کاهش قیمت اقلام خوراکی پیش از اتمام 100 روز مهلت دولت یازدهم کلید خورد

کاهش قیمت اقلام خوراکی پیش از اتمام 100 روز مهلت دولت یازدهم کلید خورد
در حالی که هنوز 10 روز تا پایان 100 روز استقرار دولت یازدهم می‌گذرد؛ به روایت بانک مرکزی، کاهش قیمت اقلام شاخص خوراکی در سبد خانوار کلید خورده است.
در گزارش بانک مرکزی، کاهش قیمت اقلام خوراکی نظیر لبنیات، برنج، حبوب، گوشت قرمز و گوشت مرغ خبر داده است که نشان‌دهنده کند شدن آهنگ تورم در طول 100 روز استقرار دولت یازدهم است.
بر اساس این گزارش، به‌جز قیمت کره که افزایش هشت درصدی داشته است، سایر محصولات لبنی کاهش و یا بدون تغییر بودند.
همچنین قیمت گوشت تازه، گاو و گوساله ثابت بوده و گوشت گوسفند یک درصد و گوشت مرغ 1.1 درصد کاهش داشته است.
نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در حوزه کشاورزی نشان می‌دهد اقدامات خوبی در حوزه افزایش اعتبارات بخش کشاورزی و اعلام به‌موقع قیمت خریدهای تضمینی صورت گرفته است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده به کمیسیون، تورم در جامعه و در بخش کشاورزی روند نزولی به خود گرفته و از شتاب قیمت‌ها جلوگیری به‌عمل آمده است.
حبیب برومند افزود: هرچند شیب کاهش قیمت‌ها چندان تند نیست، اما نشان‌دهنده اهتمام دولت به کنترل قیمت‌ها با اتکا به تولیدات داخلی است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش معاون پارلمانی رئیس جمهوری، 500 میلیون دلار برای تأمین کود شیمیایی کشت پاییزه از طریق بانک مرکزی تأمین شده است و 300 هزار تن کود فسفاته تأمین و در حال توزیع در کشور است.
نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گزارش معاون پارلمانی ریاست جمهوری در بخش کشاورزی همچنین از تأمین خط اعتباری بانک کشاورزی به میزان 750 میلیارد تومان برای تسهیلات بانکی متقاضیان خرید اختصاص داده شده است که نشان‌دهنده افزایش تزریق اعتبارات به بخش کشاورزی است.
برومند تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته وزارت جهاد کشاورزی، نرخ خرید تضمینی به‌موقع اعلام شد و الگوی کشت نیز در حوزه محصولات استراتژیک نظیر گندم، شکل اجرایی به خود گرفت.
وی یادآور شد: همچنین کاهش کشت محصولات صیفی در مناطقی که با هشدار مصرف آب روبه‌رو هستند، ازجمله اقداماتی است که پیرامون طرح الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرا شده است.
200 میلیارد تومان اعتبار بیمه محصولات کشاورزی
همچنین عباس پاپی‌زاده از اختصاص 200 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: صندوق بیمه کشاورزی از ریسک بالای تولید می‌کاهد و با توسعه انواع بیمه، انگیزه کشاورزان را برای کشت محصولات کشاورزی افزایش می‌دهد، لذا افزایش 200 میلیارد تومانی اعتبارات ضمن افزایش انعطاف بودجه 92 وزارت جهاد کشاورزی اقدام مثبت دولت در زمان استقرارش محسوب می‌شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: بدهی دولت به صندوق بیمه البته سه‌هزار و 300 میلیارد تومان است که بارها توسط رسانه‌ها اعلام شده، اما هنوز اقدامی برای پرداخت آن صورت نگرفته است.
افزایش سرمایه در گردش بخش کشاورزی
در مدت 100 روز استقرار دولت جدید، سرمایه در گردش کاشت، داشت و برداشت به میزان سه‌هزار و 100 میلیارد تومان به گفته رئیس جمهوری در کنگره خانه کشاورز افزایش یافته است.
همچنین 400 میلیارد تومان برای سرمایه در گردش توزیع‌کنندگان کود، 410 میلیارد تومان برای تجهیز سرمایه در گردش تأمین بذرهای مختلف و سه‌هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی گشایش شده است که رئیس جمهوری جزء اقدامات صورت‌گرفته در 100 روزه استقرار اعلام کرده است.
بازپس‌گیری ساختمان شیشه‌ای وزارت جهاد کشاورزی
هرچند بارها توسط رسانه‌ها، بازپس‌گیری ساختمان شیشه‌ای وزارت جهاد کشاورزی که در دولت قبلی به قوه قضاییه واگذار شده است، سخنان زیادی گفته شده، اما هنوز منجر به نتیجه قطعی برای بازپس‌گیری به‌عمل نیامده است.
یونس اسدی می‌افزاید: اقدام نسنجیده‌ای که در دولت قبل صورت گرفت، بازخوردهای منفی در اذهان همه فعالان بخش کشاورزی ایجاد کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com