کاهش 80 درصدی بیماری های دام و طیور

کاهش 80 درصدی بیماری های دام و طیور
قزوین- رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با اقدامات انجام شده ضمن کم شدن کانون های بحران بیماری دام و طیور و آنفلوانزا از ۷ هزار نقطه به ۶۴۰ نقطه زمینه کاهش بیماری ها تا ۸۰ درصد فراهم شده است.
رفیعی پور گفت: در سال گذشته با همکاری موثر رسانه های گروهی و نیز اقدامات پایشی، رصد، تشخیص بیماری و معدوم سازی بموقع مراکز کانونی توانستیم از طغیان بیمارهای دام و طیور جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: در سه ماهه امسال با کاهش ۸۰ درصدی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور مواجه شده ایم.
سال قبل ۲۵ میلیون قطعه مرغ تلف شد
رفیعی پور بیان کرد:در سال گذشته بیش از ۲۵ میلیون قطعه مرغ در ۲۴ استان کشور بر اثر بیماری فوق حاد پرندگان تلف شدند وتلفات امسال ۴۵۰ هزار قطعه مرغ در ۵ استان کشور تلف شده است.
وی اظهارداشت: با انجام واکسیناسیون و سایر اقدامات موثر انجام شده در بیماری های مختلف شاهد کاهش ۲۵ تا ۷۵ درصدی هستیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآورشد: بیماری های دامی، تب مالت، شاربون، سیاه زخم، آبله دامی، هاری، تب برفکی، حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.
کاهش کانون های بحران بیماری در کشور
وی اضافه کرد: کانون های بحران بیماری در کشور از ۷ هزار نقطه به ۶۴۰ نقطه کاهش یافته است و این اقدام استراتژیک حرکت ارزشمندی در کنترل بیماری محسوب می شود.
رفیعی پور بیان کرد: با اقدامات کارشناسی انجام شده و همکاری رسانه ها توانسته ایم با اقدامات پیشگیرانه به کاهش بیماری های دام و طیور کمک کنیم.
1۴ استان کشور استقلال عملیاتی دارند
وی اظهارداشت: در راستای تمرکز زدایی و دادن اختیار به استانها در حوزه آزمایشگاهی، به ۱۴ استان اجازه دادیم تا با آزمایشگاههای خود اقدامات لازم را انجام دهند که با تامین بموقع واکسن توانستیم کانون های بحرانی را مهار کنیم.
رفیعی پور بیان کرد: در تب برفکی شاهد کاهش ۳۷ درصدی بیماری هستیم و این اقدامات همچنان بخوبی در حال اجراست.
وی اضافه کرد: در حوزه قرنطینه ای نیز شاهد کاهش بیماری ها هستیم و در شرایطی که حدود ۲ تا ۴ میلیون پرنده مهاجر وارد کشور شده و ۳۲۰ تالاب و ابگیر را با بیماری تهدید می کند باید مراقب مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود باشیم تا آسیب نبینیم.
رفیعی پور تصریح کرد: با مرزبانی ها تفاهم نامه داریم تا ورود و خروج هرنوع موجود زنده به کشور کنترل شود تا بتوانیم از بیماری ها جلوگیری کنیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در سالهای گذشته حدود ۷۰۰ کشتارگاه سنتی داشتیم که با اقدامات بهداشتی در ۳۲ استان تلاش کردیم تا کشتارگاههای صنعتی جایگزین واحدهای سنتی شود.
رفیعی پور اظهارداشت: راه اندازی هر یک واحد کشتارگاه صنعتی موجب تعطیل شدن ۱۰ کشتارگاه سنتی می شود و با این روش سلامت و بهداشت دام و طیور تضمین می شود.
۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد می شود
وی در خصوص میزان نیاز گوشت قرمز کشور هم گفت: سالانه به ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور نیاز داریم که ۸۰۰ هزار تن در داخل تولید شده و ۱۰۰ هزار تن نیز وارد می شود.
رئیس دامپزشکی کشور بیان کرد: بیشترین گوشت وارداتی از کشورهای برزیل و آسیای میانه و در مجموع از ۲۸ کشور اروپایی و ۲۰ کشور آسیایی واردات گوشت داریم.
۹۵ درصد واکسن دامی در کشور تولید می شود
وی در خصوص تولید واکسن نیز گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد واکسن دام  در کشور تولید می شود و ۵ درصد آن وارداتی است ودر بخش طیور ۶۵ درصد واکسن ها تولید داخل و ۳۵ درصد وارداتی است که در تامین آن مشکلی نداریم.
اولویت ما تعطیلی کشتارگاههای سنتی است
رفیعی پور در ادامه در خصوص مهمترین اولویت های دامپزشکی در سال جاری گفت: تعطیلی و حذف کشتارگاههای سنتی برای مقابله با بیماری های دام و طیور از جمله سیاه زخم، تب کریمه از اولویت های سازمان دامپزشکی است و امیدواریم با کمک رسانه ها در اطلاع رسانی بتوانیم ضمن آگاه سازی مردم به کاهش بیماری کمک کنیم.
وی افزود: از مردم انتظار داریم از خرید گوشت از کشتارگاههای سنتی خودداری کنند تا دچار مشکلات ناشی از بیماری های ناشی از آن نشویم.
رفیعی پور اظهارداشت: در گذشته ارتباط سازمان با کشورهای حاشیه و همسایگان بسیار ضعیف بود در حالی که می توانیم ضمن ارتباط با کشورهای منطقه نسبت به صادرات خدمات فنی خود اقدام کنیم.
رئیس دامپزشکی کشور تصریح کرد: همسایگان ما به خدمات آزمایشگاهی و فنی مهندسی در حوزه دامپزشکی نیاز دارند و اگر بتوانیم ارتباط موثری با آنها داشته باشیم قادریم با کسب درآمدهای ارزی فعالیت های بین المللی خود را توسعه دهیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com