار کارآمدتر می شود.

استفاده مسئولانه از آنتی بیوتیک
اجرای تدابیر ذکر شده برای کاهش استفاده از آنتی بیوتیک، ضروری است. به علاوه، در مواردی که لازم است آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار گیرند یعنی در صورتی که حیوانی بیمار است و باید درمان شود، صنعت باید زمانی که هیچ جایگزینی وجود ندارد، با توجه به دستورالعمل های لازم (مدت زمان استفاده، زمان قطع مصرف و ...) با دقت از آن استفاده کند (یعنی فقط از آنتی بیوتیک های ضروری و مهم یعنیفلوروکینولون ها، نسل سوم و چهارم سفالوسپورین و کولیستین، استفاده شود). فرانسه، یکی از کشورهایی است که به این امر مهم، دست پیدا کرده است.

ارکان کاهش آنتی بیوتیک در زنجیره تولید

تعهداتی که می توانند به کل زنجیره تولید کمک کنند تا مصرف آنتی بیوتیک کاهش پیدا کند، ارکان زیر می باشند:
•    روش های پرورش خوب
•    بیوسکیوریتی
•    تغذیه و ایمنی
•    جایگزین های مناسب
•    استفاده مسئولانه از آنتی بیوتیک
این رویکرد که در شرکت فرانسوی آوریل (Avril Group) اعمال می شود، موجب کاهش 43 درصدی خوراک درمانی خرگوش های پرورشی در فارم، بین سال های 2009 و 2013 شده است. در بخش طیور نیز مصرف آنتی بیوتیک ها، کاهش 49 درصدی را به همراه داشته است.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com