کاهش قیمت تخم مرغ در بازار

کاهش قیمت تخم مرغ در بازار
یک مقام مسئول گفت: در یک هفته اخیر قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری با افت 500 تومانی از 6 هزار به 5 هزار و 500 تومان رسید.
فرزاد طلاکش دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار از کاهش 500 تومانی نرخ هر کیلو تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: در یک هفته اخیر قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری به سبب همخوانی میان تولید و مصرف از 6 هزار به 5 هزار و 500 تومان کاهش یافته است.
وی با پیش‌بینی قیمت تخم مرغ در آینده، افزود: از ابتدای شهریور با افزایش تقاضا از سوی صنایع غذایی، امکان رسیدن قیمت تخم مرغ به نرخ قبلی در بازار وجود دارد و به هیچ عنوان این امر به معنای گرانی نیست  چرا که قیمت کنونی تمام شده هر کیلو تخم مرغ 6 هزار و 300 تومان بوده که با احتساب سود متعارف برای مرغدار به معنای متعادل شدن نرخ است.
به گفته طلاکش در ایام باقی مانده تا شهریور قیمت تخم مرغ تحت تأثیر هزینه‌های حمل و نقل و خوراک با نوسان جزئی همراه خواهد بود.
این مقام مسئول نرخ واقعی هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها 15 تا 16 هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش هر شانه تخم مرغ بالاتر از این رقم ناشی از سوء استفاده مغازه داران از شرایط بازار است که این امر اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده است.

تولید روزانه 2 هزار و 300 تن تخم مرغ در کشور

وی در بخش دیگر سخنان خود درباه آخرین وضعیت تولید تخم مرغ ، گفت: روزانه 2 هزار و 300 تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که این میزان جوابگوی نیاز کشور است و هیچ گونه کمبود و مازادی نداریم.
طلاکش ادامه داد: اگرچه استان‌های اصلی تولیدکننده تخم مرغ همچون البرز و تهران به سبب معدوم سازی واحدها ناشی از آنفلوانزای حاد پرندگان در تعطیلی به سر می برند و استان قزوین تنها با 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کند، اما به سبب سرانه پایین مصرف کمبودی در تولید و عرضه تخم مرغ وجود ندارد.
دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار از کاهش سرانه مصرف تخم مرغ خبر داد و گفت: سرانه مصرف تخم مرغ سال 95 به ازای هر نفر 198 عدد بود که این رقم سال گذشه به 158 عدد رسید درحالیکه سرانه مطلوب تخم مرغ 250 عدد است که وزارت جهاد کشاورزی با برگزاری همایش ملی مصرف و انجام یک سری کارهای ترویجی از طریق ستاد در صددیم که سرانه مصرف تخم مرغ را افزایش دهیم.

امکان صادرات تخم مرغ به بازارهای هدف وجود ندارد

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ افزود: با توجه به قیمت تمام شده بالای تولید، امکان صادرات تخم مرغ به بازارهای هدف وجود ندارد، ضمن آنکه تولید کنونی تنها جوابگوی نیاز داخل است.
طلاکش با بیان اینکه خبری از تخصیص مشوق صادراتی به تخم مرغ نیست، گفت: در طول سال‌های بعد از انقلاب به غیر از یک دوره، هیچ زمانی مشوق صادراتی به تخم مرغ اختصاص نیافته است در حالیکه کشورهای دارای سیاست مدون صادراتی، در مواقعی که تولید آنها با مازاد روبرو نیست ،برای حفظ بازارهای صادراتی اقدام به صادرات تخم مرغ و تامین نیاز کشور خود از طریق واردات می کنند.

برنامه پیشگیری آنفلوانزای حاد پرندگان مورد مطلوب ما نیست

وی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال که امسال باز هم احتمال شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در کشور وجود دارد، بیان کرد: اگرچه کما بیش برای شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان برنامه‌ای در نظر گرفته شده است، اما این امر مورد مطلوب ما نیست چرا که سازمان دامپزشکی تا کنون ریالی را برای پیشگیری از آنفلوانزا دریافت نکرده است و انتظار می رود دولت با به کارگیری تمهیدات لازم ظرف چند روز آینده منابع لازم را در اختیار سازمان قرار دهد چرا که در شرایط کنونی واگذاری این منابع در اختیار سازمان دامپزشکی می‌تواند چاره ساز پیشگیری از آنفلوانزا باشد و در مواقعی که دیگر همانند سه سال گذشته با بحران بیماری روبه‌رو شدیم، اعطای این منابع دردی را دوا نمی‌کند و تنها به قیمت نابودی مرغداران تمام می‌شود.
به گفته طلاکش تردیدی نیست که اگر امسال مرغداران با بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در واحدها روبه‌رو شوند، تمامی واحدها به سبب ورشکستگی مرغداران ناشی از زیان‌های پی در پی سه سال گذشته، تعطیل خواهند شد.

افزایش 35 درصدی نرخ نهاده‌های دامی در پنج ماه اخیر
وی با انتقاد از افزایش سرسام آور نرخ نهاده‌های دامی در ماه‌های اخیر در بازار گفت: در پنج ماه اخیر حداقل نرخ نهاده‌های دامی 35 درصد افزایش یافت و بدیهی است که این امر به سبب نوسان هزینه‌های تولید و کمبود نهاده‌های دامی در بازار یکی از معضلات جدی پیش روی تولیدکنندگان به شمار می رود.
دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار ادامه داد: قیمت تمام شده تولید در مقایسه با سال گذشته به سبب معدوم سازی طیور حداقل 40 درصد افزایش یافته است و از آنجا که دولت سال گذشته 5 هزار و 300 تومان نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری اعلام کرد، امسال پیشنهاد نرخ 6 هزار و 400 تومانی را به ستاد تنظیم بازار داده ایم که تا کنون مصوبه ای مبنی بر اعلام نرخ 6400 تومانی ابلاغ نشده است.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ با زیان حداقل 800 تومانی روبه‌رو هستند، تصریح کرد: براین اساس مردم نباید انتظار داشته باشند که هر شانه تخم مرغ همانند سه سال گذشته به نرخ 12 هزار تومان در بازار عرضه شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com