کارشکنی ۵درصد صادرکننده‌ها، کل صادارت خوراک دام را به چالش کشید

کارشکنی ۵درصد صادرکننده‌ها، کل صادارت خوراک دام را به چالش کشید
 رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: به دلیل تخلف تعداد کمی از صادرکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان که ناشی از تفسیر اشتباه قانون است، صادرات ۵۰ میلیون دلاری این محصولات گرفتار کارشکنی و بوروکراسی شده است.
مجید موافق‌قدیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اطلاعیه گمرک درباره تضییع حقوق دولت در صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان، اظهار کرد: برخی از صادرکننده‌ها در جیره خوراک دام و طیور از کنجاله سویا و ذرت خریداری شده با ارز مبادله‌ای استفاده می‌کند اما به دلیل اینکه در صورت اظهار آن مشمول تعرفه صادراتی می شوند از ابراز آن خودداری می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید اذعان داشت که وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و آزمایشگاه چگونه می‌تواند تشخیص دهند که  خوراک و طیور صادراتی از ذرت وجو وارداتی با از ارز مبادله ای استفاده کرده است یا خیر. به دلیل دشواری این تشخیص، برای همه صادر کنند‌گان مانع تراشی ایجاد می‌کنند.
موافق قدیری با بیان اینکه دام و طیور صادراتی از همان جو، ذرت و کنجاله سویایی با ارز مبادله‌ای تغذیه می‌کنند اما اجازه صادرات دارند ادامه داد: در حال حاضر صادرات تخم مرغ، مرغ و لبنیات علاوه بر اینکه ممنوع نیست، حمایت دولت را نیز دارند اما برای صادرات خوراک دام و طیور موانع زیادی وجود دارد که از نظر بنده مشکل در تفسیر قوانین است.
وی تصریح کرد: مسئولان دولتی یک مورد تخلف را پیدا کرده‌اند و دارند روی آن مانورمی‌دهند  درصورتی که اصل موضوع  یعنی لزوم ارز آوری غیر نفتی و صادرات را فراموش کرده اند.
قدیری با بیان اینکه قانون دراین زمینه از شفافیت لازم برخوردار نیست؛ یادآور شد: شاید کمتر از ٥ درصد از ١٠٠ درصد صادرکنندگان ما این عدم اظهار را در زمان صادرات دارند و نباید آن را به کل صنعت تعمیم داد.
قدیری گفت: در حال حاضر سالانه حدود 50 میلیون دلار خوراک دام طیور و آبزیان از ایران صادر می شود اما ما هدف گذاری رسیدن این رقم  به ١ میلیارد دلار را داریم که لازمه آن برداشته شدن قوانین دست و پاگیر است.
وی در توضیح این قوانین دست و پا گیر افزود: در حالی که آزمایشگاه حفظ نباتات و دامپزشکی مرجع بوده و صادرکنند گان این محصول قبل از صادرات، محصولات خود را به تایید آزمایشگاه‌های این سازمان‌ها می‌رسانند اما در کمال ناباوری این آزمایشات مورد تایید گمرک نیست و گمرک و استاندارد آزمایشگاه مرجع خود را دارند.
وی یاد آورد شد: در سال 2014،  بیش از یک میلیارد تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان تولید و بیش از 350 میلیارد دلار صادرات انواع خوراک دام، طیور و آبزیان در جهان صورت گرفته است که این رقم در ایران نیز بیش از 50میلیون دلار بوده و به  11 کشور جهان صورت گرفته است.
موافق قدیری در پایان گفت: یک طرح عملیاتی و کاربردی برای حمایت و پشتیبانی از صادرات خوراک دام و طیور و آبزیان ایران شامل 14 پیشنهاد توسط کارشناسان انجمن تهیه شده و در روزهای آتی به دولت ، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مراجع ذی‌ صلاح ارائه خواهد شد.
گفتنی است که گمرک اخیرا با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که کلیه اظهارنامه‌های صادراتی برای انواع خوراک دام و طیور و همچنین کاه نخود، در راستای جلوگیری از تضییع حقوق دولت بررسی مجدد می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com