کاهش 13 درصدی صادرات مرغ در سال جاری/صادرات گوشت و مرغ به روسیه نیازمند گفت‌وگوی بیشتر

کاهش 13 درصدی صادرات مرغ در سال جاری/صادرات گوشت و مرغ به روسیه نیازمند گفت‌وگوی بیشتر

به گزارش خبرنگار ITPNews، حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی در تولیدات دامی - در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با بیان اینکه صادرات مرغ در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است، گفت: صادرات گوشت مرغ در ۹ ماهه امسال حدود ۵۰ هزار تن به ارزش ۷۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به رشد صادرات تخم مرغ و بهبود در بازار این محصول، بیان داشت: در زمینه تخم‌مرغ با افزایش صادرات ۶۰ هزار تنی به ارزش بیش از ۷۵ میلیون دلار مواجه بودیم که نسبت به سال گذشته 22 درصد رشد داشته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: در ماه های گذشته قابلیت 20 هزار تن صادرات تخم‌مرغ را وجود داشت اما برای تنظیم بازار و مدیریت صادرات، این محصول حدود 6 هزار تن صادر شد.
رکنی توجه به زنجیره های تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ، را از برنامه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: در سال گذشته بیش از 11 درصد تولید مرغ و تخم‌مرغ کشور در زنجیره های تولید انجام شد و امسال 15  درصد از تولیدات این بخش در زنجیره تولید قرار گرفت و پیش بینی می شود هر سال 5 درصد از تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ وارد زنجیره تولید شود.
رکنی صادرات شیر و انواع فرآورده‌های آن را ۲۹۵ هزار تن به ارزش ۴۲۲ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: همچنین در بخش دام کوچک بیش از 1 میلیون و ۵۲ هزار رأس صادرات انجام شده است.
کاهش 30 درصدی واردات در بخش کشاورزی
رکنی با تاکید بر اینکه واردات در بخش کشاورزی در دو سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است، گفت: در ۹ ماهه نخست امسال مجموع صادرات در بخش دام و طیور بیش از ۹۰۵ میلیون دلار بوده است، که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۷ درصد افزایش داشته است، ضمن اینکه مجموع واردات ما طی همین مدت ۵۶۳ میلیون دلار بوده که با ۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.
وزارت جهاد کشاورزی ابزار نظارت بر قیمت‌ها را ندارد
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص دلایل اجرایی نشدن قیمت مصوب 1440 تومان شیر خام، گفت: در طرح انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت و معدن به وزارت جهاد کشاورزی انتقال یافت اما ابزار نظارتی در اختیار این وزارتخانه قرار نگرفت.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده پیگیر اجرایی شدن قیمت مصوب شیر می باشد این سازمان نیز وعده های مساعدی داده اما هنوز موضوع به نتیجه مورد قبول نرسیده است.
تخصیص ۳۵ هزار میلیارد ریال به دامپروران از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در برنامه ششم
وی با بیان اینکه قرار است از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در برنامه ششم، ۳۵ هزار میلیارد ریال در اختیار بخش دامپروری قرار بگیرد، گفت: در صورت اختصاص این اعتبار، این مبلغ صرف اصلاح ساختار دامداری‌ها، مرغداری‌ها و تجهیز کارخانه‌های خوراک دام به فناوری‌های جدید خواهد شد.
صادرات گوشت یا مرغ به روسیه نیازمند گفت‌وگوی بیشتر
رکنی همچنین با بیان اینکه محموله‌های آبزیان به کشور روسیه صادر شده است، گفت: صادرات محصولات لبنی به زودی به این کشور انجام می‌شود اما در مورد صادرات گوشت یا مرغ نیازمند گفت‌وگوی بیشتری هستیم.
رکنی بیان داشت: برای صادرات پروتکل‌هایی بین کشور روسیه و سازمان دامپزشکی کشورمان باید منعقد شود که هنوز این پروتکل‌ها به مرحله نهایی نرسیده است.
انحصاری در نهاده ها نداریم
رکنی همچنین در خصوص بازار نهاده‌های دام و طیور، اظهار داشت: سال های گذشته در تأمین نهاده‌ها با انحصار مواجه بودیم اما از زمان شروع به کار دولت جدید با تاکید وزیر جهادکشاورزی عرصه واردات برای همه باز شد تا فضای رقابتی بوجود بیاید.
معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: فضای جدید منتج به کاهش قیمت نهاده‌های دامی شد تا جایی که در یک سال گذشته قیمت برخی نهاده‌ها بین ۱۲ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: رفع تحریم‌ها در کاهش قیمت نهاده‌ها نیز مؤثر خواهد بود و با شرایط کنونی به نظر می رسد تا 6 ماه دیگر تاثیرات آن کاملا مشهود باشد.
تعدیل جمعیت دام کوچک طی یک برنامه 10 ساله
رکنی، جمعیت دام سبک کشور را ۶۸ میلیون رأس عنوان کرد و گفت: بر اساس قوانین بالادستی موظف به افزایش بهره وری در دام ها و تعدیل جمعیت آنها طی یک برنامه 10 ساله هستیم.
 وی اظهار داشت: از آنجا که بخشی از مواد اولیه و نهاده‌ها از محل واردات تأمین می‌شود بنابراین درصدد هستیم تا دام پربازده وارد شود و به ازای آن دام‌های کم بازده را از چرخه تولید خارج کنیم که در زمینه واردات دام سبک پربازده را با بخش خصوصی آغاز نموده ایم.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی طی سال های آتی کاهش 10 میلیون رأسی جمعیت دام های بومی و به دنبال آن جایگزینی 13 درصدی دام های سنگین از نژاد غیر هلشتاین می باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com