کاهش استفاده از 50 هزار تن گوشت مرغ کشور در صنایع گوشتی، به دلیل ممنوعیت کاربرد MDM (خمیر مرغ) در صنعت

کاهش استفاده از 50 هزار تن گوشت مرغ کشور در صنایع گوشتی، به دلیل ممنوعیت کاربرد MDM (خمیر مرغ) در صنعت
سازمان غذا و دارو 17 شهریور امسال با منع استفاده از خمیر مرغ در فراورده‌های گوشتی، امکان استفاده ۵۰ هزار تن گوشت مرغ را در فرآورده‌های گوشتی گرفت و به اقتصاد کشور خسارت وارد کرد.
دبیر و رییس هیات مدیره انجمن صنفی فراورده‌های گوشتی، جمعی از کارشناسان دامپزشکی و استادان دانشگاه تهران امروز در یک نشست خبری که در ساختمان این انجمن برگزار شد، به اتفاق اعلام کردند که سازمان غذا و دارو (وزارت بهداشت) به جای پاک کردن صورت مساله، باید با استفاده از تجربیات جامعه جهانی راهکاری اساسی برای رفع دغدغه های مشترک در عین مراعات حال تولیدکنندگان فراورده های غذایی مردم بیابد.
بنابر این گزارش، مجید افلاکی، دبیر انجمن فرآورده های گوشتی به عنوان نخستین سخنران این نشست با اشاره ای به تاریخچه تولید و استفاده از MDM (گوشت جدا شده از استخوان با روش مکانیکی) گفت: در این روش که لاشه دام در دستگاهی که بخشی از گوشت را که امکان جداسازی آن توسط کارگران وجود ندارد، جدا می کند تا در محصولات فراورده های گوشتی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان این که MDM در واقع همان خمیر مرغ همان گوشتی است که معمولا به استخوان مرغ و گاو می‌چسبد و امکان کندن آن به روش دستی وجود ندارد، اظهار داشت: به گفته کارشناسان 15 درصد گوشت یک مرغ به استخوان و بال این حیوان می‌چسبد که با دستگاه جدا می‌کنند و در محصولاتی مانند سوسیس و کالباس از آن ا ستفاده می‌‌شود.
افلاکی با اشاره به این که استفاده از MDM بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا آغاز و تا امروز نیز ادامه دارد، گفت: دستگاه های استحصال MDM از آلمان و اتریش به ایران نیز وارد شد و صنعتگران ما نیز از آن در تولید فرآورده های گوشتی استفاده کردند.
وی با بیان این که MDM نه تنها در اروپا و آمریکا منعی ندارد، بلکه در کشور همسایه ترکیه یا کشوری مانند برزیل بسیار مورد استفاده است، گفت: در واقع با استفاده از MDM از هدرروی مقادیر زیادی گوشت و پروتئین های آن جلوگیری می شود.
برپایه این گزارش، افلاکی با یادآوری این که اگرچه دور از انتظار نیست که 5 درصد فعالان در بخش فرآورده های گوشتی کشور تقلب کنند، اما تاکید کرد که وزارت بهداشت نباید به جای حل مسئله یا ارائه راهکار، صورت مسئله را پاک کند و  مثلا به صرف استفاده برخی کارخانه‌ها از روغن پالم در لبنیات، استفاده از این ماده با ارزش غذایی را ممنوع و  به واسطه وجود چند کارخانه متقلب، کل مردم را از استفاده از گوشت حاوی پروتدین مورد نیاز مردم محروم کند.
افلاکی با اظهار تاسف از این که استاندارد و اخیراً سازمان غذا و دارو با صدور اعلامیه‌ای بدون درنظر گرفتن منافع صنعت غذا، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در جهت ایجاد اشتغال بیشتر و توسعه صادرات اینگونه فرآورده‌ها به خصوص به کشورهای همجوار و از همه مهم‌تر بدون توجه به سیاست‌های راهبردی «اقتصاد مقاومتی» استفاده از حدود 50 هزار تن گوشت مرغ در صنعت فرآورده‌های گوشتی را عملاً ممنوع اعلام کرده  که این امر موجب خسارت جدی در مجموعه کلان اقتصاد کشور شده است، گفت: متأسفانه از اوایل سال 1389 خورشیدی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، استفاده از دستگاه separator (جداکننده گوشت از استخوان) برای استحصال مانده گوشت را به دلیل تخلف تعداد معدودی از کارخانجات متوقف کرده و در این رابطه نه تنها صنایع تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی، بلکه در مجموع اقتصاد ملی را از فرآوری بیش از 50 هزار تن گوشت مرغ در سال محروم کرده است.
افلاکی گفت: در واقع تولید فرآورده‌های گوشتی در تمام کشورهای تولیدکننده دنیا اغلب با هدف پاسخگویی به نیازهای پروتئینی به خصوص خانوارهای شهری که در دهک‌های درآمدی یک تا 7 طبقه‌بندی می‌شوند به وجود آمده و در این رابطه صنعت فرآورده‌های گوشتی کشورمان نیز تمام توان خود را در تولید محصولات گوشتی با کیفیت و با قیمت مناسب برای پاسخگویی به نیازهای یادشده، به کار گرفته است.
به گفته وی، استفاده از خمیر مرغ در فراورده‌های گوشتی در بیشتر کشورهای آمریکایی و اروپایی رایج است،‌ حتی از خمیر ماهی هم استفاده می‌کنند و به تازگی پا فراتر نهاده و از پروتئین ماهی هم در این زمینه استفاده می‌کنند.
دبیر انجمن فرآورده های گوشتی در ادامه با ابراز تاسف از این که هیچگاه به انجمن یاد شده یا سایر تشکل های صنایع غذایی اختیار و قدرت برخورد با معدود شرکت های خاطی از استاندارد تولید داده نشده است، افزود: این در حالی است که نباید در این میان و در وادی انصاف نقش تثبیت اجباری قیمت فرآورده های گوشتی طی یک دهه اخیر خارج از نرخ های کارشناسی را نیز در هدایت غیر مستقیم 5 درصد شرکت های خاطی این صنعت نادیده گرفت.
افلاکی در بخشی از سخنانش نیز با تایید ضمنی احتمال عنوان شده از سوی یکی از خبرنگاران در مورد انتشار خصمانه برخی تصاویر یا فیلم های ویدیویی مشکوک در اینترنت از سوی افراد اضافه کرد: اگر اندکی هموطنان عزیز یا اصحاب رسانه در نحوه انتشار اخبار مداقه نمایند، ملاحظه می نمایند که بسیاری از شایعات منتشر شده که ناشیانه هم بوده است صرفا با هدف تخریب جایگاه صنعت فرآورده هیا گوشتی در اذهان عمومی بوده است.
لازم به ذکر است افلاکی در بخشی از سخنانش نیز با استناد به اطلاعات مکتوب کاربرد MDM در صنایع گوشتی کشورهای متعدد و معتبر دنیا کوشید تا بیش از پیش دغدغه اصحاب رسانه در مورد دلایل ممنوعیت استفاده از انچه به خمیر مرغ موسوم است را مرتفع نماید.

 
نظرات شما
  •  

    محمد گفت : ۹۳/۰۷/۰۷

    باسلام‏چه‏بلائی‏به‏سرمرغدار‏ ‏میارین‏ ‏‏ ‏یکدفعه‏ ‏بگین‏ ‏شما‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏خآک‏ ‏میخآهیم‏ ‏مساوی‏ ‏کنیم‏ ‏ما‏ مرغداران‏ ‏هم‏ ‏زودتر‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏زندان‏ ‏معرفی‏ ‏کنیم‏ ‏تا‏ ‏طلبکاران‏ ‏مارا‏ ‏با‏ ‏دادو‏ ‏بیداد‏ ‏وابرو‏ ریزی‏ ‏به‏ ‏زندان‏ ‏بیندازند‏ ‏چه‏ ‏شغل‏ ‏کثیفی‏ ‏هست‏ ‏این‏ ‏مرغداری‏!‏

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com