کاهش توان تولید تخم مرغ با افزایش قیمت نهاده های دامی

کاهش توان تولید تخم مرغ با افزایش قیمت نهاده های دامی
افزایش قیمت نهاده های دامی و مکمل های غذایی توان تولید تخم مرغ در واحدهای مرغداری زنجان را کاهش داده است.
از اواخر آبان امسال قیمت تخم مرغ به صورت ناگهانی افزایش یافت و مسئولان ذی ربط این مساله را ناشی از شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی در برخی از استان ها که موجب صدمه زدن به قطب های تولید تخم مرغ شد و برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا، بیان کردند.
این در حالی است که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به آنفلوانزای مرغی در استان زنجان گزارش نشده و هیچ واحد تولیدی در این استان به این دلیل غیرفعال نشده است.
با وجود اینکه استان زنجان دارای 18 واحد تولید تخم مرغ است و شهرستان ابهر قطب تولید این فرآورده در استان به شمار می رود 6 واحد از این مراکز تولید در زمان حاضر غیرفعال هستند.
رئیس اتحادیه مرغ های تخم گذار در زنجان گفت: در حال حاضر 12 واحد تولیدی تخم مرغ در استان زنجان فعال است که برخی از این واحدها با افزایش قیمت جوجه، نهاده های دامی و مکمل های غذایی توان تولید ندارند و تولید در استان با غیرفعال بودن 6 واحد کاهش یافته است.
به گفته خلیل پرویزی، از 12 واحد فعال تولید تخم مرغ در استان زنجان روزانه یکهزار و 825 کارتن تخم مرغ به بازار مصرف عرضه می شود.
وی اظهارکرد: هر کارتن دارای 6 شانه تخم مرغ است.

افزایش تولید نهاده های دامی موجب تعطیلی واحد تولیدی تخم مرغ شد

یکی از تولید کنندگان تخم مرغ در شهرستان ابهر اظهارکرد: از سوم اریبهشت امسال این واحد تولیدی که در آن روزانه 80 هزار عدد تخم مرغ تولید می شد تعطیل شده است.
بهمن میرزایی یادآورشد: نهاده های دامی و مکمل ها را از تعاونی مربوطه با قیمت کمتر از بازار خریداری می کردیم که در حال حاضر قیمت در این تعاونی نیز گرانتر شده است.
وی تاکید کرد: مسئولان برای فعال شدن واحدهای تولیدی تخم مرغ با جدیت اقدام کنند تا افرادی که در این صنف سرمایه گذاری کرده و موجب اشتغال افرادی شده اند، دچار زیان نشوند.

افزایش قیمت نهاده ها تولید کنندگان تخم مرغ را دچار استرس کرده است
سمانه ایزدیان یکی دیگر از تولید کنندگان تخم مرغ در شهرستان ابهر افزود: فعالان در این صنف با مشکلات زیادی مواجه هستند که آنان را به لحاظ روانی دچار استرس کرده است.
وی، افزایش نهاده های دامی(ذرت و سویا) و نوسانات قیمت ها را از جمله مشکلات مهم تولید کنندگان تخم مرغ بیان کرد.
این تولید کننده تخم مرغ یادآورشد: در حال حاضر یک خط تولیدی دارم که روزانه 40 هزار و 500 عدد تخم مرغ را با 6 هزار و 470 تومان در هر کیلوگرم روانه بازار می کنم.
ایزدیان افزود: در گذشته مکمل های غذایی برای مرغ های تخم گذار را با 25 میلیون تومان تهیه می کردیم که در زمان حاضر این مبلغ به 75 میلیون تومان افزایش رسیده است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر پیشگیری از بیماری آنفلوانزا هزینه ای مضاعف بر دوش مرغداران برای ضدعفونی واحدهای تولیدی است.
این تولید کننده تخم مرغ خاطرنشان کرد: در حال حاضر پاک بودن استان زنجان از بیماری آنفلوانزا و مقاومت در برابر این بیماری در نتیجه تلاش و اقدامات فعالان واحدهای مرغداری است.
ایزدیان افزود: در حال حاضر یک کیلوگرم تخم مرغ 6 هزار و 500 تومان در واحدهای تولیدی به فروش می رسد در حالیکه هزینه تولید این فرآورده 6 هزار و 470 تومان در هر کیلوگرم است.
وی تاکید کرد: تولید کننده تخم مرغ سودی در این تولید ندارد و واسطه ها آن را با بیش از هشت هزار تومان به دست مصرف کننده می رسانند.
این تولید کننده تخم مرغ گفت: شهرستان ابهر در استان زنجان قطب تولید این فرآورده است و نیازمند حمایت مسئولان در باره کاهش قیمت نهاده ها و مکمل های غذایی هستیم.

حذف گله های مرغ مادرتخم گذار موجب تعطیلی واحدهای تولیدی است
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، علت غیرفعال بودن واحدهای تولیدی تخم مرغ در این استان را حذف گله های مادر تخم گذار و جوجه ریزی مجدد بیان کرد.
رحمان رستمخانی اظهارکرد: هر گله مرغ تخمگذار 13 تا 14 ماه در واحد تولیدی تخم ریزی می کند و پس از این مدت گله ها حذف و جوجه ریزی مجدد پس از ضد عفونی در واحد انجام و 6 ماه دیگر نیز تولید تخم مرغ انجام می شود.
وی یادآورشد: طی هفته گذشته قیمت هر عدد جوجه سه هزار تومان برای مرغ های گوشتی بود که امروز/15 بهمن/ به 2 هزار و 400 تومان کاهش رسیده است.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد: طی هفته گذشته تقاضای خرید جوجه برای عرضه مرغ گوشتی در بازار شب عید زیاد بود که با پایان یافتن جوجه ریزی قیمت ها کاهش یافت.

هیچ واحد تولید تخم مرغ در زنجان تاکنون به آنفلوانزا آلوده نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد: تاکنون هیچ یک از واحدهای تولید تخم مرغ در این استان آلوده به بیماری آنفلوانزا نشده اند و موارد آلودگی مربوط به واحدهای مرغ مادر گوشتی بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com