کاهش 32 درصدی جوجه‌ریزی در اردبیل

کاهش 32 درصدی جوجه‌ریزی در اردبیل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در چهار ماهه اخیر میزان جوجه‌ریزی واحد‌های تولید و پرورش مرغ و طیور 32 درصد کاهش یافته است.
عادل عبد‌ایمانی در جلسه کمیسیون تنظیم بازار در اردبیل اظهار داشت: علت این کاهش، افزایش قیمت نهاده‌های تامین خوراک مرغ، ‌افزایش بی‌رویه واردات و وجود برخی آفات و بیماری‌ها در مزارع بود که سبب شد در چند ماه اخیر با کاهش جوجه‌ریزی مواجه باشیم.
وی بیان داشت: در حال حاضر آماده تامین 350 تن گوشت مرغ،‌50 تن گوساله و 20 تن دام سنگین هستیم که بدون وقفه به نیاز بازار پاسخگو باشیم.
این مسئول به جوجه‌ریزی یک هزار و 950 قطعه در دو ماه گذشته اشاره کرد و گفت:‌ قرار است یک هزار و 800 تن گوشت مرغ از این طرق تامین شود.
عبد‌ایمانی اظهار داشت: در تیر ماه با جوجه‌ریزی 726 هزار قطعه یک هزار و 400 تن گوشت سفید استحصال شده و در ماه‌های آخر وارد بازار مصرف شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود سرانه مصرف مردم استان اردبیل را در گوشت مرغ 21 کیلوگرم اعلام کرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: سالانه بیش از یک هزار تن گوشت مرغ منجمد و کشتار روز نیاز است تا میزان مصرف مردم در این استان تامین شود.
وی سرانه مصرف تخم‌مرغ در استان را نیز 10 کیلو برای هر شهروند اعلام کرد.
عبدایمانی بیان داشت: در این زمینه نیز سالانه یک هزار تن نیاز تخم مرغ استان باید تامین شود که 70 درصد آن از سایر استان‌ها تامین می‌شود.
این مسئول به توانمندی و مزیت استان‌های مختلف در بخش‌های دام، ‌طیور و زراعت و باغ اشاره کرد و اظهار داشت:‌ هر استان مزیت خاص خود را دارد به طوریکه اردبیل با 43 هزار تن تولید گوشت قرمز بیش از دو برابر نیاز خود تولید و روانه بازار می‌کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: ‌این استان در تولید و صادرات مرغ مادر جزو استان‌های شاخص است ولی میزان بازدهی تولید جوجه و تخم‌مرغ با توجه به شرایط اقلیمی در این استان اندک است اما در استانی نظیر گیلان به دلیل رطوبت بالا این شاخص بالاتر از استان ماست.
عبد‌ایمانی بحث نگهداری تخم‌مرغ را یکی از معضلات اعلام کرد و بیان داشت:‌ به دلیل اینکه این محصول زود فاسد شده و از بین می‌رود در تامین آن از سایر استان‌ها باید برهه زمانی را رعایت کنیم که در این زمینه شایسته است مراکز تولید و پرورش مرغ و تخم‌مرغ در این استان و سرمایه‌گذاری‌ها افزایش پیدا کند.
مدیرکل دامپزشکی استان نیز در این جلسه به کشتار روزانه در چهار ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در دام سبک کشتار 495 راس سال قبل به کمتر از 230 راس رسیده که دلیل آن کاهش واردات دام و عدم تامین دام مورد نیاز است.
صادق صالحی متوسط کشتار دام سنگین را نیز 72 راس اعلام کرد و بیان داشت: این تعداد در سال گذشته کمتر از 50 راس بوده است.
وی در پایان گفت:‌ هیچ نگرانی از بایت تامین دام زنده و کشتار شده در استان وجود ندارد و ما قادر هستیم در این زمینه پاسخگوی نیاز استان‌های همجوار و برخی کشور‌های منطقه باشیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com