کانون بحران بیماری آنفلوانزای مرغی در کشور نداریم

کانون بحران بیماری آنفلوانزای مرغی در کشور نداریم

 علی صفر ماکنعلی معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در سفر به قزوین برای بررسی وضعیت بیماری های دام و طیور و نشست با تشکل های غیر دولتی به سوالات مختلف در خصوص وضعیت بیماری آنفلوانزای مرغی، پاسخ گفت.
* وضعیت بیماری آنفلوانزای مرغی در کشورچگونه است و ایا کانون بحران در استانها داریم؟
در رابطه با بیماری آنفلوآنزای مرغی با برنامه ریزی سال قبل و عملیات انجام شده در یک وضعیت مطلوب و خوبی قرار داریم و جمعیت طیور کشورنسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته و خوشبختانه هیچ مشکلی در خصوص این بیماری نداریم و همه کانون های بحران و بیماری مختومه شده است.
هیچ کانون غیرمختومه نداریم و در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ما فقط در واقع در یک واحد پولت مشکل داشتیم در حالی که سال گذشته ۹۴ واحد صنعتی درگیر بیماری شدند ولی امسال خوشبختانه هیچ واحدی درگیر نشد و امیدواریم مرغداران دستورالعمل امنیت زیستی را رعایت کنند و پس از نیز مراقب باشند تا با بیماری روبرو نشویم. با قاطعیت می توان گفت بحرانی به نام آنفلوانزای مرغی نداریم و تولید ما در مرغداری ها نسبت به سال قبل به مراتب بالاتر رفته هر چند مصرف هم بشدت افزایش یافته و امیدواریم با همین روندی که در پیش گرفته ایم مشکل جدی در صنعت طیور نداشته باشیم و این آرامش بر صنعت طیور ادامه یابد.
* در خصوص سایر بیماریها مانند تب برفکی چه وضعیتی داریم؟
در خصوص سایر بیماریهای دام و طیور مانند تب برفکی، برنامه ای که در سال  گذشته پیش بینی شد و با تغییر تاکتیکی که داشتیم وضعیت بیماری تغییر یافته و به شکلی که کانونها دو رقمی شده و رکورد کانونها در ۱۱ سال اخیر زده شد و از نظر تامین واکسن از نظر کیفیت و کمیت وضعیت مطلوبی داریم. کانونهایی که در سال قبل مشکل داشتند مانند استان های قم، فارس و کرمان الآن وضعیت مطلوب است، تعداد کانون ها بشدت کاهش یافته و رکورد زده ایم و برنامه های مشترک هم در مرزها اجرا شده است.
* در سفر به ترکیه چند تفاهم نامه همکاری امضا شد و دستاوردهای آن چیست؟
دراین سفر ۲۵ سند با کشورهای دیگر از جمله ترکیه مبادله کرده ایم که یکی ازاین سندها در زمینه کنترل مشترک بیماری تب برفکی در استانهای مرزی با کشور ترکیه است.
این سفر برای برداشتن مرزهای بهداشتی با کشور ترکیه بود و با ایران ۲۵ سند امضا شد که در زمینه های ترانزیت، واردات، صادرات، دام زنده، قرمزگوشت، لاشه، حتی خوراک دام و مواد پروتئینی و ورود اسب های ایرانی به بازار ترکیه بود. با این اسناد اسب های رجیستر شده و مولد ایرانی می توانند وارد ترکیه شوند که قبلا ممنوع بود، تمام نیازمندی های ما قبلا از ترانزیت ترکیه ممنوع بود که ترانزیت دام های مولد و نیازمندهای پروتئینی و دامی برقرار شده و به کشور ترکیه اجازه دادیم تا دام ترکیه ای از مسیر ایران به تمام کشورهای مقصد و مورد نظر این کشور  انجام شود.
در دیگر اسناد تفاهم شده ترانزیت دام زنده به مقصد کشور ترکیه در چارچوب پروتکل دوجانبه از ایران به کشورهای جنوب خلیج فارس و عراق عملیاتی می شود همچنین گاو پرواری و نیز دامها برای پرواربندی و بز و گوسفند پرواری مولد می تواند از طریق کشور ترکیه با رعایت ضوابط بهداشتی وارد ایران شود و ما هم کالاهای متعددی را با رعایت مقررات بهداشتی وارد کشورهای اروپایی کنیم.
* با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز آیا از خروج دام زنده از کشور جلوگیری خواهد شد؟
از دیدگاه مدیریت مخاطرات، بحث دام و جابجایی خارج از ضوابط که می تواند یک تهدید باشد لذا با توجه به قراردادهای بهداشتی که با کشورهای ترکیه و برزیل داریم دیگر انگیزه وگرایش زیادی برای دام قاچاق زنده نخواهد بود و درحال حاضر بخاطر تفاوت قیمتها یک کارهایی می شود اما با برنامه هایی که انجام شده بزودی قاچاق دام زنده به حداقل می رسد.
* آیا صادرات دام زنده خواهیم داشت؟
البته باید دانست صادرات دام زنده مولد بر اساس مقررات ممنوع نیست اما برای کنترل بازار بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور صادرات دام زنده گوشتی ممنوع است.
* برای مراقبت از حیوانات نگهداری شده در دهکده های طبیعی و باغ وحش آیا سازمان دامپزشکی نظارت لازم را دارد؟
در این زمینه باسازمان محیط زیست برنامه مشترک داریم تا نظارت دقیق تری بر سلامت وحوش در باغ وحش ها و دهکده های طبیعت صورت گیرد که دستورالعمل ها تدوین شده و یک سری فعالیتهای رصد و پایش نیز در حال انجام است و کمیته تخصصی دستورالعملی را برای نظارت بر این موارد تهیه می کند که دادن پروانه و ادامه فعالیتهای این واحدها بر اساس تایید این نهادهاست و خوشبختانه این فعالیتها سیستماتیک شده است.
*برای استفاده از دانش دامپزشکی برای تقویت زیست بوم ها چه برنامه ای دارید؟
تمام ادارات دامپزشکی در ۳۱ استان کشور و نیز ۶۰۰ شبکه دامپزشکی شهرستانی در رابطه با کمک به این موارد آموزش تخصصی لازم را برای نمونه برداری، انجام آزمایش، انجام می دهند تا کنترل مخاطرات نقاط بحرانی و کانون های بیماری بخوبی صورت گیرد.
* در حال حاضر چه تعداد کشتارگاه سنتی  و صنعتی داریم؟
حدود ۲۷۰ کشتارگاه سنتی و ۷۰ واحد صنعتی داریم که برنامه ما این است تا درمیان مدت و بلند مدت اینها ساماندهی شوند و در واقع مجهز کردن به سیستم های مدرن پیش سرد کن، سردخانه ای و نگهداری و امکانات لازم برای مدیریت مخاطرات اقدام لازم صورت گرفته و امیدواریم در سالهای آینده مراکز سنتی به صنعتی تبدیل شود.
* مهمترین اولویت شما برای سال آینده چه مسائلی است؟
در سال یانده برنامه ملی کاهش سال مونلا را عملیاتی می کنیم و در کنار آن تغییر راهبرد واکسیناسیون نیوکاسل، طرح مشترک کنترل تب برفکی با مشارکت کشور ترکیه و فعالیت دوجانبه و چند جانبه با کشورهای ترکیه، آسیای میانه و اروآسیا برای کنترل مخاطرات و کاهش هزینه های دامداران و مرغداران هدف گذاری شده است.
* وضعیت بیماری فوق حاد پرندگان در استان قزوین چگونه است؟
در داخل کشور بحران بهداشتی نداریم ودر آنفلوانزای مرغی در وضعیت مطلوب هستیم البته تهدید همیشه جدی است اما آمادگی داریم با آن مقابله کنیم و در حال حاضر کانون های بحران در آذربایجانشرقی، اصفهان و مازندران همه مختومه شده و کانون فعال انفولانزا نداریم و قزوین با فعالیت گسترده ای که همکاران انجام داده اند. پارسال ۵ میلیون قطعه طیور معدوم شد که امسال با برنامه ریزی و کمربند ایمنی ایجاد شده نگرانی نداریم که کمربند ایمنی در استان فعال شده صنعت طیور با حداکثز توان دارد فعالیت می کند و کمیته ها تخصصی و برنامه واکسیناسیون همه بر اساس برنامه ریزی عملیاتی شده است.
هیچ مشکلی برای تامین واکسن نداریم و تمامی برنامه های واکسیناسیون بخوبی درحال اجراست.
* برای کاهش تصدی گری دولتی و واگذاری امور به بخش خصوصی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
با توجه به برنامه های انجام شده با مدیریت مطلوب هزینه های سازمان ۴۲ درصد کاهش داشته و با همه موفقیت های بزرگ در کاهش بروسلوز و تب برفکی و بی پی آر هزینه ها کاهش یافته است. علیرغم موفقیت های زیادی که در کاهش بروسلوز دامی و تب برفکی داشتیم هزینه ها را تا ۴۲ درصد کاهش داده ایم. خیلی از فعالیتهای تصدی گری واگذار شده و آزمایشگاههای همکار، محموله های وارداتی به بخش خصوصی داده شده  و در برخی عملیات هم از تشکلها استفاده می کنیم و تصدی گری آنچنانی نداریم و ۹۰ درصد فعالیتها به بخش خصوصی واگذار شده و فعالیت ما بیشتر سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت با سازمان دامپزشکی است.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com