کانون بیماری تب برفکی در زنجان وجود ندارد

کانون بیماری تب برفکی در زنجان وجود ندارد
مدیرکل دامپزشکی استان گفت: کانون بیماری تب برفکی در زنجان وجود ندارد.
محمدباقر حاج‌کاظمی اظهار کرد: شیوع تب برفکی در دو نقطه از کشور مشاهده شده است، لذا دامداران باید هوشیار بوده و از خرید دام مشکوک به بیماری خودداری کنند؛ چراکه امکان ورود بیکاری به گله خود را فراهم می‌کنند.
این مسئول با تاکید بر واکسیناسیون به‌موقع همه دام‌ها از سوی دامداران، تصریح کرد: با توجه به شرایط امسال، دامداران خود باید هزینه واکسیناسیون را پرداخت کنند. هزینه تمام‌ شده تزریق هر واکسن معادل 10 هزار تومان است و این در حالی است که اینک محصول شیر با مبلغ هر کیلو 3000 تومان عرضه و به‌فروش می‌رسد، لذا هزینه تزریق هر واکسن معادل فروش سه کیلو شیر عرضه شده و به‌ عبارتی بسیار ناچیز است، از این رو تقبل هزینه تزریق و تهیه واکسن کم و متناسب با توان مالی کشاورز است.
وی با ‌اشاره به اینکه چنانچه دامی در ‌معرض ابتلا به بیماری تب‌برفکی قرار گیرد و به این بیماری مهلک مبتلا شود، تولیدات آن با افت ۲۵ درصدی همراه خواهد بود، عنوان‌ کرد: به‌عنوان مثال چنانچه دام در طی یک دوره مقدار ۳ تن شیر تولید کند و با این افت ۲۵ درصدی تولید مواجه شود، ۷۵۰ لیتر از شیر تولید شده آن کاسته خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه دامداران صنعتی به مدت دو تا سه دوره است که خود در حال تامین، تهیه و تزریق واکسن هستند، ادامه داد: اما اطلاع‌رسانی در میان سایر دامداران سنتی برای تهیه و تزریق واکسن علیه بیماری تب برفکی یک ضرورت به‌شمار می‌رود؛ چراکه با توجه به دستورالعملی که اخیرا ابلاغ شده، اجازه اعمال واگذاری عمل واکسینه کردن دام علیه بیماری تب برفکی به دامداران داده شده است.
حاج‌کاظمی با ‌اشاره به اینکه در استان نیاز و ضرورتی برای وارد کردن دام به درون استان به منظور عمل پرواربندی وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر دام در سطح استان به‌وفور یافت می‌شود و از سوی دیگر با توجه به اینکه در استان زنجان کانون بیماری تب برفکی وجود ندارد، لذا حتی‌المقدور دامداران دام مورد نیاز خود را از دامداری‌های سطح استان خریداری کنند و نیز از خرید دام از میادین احشام خودداری کنند؛ چراکه این احتمال وجود دارد که در این اماکن دامی با منشا خارج از استان عرضه شود.
این مسئول به علایم بیماری تب برفکی اشاره‌ کرد و گفت: تب، کاهش اشتها، علایم لنگش در پاها و کف در دهان از مهم‌ترین علایم بیماری تب برفکی است. بیماری یاد شده سبب ایجاد زخم‌هایی در ناحیه دهان دام می‌شود که به‌دنبال آن تاول‌هایی بر اثر بیماری مذکور در ناحیه دهان دام مشاهده می‌شود و این مهم مانع از مصرف خوراک توسط دام و در نهایت کاهش وزن دام می‌شود.
وی در خصوص راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، عنوان‌ کرد: در روش انتقال مستقیم که تحت عنوان انتقال دام به دام یاد می‌شود بیماری مذکور از طریق تنفس و ترشحات خارج شده از بدن دام از جمله بزاق و مدفوع انتقال داده می‌شود اما در روش غیرمستقیم به علت اینکه این ویروس بسیار مقاوم در محیط است، از این رو توسط هر وسیله‌ای اعم از دست دامدار، چکمه، لباس، سرسوزن و حتی هوا منتقل می‌شود؛ لذا این ویروس واگیرترین و خسارت‌بارترین ویروس در سطح دنیا شمرده می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com