کاهش تعداد گوساله های ضعیف با مدیریت خوراک

کاهش تعداد گوساله های ضعیف با مدیریت خوراک
فراهم کردن خوراک و تغذیه عالی برای گاو موجب می شود که گوساله های حاصل از این گاوها قوی تر و سالم تر باشند و خطر سندروم ضعف در آنها کاهش یابد.
زمانی که گوساله با قدرت و مقاومت بالا به دنیا می آید، فصل زایمان گاوها نیز با استرس کمتری برای گاودارها همراه خواهد بود.
کارل هوپ ، متخصص سیستم های دامی در مرکز تحقیقات کارینگتون آمریکا اظهار داشت: « گوساله ای که برای خوردن اولین شیر - یا همان کلستروم -  از مادر خود مدام بی قراری می کند نشان می دهد که گوساله ای سالم است.»
بعضی از گوساله ها ضعیف به دنیا می آیند؛ این گوساله ها  نمی توانند حرکت کنند یا انرژی کافی برای شیر نوشیدن از مادر خود را ندارند. دامدار با کمک به گوساله و فراهم کردن منبع کلستروم دیگری برای او و قرار دادن او در محیطی گرم تر کمک می کند تا گوساله زنده بماند.
گوساله های ضعیف ممکن است دچار بیماری شوند اما نه بلافاصله بعد از تولد. عفونت های جفت  مانند عفونت های قارچی ناشی از خوراک کپک زده، می تواند موجب کاهش انتقال مواد مغذی به گوساله ای که هنوز متولد نشده ، شود. این کمبود انتقال غذا اغلب موجب می شود گوساله هایی با اندازه کوچک تر به دنیا بیایند که این کوچکی جثه، ضعیف بودن گوساله ها را به خوبی توجیه می کند.
هوپ اظهار داشت: « مدیریت خوب و صحیح خوراک که مواد مغذی را به طور متوازن برای گاو فراهم می کند ، می تواند از سندروم گوساله ضعیف جلوگیری کند. سندروم گوساله ضعیف با کاهش مواد مغذی در مادر مرتبط است و شرایط بدنی گاو نیز دچار تحلیل می شود .»
گاوهایی که امتیاز وضعیت بدنی آنها 3 یا 4 است بیشتر در معرض زایمان گوساله هایی با سندروم ضعف هستند و این امر در گاوهای چاق تر کمتر دیده می شود . کمبود چربی بدن تنها امر دخیل در ضعف گوساله نیست اما نشانه فیزیکی خوبی بوده که قابل مشاهده می باشد.
وجود پروتئین مناسب در جیره غذایی گاو باردار بسیار موثر است. در مطالعه ای که در دانشگاه آیداهو انجام شده به این نتیجه رسیده اند زمانی که گاو مادّه 60 روز مانده به زایمان خود، میزان بیشتری پروتئین مصرف کند، سندروم گوساله ضعیف کاهش چشمگیری خواهد یافت .
پژوهشگران گزارش داده اند گاوهایی که جیره اواخر بارداری آنها بیش از 10 درصد پروتئین خام دارد احتمال ابتلای گوساله های آنها به سندروم ضعف 6/0 درصد  بوده است، این در حالی است که گاوهایی که کمتر از 10 درصد پروتئین خام در جیره غذایی آنها بوده است ، احتمال ابتلای گوساله های آنها به سندروم ضعف 5/8 درصد است.
هوپ در ادامه اظهار داشت: «زمانی که میزان پروتئین در خوراک پایین است، به معنای این است که مواد مغذی دیگر نیز در خوراک کمتر از میزان مورد نیاز وجود دارد. این مواد مغذی شامل انرژی، کلسیم، فسفر، مس، زینک، سلنیوم و دیگر مواد معدنی و ویتامین ها می شود.»
هوپ به دامداران توصیه کرد مکملی دارای ویتامین و مواد معدنی به گاوهای باردار بدهند زیرا مدیریت جیره ها کمک می کند تا با پروتئین اضافه و انرژی لازم، گاو افزایش وزن پیدا کند یا از کاهش وزن آن جلوگیری شود.
استرس نیز می تواند بر سندروم ضعف گاو تاثیرگذار باشد. گاو سالم با وضعیت بدنی عالی که جیره غذایی متوازنی دارد هم ممکن است در شرایط آب و هوایی نامناسب گوساله ضعیف به دنیا بیاورد. قرار دادن بادشکن، بستر و طویله های مناسب می تواند از استرس ناشی از آب و هوا بکاهد.
اگرچه به نظر می رسد گاوهایی با تغذیه مناسب و وضعیت بدنی عالی ، کمتر گوساله هایی ضعیف به دنیا می آورند اما برخی دامداران نگران این هستند که گوساله ها هنگام تولد بسیار بزرگ باشند و مشکل سخت زایی را در هنگام تولد به وجود آورند.
هوپ اظهار داشت: « این معمولا مشکل به حساب نمی آید زیرا گاوی که تغذیه خوبی داشته باشد می تواند گوساله ای را سریع به دنیا بیاورد و خطر مرگ نیز در آن کمتر است .»


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com