کاهش قیمت مرغ و گرانی کالاهای دیگر

کاهش قیمت مرغ و گرانی کالاهای دیگر
روند کاهش قیمت مرغ که از اوایل هفته شروع شده همچنان ادامه دارد. قیمت مرغ که به کیلویی 12 هزار تومان افزایش یافته بود به حدود 8200 تومان در خرده فروشی‌ها رسیده است. با توجه به افزایش روزانه قیمت بسیاری از کالاها ارزان شدن مرغ برای مردم عجیب است اما متولیان تولید افزایش تولید و عرضه را علت پایین آمدن قیمت مرغ می‌دانند.
محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی، افزایش تولید از یک طرف و کاهش تقاضا را از طرف دیگر علت کاهش قیمت مرغ دانست و گفت: در دهه محرم به‌خاطر اینکه نذورات بیشتر قیمه است و از گوشت قرمز استفاده می‌شود تقاضا برای مرغ کم می‌شود از طرفی گرانی‌ها قدرت خرید مردم را کاهش داد و در کل تقاضا برای مرغ هم کم شده است. به گفته یوسفی قیمت مرغ در برخی میادین به کمتر از 8 هزار تومان رسیده که این قیمت‌ها موجب ضرر تولید‌کنندگان می‌شود. یوسفی گفت: قیمت هر کیلو مرغ معادل 9500 تومان برای تولید‌کنندگان مناسب است.
او گفت قیمت مرغ در مرغداری‌ها به 5700 تومان رسیده است که این روند کاهشی قیمت بازهم ادامه خواهد داشت. قیمت مرغ در کشتارگاه 7900 تومان وتحویل درب واحدهای صنفی 8100 تومان است. یوسف‌خانی در ادامه تصریح کرد: قیمت مرغ در خرده فروشی‌ها به 8900 تومان رسیده است که این روند کاهشی قیمت بازهم ادامه خواهد داشت.
ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان در مردادماه را 8175 تومان تعیین کرد. البته این قیمت، مصوب نشده اما بهای این محصول کاهش یافته است. با گران شدن گوشت قرمز مرغ یکی از جایگزین‌های اصلی برای تأمین پروتئین است که تقاضا را برای آن بالا برد اما با روند افزایشی که قیمت مرغ در تابستان در پیش گرفت میزان تقاضا را کاهش داد که همین کاهش تقاضا اکنون یکی از علت‌های ارزان شدن مرغ شده است. البته به‌نظر می‌رسد قیمت‌های کنونی برای مرغ می‌تواند به مردم کمک کند تا برای تأمین پروتئین از آن استفاده کنند و قیمت بالاتر قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد.
طبق آمارها سالانه 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید و عرضه می‌شود که تأمین‌کننده نیاز داخلی است. برخی کارشناسان بخش کشاورزی بر این باورند که با وجود حمایت‌های یارانه‌ای دولت از کالاهای اساسی و نهاده‌های طیور، روند افزایشی قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار مصرف مانند افزایش قیمت بسیاری از کالاهای دیگر منطقی نیست.
البته رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی از توازن عرضه و تقاضا بعد از دهه محرم خبر داد و گفت: کاهش تقاضا همیشه در محرم اتفاق می‌افتد
 
کلمات کلیدی کاهش قیمت مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com