کاهش قیمت شیر به لطف ورشکستگی دامداران

کاهش قیمت شیر به لطف ورشکستگی دامداران
وزیر صنعت معدن و تجارت سه خبر خوش اقتصادی به مردم کشور داد.
این خبرها عبارت بود از تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به پروژه‌های نیمه تمام‌، اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای واحدهای دارای مشکل وآسیب‌پذیر و بازگشت قیمت شیر به اسفند ماه سال گذشته خبر داد.
طی سال گذشته قیمت شیر خام سه بار دست خوش تغییر شد و علی رغم تغییر اندک قیمت شیر خام اما قیمت شیر پاستوریزه و محصولات لبنی با رشد قابل توجهی مواجه شده است.
بر اساس مصوبه دولت قیمت شیر خام باید هر لیتر ۶۳۰ تومان باشد اما دریک مقطعی ۸۵۰ تومان به  کارخانجات لبنی فروخته می شد.
این در حالیست که وزرات جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید این محصول تا کنون اقدامی انجام نداده است.
همچنین قیمت شیر در انواع برندها و بسته بندی ظروف پلاستیکی که تا سه ماه پیش ۸۵۰ تومان بود اما در اسفند ماه به ۱۱۰۰ تا ۱۱۵۰ تومان رسید و در حال حاضر به ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ تومان رسیده است.
با این خبر خوش وزیرصنعت معدن تجارت از یک سوی قیمت شیر کاهش میابد اما آیا به فکر دامداران هم بوده اید آقای وزیر؟
سلیمانی رئیس اتحادیه انجمن صنفی گاوداران تهران با با بیان اینکه دامداران با توجه به افزایش قیمت نهاده ها، شیر را پائین تر از قیمت تمام شده و با ضرر به فروش می رسانندگفته است : با توجه به افزایش قیمت نهاده ها، قیمت تمام شده شیر بالاتر از قیمت مصوب شده از سوی مسئولان می باشد و با ضرر شیر خود را به فروش می رسانند.
وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی دامداری ها بسیار بحرانی شده است و دامداران با توجه به این مشکلات تعهدی در مقابل کارخانه ها دارند و باید شیر مورد احتیاج را تامین کنند.
سلیمانی تصریح کرد: هزینه ی تمام شده تولید بسیار بالا رفته و تولید به دلیل دریافت قیمت تمام شده نیست بلکه چاره ای جز تولید ندارند.
رئیس اتحادیه انجمن صنفی گاودارن تهران گفته است : صنعت دامپروری مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و دولت بدون کار کارشناسی که آیا واقعا دامداران گران فروشند به بهانه حمایت از مصرف کننده به دنبال جریمه کردن دامداران هستند.
سلیمانی خاطر نشان کرد: در صورتی دامداران ” افزایش بیش از ۵۰ درصدی نرخ حمل و نقل “ گران فروشند که بیش از سود متعارف شیر را گران دهند اما
دامداران سود متعارف خود را هم به دست نمی آورند و زیر قیمت تمام شده محصول خود را به فروش می رسانند.
وی یاد آور شد: متاسفانه به جای کار کارشناسی در خصوص قیمت شیر برخوردهای غیرضروری و غیرمتعارف صورت می گیرد.
اما  دامداران براین باورند که برگرداندن قیمت شیر و مواد لبنی به نرخ اسفندماه موجب ورشکستگی دامداران می شود.
یکی از دامداران در این باره گفته است : وقتی که هزینه های تولید شیر بیشتراز نرخ ۶۳۰ تومان است، چگونه می توان شیر و مواد لبنی را با قیمت اسفندماه عرضه کرد؟!
آقای وزیری که لطف کرده اید و قیمت شیررا به نرخ اسفند ماه رسانده ای آیا نرخ حل نقل مواد لبنی را هم حساب کرده اید؟
افزایش بیش از ۵۰ درصدی نرخ حمل و نقل
سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران ، در این باره گفته است : حجم بخش زیادی از هزینه های تولید شیر و گوشت در کشور بخاطر افزایش ۶۰ درصدی حمل و نقل مواد لبنی و گوشت است.
وی افزود: علی رغم اینکه هیچ یارانه ای به دامداران پرداخت نشده ولی دامداران با افزایش کرایه حمل و نقل مواد لبنی و گوشت قرمز تولیدی خود تا سقف ۶۰ درصد روبرو هستند.
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اشاره به اینکه قیمت برق و سوخت نیز از دیگر عوامل بالا رفتن هزینه های تولید شیر و گوشت قرمز بوده است، اظهار داشت: تمام عوامل موجود نام برده شده، دلیل افزایش هزینه های تولید و بالطبع آن قیمت تمام شده گوشت و شیر می باشد.
همچنین معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت از واگذاری بخشی از اختیارات وزارت جهادکشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی دولت خبر داد و گفت: در پی اختلالی که در تامین بخشی از نهاده‌های کشاورزی صورت گرفت، موضوع کاهش قیمتها از هفته گذشته بر اساس وعده وزیر صنعت در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است : این وزارتخانه در ارتباط با تامین نهاده‌های لازم برای دامداران با قیمت سال گذشته اقدامات لازم را صورت داده و درروزهای آینده شاهد بازگشت قیمت شیرخام به نرخ هر کیلوگرم ۶۳۰ تومان با ۳.۲ درصد چربی خواهیم بود.
آقای وزیر صنعت معدن تجارت مردم کشور راضی به کاهش قیمت شیر با ورشکستگی دامدارن نیستند!!!
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com